Prodeje aut v Česku, únor 2013: propad sílí, odbyt meziročně klesl o 22 procent

Letošní lednový propad prodejů nových osobních automobilů v ČR nakonec nevypadá ve srovnání s téměř katastrofálním únorem zase tak špatně.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Prodeje aut v Česku, únor 2013: propad sílí, odbyt meziročně klesl o 22 procent

7.3.2013 | Miro Mihálik | 6 příspěvků

Prodeje aut v Česku, únor 2013: propad sílí, odbyt meziročně klesl o 22 procent

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Letošní lednový propad prodejů nových osobních automobilů v ČR nakonec nevypadá ve srovnání s téměř katastrofálním únorem zase tak špatně.

Procházkou mezi exponáty právě probíhajícího ženevského autosalonu by jeden mohl snadno podlehnout dojmu, jak se mají motoristé v Evropě krásně. Výkony aut utěšeně rostou, jejich spotřeba a velikost obláčků vypouštěného oxidu uhličitého se permanentně zmenšuje, všude samý úsměv a pozitivní nálada. Tohle docela povedené konjunkturní pozlátko však má jednu povážlivou trhlinu, kterou není nutné obalovat slovní vatou. Stačí se na ni podívat skrze prodeje nových automobilů za uplynulý rok a ještě ostřeji se rýsuje ve světle výsledků za letošní leden, které byly nejhorší za posledních třiadvacet let.

Ani na českém písečku mnoho důvodů k radosti mít nemůžeme. Zdejší lednové prodeje popravdě nebyly nejhorší, propadly se o necelých sedm procent a to lze oproti průměrnému evropskému poklesu o 8,7 procenta interpretovat i jako úspěch. Pokud ale měl někdo dojem, že líný start bývá vcelku normální a únor to napraví, nově zveřejněná čísla jeho nezměrný optimismus dost možná vyléčí.

Než se zaměříme na jednotlivé automobilové značky detailněji a podíváme se, jak se komu dařilo, musíme říci, že recese nejenže trvá, ale dále se prohlubuje. V únoru 2012 se podle statistiky Svazu dovozců automobilů (SDA) prodalo 13 544 aut, což byl ve srovnání s rokem 2011 objektivní nárůst o 5,43 %. Letos? Propad téměř o tři tisíce nových vozů (celkově 10 562) a mínus 22 procent.

Pokud se v nejbližších dnech setkáte s intepretacemi jako „zvýšili jsme v únoru svůj tržní podíl“ bez dalších konkrétních čísel, doporučovali bychom zvýšit pozornost. Podobná vyjádření neznamenají, že dotyčná firma prodala více aut a spíše opak může být pravdou.

Největší pád v absolutních číslech postihl mladoboleslavskou značku Škoda. Loni v únoru udala 4 446 vozů, letos „jen“ 3 054, a to je ztráta téměř třetiny zákazníků (31 %). Radost ale nebudou mít ani ve Fordu (- 33 %), Renaultu (- 47 %), Toyotě (- 32 %) a překvapivě ani u korejských značek Kia (- 30 %) a Hyundai (- 12 %).

Pozoruhodné přitom je, že se v tomto nelehkém ekonomickém marastu našly některé mainstreamové automobilky, které se dokázaly meziročně zlepšit. Mezi skokany patří Volkswagen (+ 17 % hlavně díky novému Golfu VII), který je nejvýše i v absolutních hodnotách (+ 176 aut) a mírně kladný výsledek (i když při nepoměrně menším počtu prodaných automobilů) vykázaly rovněž Seat (+ 12 %), Opel (+ 10 %), Mazda (35 %), Fiat (36 %) anebo Honda (+ 16 %).

V segmentu luxusních aut může být spokojen pouze Mercedes (196 vozů). Z německé trojky sice i v únoru zaostal za BMW (212 aut) a Audi (202), ale jako jediná značka ze zmiňovaných posílila o něco málo přes čtyři procenta. Ingolstadtské zastoupení zaostává za loňskými čísly skoro o 29 a mnichovské až o 34 procent.

Pokud jde o vůbec největší ztrátu mezi běžnými značkami, smutné prvenství připadá Alfě Romeo. Už loni dokázala prodat jen jedenáct aut a letos ukazuje, že se z ní stává větší exot než auta věhlasných sportovních a luxusních firem. Třeba s Ferrari odjeli za únor 2013 tři majitelé, stejně tak s Bentley a Porsche prodalo 16 aut. Alfa pouze 2 (slovem dva) vozy.

Co se týče prognózy na nejbližší měsíce, věšteckou kouli nemáme, kupříkladu březnovým a následujícím výsledkům by ale mohl pomoci rozjezd nové Octavie třetí generace a především pak druhá karosářská verze Combi. Přehnaná očekávání ale Škoda také mít nemůže, jak se již přesvědčila u své další novinky, když v únoru prodala méně nových Rapidů než za leden.

Ať už se na únorovou statistiku díváte jakkoli, výše uvedeným přehledem rozhodně nechceme zbytečně vyvolávat pesimistické nálady a dále (svou malou mírou) přispívat k ještě horším výsledkům. Fakta však nepustí a jsou taková, jak je vidíte, případně se na ně můžete podívat ještě detailněji.


Prodeje aut v Česku, únor 2013: propad sílí, odbyt meziročně klesl o 22 procent - 1 - Test VW Golf VII 14 TSI 2013 004Prodeje aut v Česku, únor 2013: propad sílí, odbyt meziročně klesl o 22 procent - 2 - Test VW Golf VII 14 TSI 2013 006Prodeje aut v Česku, únor 2013: propad sílí, odbyt meziročně klesl o 22 procent - 3 - Test VW Golf VII 14 TSI 2013 010Prodeje aut v Česku, únor 2013: propad sílí, odbyt meziročně klesl o 22 procent - 4 - Test VW Golf VII 14 TSI 2013 011Prodeje aut v Česku, únor 2013: propad sílí, odbyt meziročně klesl o 22 procent - 5 - Test VW Golf VII 14 TSI 2013 014Prodeje aut v Česku, únor 2013: propad sílí, odbyt meziročně klesl o 22 procent - 6 - Test VW Golf VII 14 TSI 2013 016Prodeje aut v Česku, únor 2013: propad sílí, odbyt meziročně klesl o 22 procent - 7 - Test VW Golf VII 14 TSI 2013 049Prodeje aut v Česku, únor 2013: propad sílí, odbyt meziročně klesl o 22 procent - 8 - Test VW Golf VII 14 TSI 2013 052Prodeje aut v Česku, únor 2013: propad sílí, odbyt meziročně klesl o 22 procent - 9 - Test VW Golf VII 14 TSI 2013 055Prodeje aut v Česku, únor 2013: propad sílí, odbyt meziročně klesl o 22 procent - 10 - Test VW Golf VII 14 TSI 2013 059Prodeje aut v Česku, únor 2013: propad sílí, odbyt meziročně klesl o 22 procent - 11 - Test VW Golf VII 14 TSI 2013 069Prodeje aut v Česku, únor 2013: propad sílí, odbyt meziročně klesl o 22 procent - 12 - Test VW Golf VII 14 TSI 2013 090
Jediným velkým vítězem únorových prodejů je nový Golf. Prodejně rostl jako z vody a k růstu vytáhl i celý Volkswagen

Zdroj: SDA CIA

Miro Mihálik

Diskuze 6 příspěvků

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.