Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Prodej Modelu 3 v Evropě ukazuje, že Tesla má to nejhorší před sebou, ne za sebou
7.1.2019 | Petr Prokopec
Z dění v uplynulých měsících by si leckdo mohl pomyslet, že Teslu nyní čeká hlavně uspokojování nevyřízených objednávek Modelu 3 díky naplno rozjeté výrobě. Realita je jiná, žádné nevyřízené objednávky zjevně neexistují.
Na první pohled se může zdát, že Tesla má to nejhorší za sebou. Kalifornská automobilka se během loňského třetího čtvrtletí dostala do ziskových vod a v tom čtvrtém dosáhla rekordních prodejů. Jen za loňský rok tak značka zvládla předat zákazníkům zhruba čtvrt milionu aut, tedy více než za celou svou předchozí historii. Elon Musk by tedy zjevně již nemusel přespávat v továrně na podlaze a slavit své narozeniny mimo okruh přátel a rodiny. Je však otázkou, zda svíčky na dortu bude sfoukávat s úsměvem.
Proč by tomu tak mělo být, ptáte se? Zvláště ve chvíli, kdy Model 3 konečně zamířil přes oceán a je tak oficiálně k mání i na Starém kontinentu? V podstatě právě proto. Tesla totiž momentálně pro Evropu spustila konfigurátor (respektive v jejím případě tzv. designové studio), kde si můžete nejnovější elektrický sedan naspecifikovat dle své fantazie. Ta by ovšem neměla být příliš bujná, neboť k dispozici máte mimo standardní černou pouze čtyři příplatkové barvy, větší kola, bílý interiér a pokročilý Autopilot.
O poznání více možností vás nečeká ani při výběru motorizace, neboť v Evropě bude zpočátku k mání pouze varianta osazená větším paketem baterií a dvěma elektromotory. Očekávat lze tedy pohon všech kol a v případě základního provedení také dojezd 560 kilometrů (dle cyklu WLTP) či sprint na stovku za 4,8 sekundy. Pokud vám to ovšem nestačí, lze sáhnout po verzi Performance, jenž akceleraci snižuje na 3,5 sekundy. Zredukován byl u ní ale i teoretický dojezd, a to na 530 km.
Tím evropská nabídka víceméně končí. Její omezenost či ceny přesahující 60 tisíc Eur (cca 1,5 milionu korun) však nejsou tím, proč se Musk měl trápit. Za tím stojí zcela jiný důvod související s evropskou expanzí, a sice dostupnost. Tesla totiž uvádí, že kdokoliv si nyní objedná Model 3, dostane jej už v březnu. To je na první pohled dobrá zpráva, ovšem pouze pro zákazníky, nikoliv pro značku. Z doby dodání pro kohokoli, kdo nyní o vůz projeví zájem bez jakékoli rezervace, je zjevné, že na Model 3 žádné zástupy netrpělivých kupců nečekají.
Než nám začnete vyčítat zaujatost vůči této automobilce, zkuste s námi na chvíli zabřednout do pár čísel. Ta první mají spojitost s roky 2016 a 2017, kdy byl odhalen koncept a následně také sériová verze. Tesla se přitom všem médiím chlubila, že za tu dobu nasbírala více než 400 tisíc objednávek. Poté ovšem Musk oznámil, že automobilka se ponořila do „produkčního pekla“, z nějž se následně stalo „peklo logistické“.
Skutečnost, že Tesla již vyrábí tisíc aut denně a že kromě Nového světa začíná vyvážet Model 3 i do Evropy, přitom dokazuje, že obě „pekla“ jsou již minulostí. Jenže stejně tak je minulostí i aura nedostupnosti, která byla kolem Modelu 3 vystavěna. Jak v USA, tak nyní i v Evropě si může kdokoli vůz koupit prakticky okamžitě a je zjevné, že minimálně na dnes dostupné verze už nikdo nečeká.
Tesle jistě neprospělo to, že pořádný rozjezd výroby trval tak dlouho, že má tolik problémů s kvalitou, že dodnes nenabízí avizovanou nejlevnější verzi a v neposlední řadě - automobilce vyvstala nová konkurence třeba v podobě Jaguaru I-Pace, který momentálně Teslu drtivě válcuje třeba v Nizozemí. Britského stroje bylo totiž loni v prosinci dodáno 2 621 kusů, Model S si přitom pořídilo jen 1 558 lidí, Model X pouze 652. V rámci celkového roku je pak sice sedan první, SUV však již bylo Jaguarem překonáno, a to se prodávalo pouze v jeho závěru.
Stejně jako jedna vlaštovka nedělá hejno, ani jeden trh nemusí být definitivním znamením úspěchu či neúspěchu. Navíc v Nizozemsku může souboj mezi Brity a Američany rozhodnout právě Model 3. Nicméně i kdyby se tak stalo, Tesla stále musí počítat s tím, že I-Pace není jedinou konkurencí. Jen za letošek se objeví kupříkladu Audi E-tron, Porsche Taycan či především Volkswagen I.D., stejně jako řada jiných.
Neznamená to samozřejmě, že by letos po Tesle neštěkl ani pes - na to je stávající image značky nadále neskutečně silná. Nicméně auru nepokořitelnosti zjevně odvál čas a Tesla se bude nyní muset mnohem více prát o místo pod sluncem. Už ne tím způsobem, aby vůbec vyrobila, co slíbila, ale aby dostatek lidí měl zájem o vozy, které už vyrobit dokáže.





























Tesla Model 3 je konečně oficiálně k mání i v Evropě. Rychlost, s jakou vůz dostanete, však naznačuje, že poptávka rapidně klesá
Bleskovky
Nejmíň oblíbené Porsche 911 v té správné verzi na Autobahnu ukázalo, že i na něm je co milovat a obdivovat
před 8 hodinamiIlustrace ukazují, jak by nová Škoda Octavia Combi mohla vypadat ještě před jejím zářijovým odhalením
včeraDosud neznámý sporťák zajel 5 rekordů 5 okruhů během 5 dnů, navíc mezi nimi přejížděl po vlastní ose
19.8.2025
Nejnovější články
Studie ukázala, že se dobíjecí stanice elektromobilů starají o větší emise než čerpací stanice s naftou a benzinem
před hodinouNejméně jeden miliardář vlastnící extrémní Bugatti s akcelerací na 500 km/h za 20 sekund si vymínil, že s ním bude jezdit po silnici
před 2 hodinamiTesla odhalila nový Model YL a nezůstala jen u toho. Vyslechla přání zákazníků a i starším autům vrací páčky pod volantem
před 4 hodinamiBugatti zjevně neodhadlo zájem o svá auta, do roku 2029 může zabalit krám
před 5 hodinamiZkrachovalý největší evropský výrobce motorek dělal i auta, jejich výrobu teď převzala nenápadná miliardářská rodina
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- S větrem ve vlasech.... 08.21. 14:31 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 08.21. 14:09 - řidičBOB
- Volkswagen obecne 08.21. 12:31 - abgx1
- Onboard videa 08.21. 11:42 - řidičBOB
- Dříve M135i, nyní ///M2 08.20. 20:18 - Spectral
- BMW Divize 08.20. 12:06 - pavproch
- Škoda Auto obecně 08.20. 08:36 - pavproch
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 08.19. 16:20 - Předseda