Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Provozní náklady Tesly Model S: kolik si myslíte, že stojí oprava brzd?
24.5.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Majitel Model S z Kanady jezdil mírně a brzdy zatěžoval jen minimálně. To znamenalo zatuhnutí brzdových pístků a oprava ho vyšla skutečně draho.
Tesla Model S je elektromobil, což samo o sobě slibuje nízké provozní náklady. Elektřina je sice zdroj energie jako každý jiný a náklady na jeho výrobu a distribuci nejsou ve srovnání s ostatními diametrálně odlišné, jenže na rozdíl od benzinu a nafty není zatížena extrémně vysokým zdaněním. Takže i když jde o velké, těžké a výkonné luxusní auto, lze jej v tomto ohledu provozovat velmi levně. A to ani nemluvíme o tom, že u dobíjecích stanic Tesly není nutné platit vůbec nic.
Jenže provozní náklady nejsou jen spotřeba paliva. Ponechme nyní stranou ztrátu hodnoty a soustřeďme se na ceny údržby a nutných oprav. O těch se vzhledem k tomu, že se Model S vyrábí jen pár let a málokterý z majitelů jej zatížil opravdu vysokým nájezdem, příliš nemluví. O to překvapivější ale je, když nyní vyplouvají na povrch.
Nejnovější zpráva se týká brzd, které jsou vážně dost drahé. Na jednu stranu je logické, že když máte 2,2 tuny těžké auto, které má 600 nebo 700 koní, neubrzdíte ho brzdami z Fabie. Na druhou stranu od Tesly neočekáváte faktury jako za opravu Ferrari, zvláště když jste brzdy v uplynulých letech sotva pořádně používali. Co se tedy stalo?
Majitel Tesly Model S, který žije v okolí Toronta, měl s brzdami problém a svůj vůz tedy odvezl do servisu. Tam se zjistilo, že všechny čtyři brzdové třmeny jsou zatuhlé. Hlavním důvodem nutně musí být, že konvenční brzdy můžete u elektromobilu používat jen minimálně, pakliže jezdíte velmi defenzivním stylem. A svou roli sehrálo také to, že jsme v Kanadě, kde si auta dosyta užijí i prosolených zimních silnic.
Tenhle konkrétní vůz měl najeto 104 tisíc kilometrů a majitel ho měl od prosince 2012, tedy prý dvě tuhé a dvě mírné zimy. Brzdový pedál nedávno začal být trochu měkký, tak majitel svůj Model S odvezl do servisu. Ten mu po telefonu sdělil, že cena opravy bude činit 8 500 kanadských dolarů, tedy asi 157 tisíc korun. Model S je sice luxusní a silné auto, ale takhle ohromná cena za brzdy, které jsou principielně na každém autě stejné, je dost překvapivá.
Oprava nakonec tak drahá nebyla, a to ze dvou důvodů. Jednak byl jeden z brzdových třmenů zachráněn repasní sadou, takže jej nebylo nutné měnit. Podstatnější ale bylo, že mu servis neúčtoval práci, zřejmě právě kvůli tomu, že řešený stav lze do jisté míry považovat za závadu a nikoli běžné opotřebení. Cena nakonec byla „jen” 5 824,75 dolarů, tedy asi 107 tisíc korun.
Pozoruhodné jsou ale ceny některých dílů. Jeden přední kotouč stál 290 dolarů (cca 5 300 Kč) a jeden zadní 331 dolarů (asi 6 100 Kč). To zase nejsou tak vysoké cifry, i když na obyčejné ocelové kotouče to není málo, to hlavní tady ale udělaly třmeny. Majitel zmiňuje, že cena malinkatého třmenu parkovací brzdy s destičkami je 1 235 dolarů, tj. asi 22 600 korun. A to už je pořádná částka.
Majitel sdílel svou zkušenost na fóru majitelů vozů Tesla s tím, že se nyní obává, jaká další překvapení ho čekají. Zaplatit 107 tisíc za výměnu brzd, které ani neměly opotřebované kotouče, se pochopitelně chce málokomu. A to je třeba dodat, že šlo o „velkorysou cenu” bez práce servisu, reálně by měl platit skoro 160 tisíc.
Majitel doporučuje ostatním brzdy zkontrolovat, aby je nepotkalo něco podobného, zejména žijí-li tam, kde se v zimě solí silnice. Kontrolovat brzdy je jistě šlechetné, jenže spousta majitelů má za to, že by tahle oprava mohla buď proběhnout v rámci záruky - tento vůz měl rozšířenou záruku - nebo aspoň měl být v režii Tesly víc než jen práce, zejména je-li na vině nedostatečná trvanlivost sériových dílů při jízdě v zimě.
V každém případě máme před sebou dobrou ukázku, že provozní náklady Modelu S, o kterých se tolik nemluví, mohou být hodně vysoké, i když cena „paliva” je nízká, minimální nebo klidně nulová. Tento člověk zaplatil 1 Kč na ujetý kilometr jen na brzdách. Kdyby ho Tesla nešetřila, bylo by to skoro 1,50 Kč...









Brzdy Modelu S...
Zdroj: Tesla Motors Club
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Marnost: Porsche se chlubí „rekordem” elektromobilu z okruhu, na kterém dostal 5sekundový „kouř” od o 2,5 milionu levnějšího spalovacího auta
včeraČínský elektromobil prodávaný i v Evropě se při nehodě rozpůlil, jeho baterie začala hořet opodál
16.6.2025„Není mezera, do které bych se nevešel.” Řidič natočil, jak se dá proplétat dopravní zácpou, klaustrofobiky z toho trefí
15.6.2025
Nejnovější články
Ojeté Mercedesy W204 a W205 provází dle detailních dat TÜV minimum problémů, motor si u nich pořád můžete vybrat
včeraStudie ukazuje, jak moc vzrostly ceny aut v Evropě za posledních pět let, extrémní zdražení není jen dojem
včeraMarnost: Porsche se chlubí „rekordem” elektromobilu z okruhu, na kterém dostal 5sekundový „kouř” od o 2,5 milionu levnějšího spalovacího auta
včeraUkázalo se, že klimatické kampaně vlád jsou jen vyhozené peníze, na chování lidí nemají žádný vliv
včeraTo to trvalo: Audi až teď, po nespočtu fiasek a mlžení zrušilo plán zaříznout spalovací auta v roce 2033
včera
Živá témata na fóru
- Jak funguje auto? 06.18. 06:28 - Sethlarkess
- Policejní kontroly a měření 06.17. 23:09 - Truck Daškam
- Řidiči, co to mají v ruce... 06.17. 23:01 - Truck Daškam
- Autopojištění - kalkulace 06.17. 22:56 - Vojta1988
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 06.17. 20:48 - řidičBOB
- kola e89+Tiguan+Scout 06.17. 14:48 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 06.17. 14:40 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 06.17. 14:29 - pavproch