Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Prodeje aut v Česku, únor 2013: propad sílí, odbyt meziročně klesl o 22 procent
7.3.2013 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Letošní lednový propad prodejů nových osobních automobilů v ČR nakonec nevypadá ve srovnání s téměř katastrofálním únorem zase tak špatně.
Procházkou mezi exponáty právě probíhajícího ženevského autosalonu by jeden mohl snadno podlehnout dojmu, jak se mají motoristé v Evropě krásně. Výkony aut utěšeně rostou, jejich spotřeba a velikost obláčků vypouštěného oxidu uhličitého se permanentně zmenšuje, všude samý úsměv a pozitivní nálada. Tohle docela povedené konjunkturní pozlátko však má jednu povážlivou trhlinu, kterou není nutné obalovat slovní vatou. Stačí se na ni podívat skrze prodeje nových automobilů za uplynulý rok a ještě ostřeji se rýsuje ve světle výsledků za letošní leden, které byly nejhorší za posledních třiadvacet let.
Ani na českém písečku mnoho důvodů k radosti mít nemůžeme. Zdejší lednové prodeje popravdě nebyly nejhorší, propadly se o necelých sedm procent a to lze oproti průměrnému evropskému poklesu o 8,7 procenta interpretovat i jako úspěch. Pokud ale měl někdo dojem, že líný start bývá vcelku normální a únor to napraví, nově zveřejněná čísla jeho nezměrný optimismus dost možná vyléčí.
Než se zaměříme na jednotlivé automobilové značky detailněji a podíváme se, jak se komu dařilo, musíme říci, že recese nejenže trvá, ale dále se prohlubuje. V únoru 2012 se podle statistiky Svazu dovozců automobilů (SDA) prodalo 13 544 aut, což byl ve srovnání s rokem 2011 objektivní nárůst o 5,43 %. Letos? Propad téměř o tři tisíce nových vozů (celkově 10 562) a mínus 22 procent.
Pokud se v nejbližších dnech setkáte s intepretacemi jako „zvýšili jsme v únoru svůj tržní podíl“ bez dalších konkrétních čísel, doporučovali bychom zvýšit pozornost. Podobná vyjádření neznamenají, že dotyčná firma prodala více aut a spíše opak může být pravdou.
Největší pád v absolutních číslech postihl mladoboleslavskou značku Škoda. Loni v únoru udala 4 446 vozů, letos „jen“ 3 054, a to je ztráta téměř třetiny zákazníků (31 %). Radost ale nebudou mít ani ve Fordu (- 33 %), Renaultu (- 47 %), Toyotě (- 32 %) a překvapivě ani u korejských značek Kia (- 30 %) a Hyundai (- 12 %).
Pozoruhodné přitom je, že se v tomto nelehkém ekonomickém marastu našly některé mainstreamové automobilky, které se dokázaly meziročně zlepšit. Mezi skokany patří Volkswagen (+ 17 % hlavně díky novému Golfu VII), který je nejvýše i v absolutních hodnotách (+ 176 aut) a mírně kladný výsledek (i když při nepoměrně menším počtu prodaných automobilů) vykázaly rovněž Seat (+ 12 %), Opel (+ 10 %), Mazda (35 %), Fiat (36 %) anebo Honda (+ 16 %).
V segmentu luxusních aut může být spokojen pouze Mercedes (196 vozů). Z německé trojky sice i v únoru zaostal za BMW (212 aut) a Audi (202), ale jako jediná značka ze zmiňovaných posílila o něco málo přes čtyři procenta. Ingolstadtské zastoupení zaostává za loňskými čísly skoro o 29 a mnichovské až o 34 procent.
Pokud jde o vůbec největší ztrátu mezi běžnými značkami, smutné prvenství připadá Alfě Romeo. Už loni dokázala prodat jen jedenáct aut a letos ukazuje, že se z ní stává větší exot než auta věhlasných sportovních a luxusních firem. Třeba s Ferrari odjeli za únor 2013 tři majitelé, stejně tak s Bentley a Porsche prodalo 16 aut. Alfa pouze 2 (slovem dva) vozy.
Co se týče prognózy na nejbližší měsíce, věšteckou kouli nemáme, kupříkladu březnovým a následujícím výsledkům by ale mohl pomoci rozjezd nové Octavie třetí generace a především pak druhá karosářská verze Combi. Přehnaná očekávání ale Škoda také mít nemůže, jak se již přesvědčila u své další novinky, když v únoru prodala méně nových Rapidů než za leden.
Ať už se na únorovou statistiku díváte jakkoli, výše uvedeným přehledem rozhodně nechceme zbytečně vyvolávat pesimistické nálady a dále (svou malou mírou) přispívat k ještě horším výsledkům. Fakta však nepustí a jsou taková, jak je vidíte, případně se na ně můžete podívat ještě detailněji.












Jediným velkým vítězem únorových prodejů je nový Golf. Prodejně rostl jako z vody a k růstu vytáhl i celý Volkswagen
Zdroj: SDA CIA
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
včeraBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nejnovější články
Populární japonské mini muselo kvůli EU v prodeji jako nové skončit. V bazarech dokazuje, že je čeho litovat
před 8 hodinamiFord upravil své levné velké SUV pro Čínu, aby ho nabídl po celém světě. Jeho skutečný původ skrývá
před 9 hodinamiProdeje elektrických Fordů se dál mohutně propadají, sportovní spalovací Mustang už v USA dokonce překonává rodinný Mach-E
před 11 hodinamiNová specialita Porsche vypadá jako stvořená pro Česko, dvouocasý lev ho nezdobí zdaleka jen tady
dnesDnes neuvěřitelný VW z dob, kdy jste si u Němců mohli poručit skoro cokoli, je k mání stále nejetý. Nikdo ani nezašpinil jeho spodek
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva