Prodeje aut v Evropě v roce 2012 byly nejnižší za posledních 17 let

Výrazný prosincový propad poptávky podtrhl mizerné prodejní výsledky celé Evropy za loňský rok. Některým trhům a značkám se přesto dařilo.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Prodeje aut v Evropě v roce 2012 byly nejnižší za posledních 17 let

16.1.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Prodeje aut v Evropě v roce 2012 byly nejnižší za posledních 17 let

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Výrazný prosincový propad poptávky podtrhl mizerné prodejní výsledky celé Evropy za loňský rok. Některým trhům a značkám se přesto dařilo.

Prakticky celý loňský rok jsme vás stále dokola informovali o jedné věci - špatných či ještě horších prodejích aut na jednotlivých evropských trzích. Škodolibou radost jsme z propadajících se evropských trhů neměli, spíše jsme si naopak přáli, aby se situace zlepšila. Byly to ale jen naivní modlitby, které v rámci přeregulovaných trhů Evropské unie nemohly být vyslyšeny. Jen v prosinci celý tento region poklesl o 16,3 % ve srovnání se stejným obdobím roku 2011. Tento meziroční propad je největší od roku 2008, kdy udeřilo to, čemu se říkalo finanční krize.

V rámci celého loňského roku procentuelní pokles již tak dramatický není, činil 8,2 %. V absolutních číslech je to ale znovu mimořádná mizérie - zaregistrováno bylo o 1 076 562 nových vozů méně než v roce 2011, tedy celkem 12 053 904 a to představuje nejnižší číslo od roku 1995. Navíc se beztak jedná o největší propad, jaký trh zažil od velkého nárazového snížení v roce 1993 (-16,9 %).

Dle našich předchozích příspěvků na toto prodejní téma si přitom můžete snadno tipnout, která země k celkovému propadu EU přispěla nejvíce - s francouzským, španělským a italským trhem rozhodně nebudete vedle. Jak se ovšem můžete přesvědčit níže, jen Italové figurují ve vrcholné pětce „relativních propadlíků“. Mezi státy, kterým se naopak i přes celoevropský pokles daří patří především postkomunistické země včetně sousedního Slovenska.

Tím ovšem statistiky ACEA nekončí. Z přiložených grafů se totiž snadno dočtete i o tom, jak si vedou jednotlivé automobilky. Přičemž ani tentokráte neopustíme notu, na které jsme jeli po celý loňský rok. Nárůst oproti roku 2011 tak evidují hlavně Korejci (Hyundai +9,4 %, Kia: +14,1 %), hlavně díky modelu Evoque si pak polepšil i Land Rover (+33 %).

Hůře se naopak vedlo koncernu Volkswagen, který i přes začlenění Porsche vykázal loni propad o 1,6 procenta. V tomto ohledu naopak musíme vyzdvihnout Audi a domácí Škodu, které vykázaly nárůst (+3,1 %, respektive +1,6 %). U Fiatu je pak situace obdobná, neboť italské značky výrazně klesají (Alfa Romeo dokonce o 31 %), zatímco Jeep roste (+ 15,6 %).

Veškeré další značky si můžete najít v přiložené galerii, kompletní statistiky k loňskému roku si pak můžete stáhnout na webu ACEA (PDF 206 kB).

Pět trhů s největšími relativními propady prodejů v roce 2012

Řecko: -40,1 % (97 682 versus 58 482 aut)
Portugalsko: -37,9 % (153 404 versus 95 290 aut)
Kypr: - 24,6 % (14 544 versus 10 967 aut)
Itálie: -19,9 % (1 749 739 versus 1 402 089 aut)
Rumunsko: - 18,7 % (81 709 versus 66 436 aut)

Pět trhů s největšími relativními nárůsty prodejů v roce 2012

Maďarsko: +17,6 % (45 109 versus 53 059 aut)
Estonsko: +12,5 % (15 350 versus 17 267 aut)
Velká Británie: +5,3 % (1 941 253 versus 2 044 609 aut)
Slovensko: +1,6 % (68 203 versus 69 268 aut)
Bulharsko: +1,6 % (19 122 versus 19 419 aut)


Prodeje aut v Evropě v roce 2012 byly nejnižší za posledních 17 let - 1 - Prodeje EU 2012Prodeje aut v Evropě v roce 2012 byly nejnižší za posledních 17 let - 2 - Prodeje EU 1990-2012Prodeje aut v Evropě v roce 2012 byly nejnižší za posledních 17 let - 3 - Prodeje EU prosinec 1993-2012Prodeje aut v Evropě v roce 2012 byly nejnižší za posledních 17 let - 4 - Prodeje EU 2012 rozdeleni dle trhuProdeje aut v Evropě v roce 2012 byly nejnižší za posledních 17 let - 5 - Prodeje EU 2012 rozdeleni dle znacek
Loňské registrance nových automobilů nevypadají vůbec dobře, Brusel je navíc hodlá dále dusit „akčními plány” jako CARS 2020

Zdroj: ACEA

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.