Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
První smrtelná nehoda Autopilotu Tesly se stala už v lednu. A byla to velká rána
15.9.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
(+ video) Po více než půl roce prosákly na veřejnost informace o nehodě, v níž figuroval Model S. Typický incident Autopilotu byl tentokrát fatální.
Automobilka Tesla zabodovala u veřejnosti díky snaze prorazit s pohonem elektrickou energií v době, kdy se o to ostatní sotva pokoušejí, nicméně její ostatní kroky včetně komunikace s vnějším světem jí kladné body nepřidávají. Patrné to bylo již včera, kdy se mluvčí značky pokusil vysvětlit, jak došlo k samovznícení Modelu S během testovací jízdy ve Francii. Z vašich komentářů přitom bylo evidentní, že mu to „nebaštíte“ stejně jako my.
Nyní tu máme o poznání tragičtější událost, ke které se Tesla po komunikační stránce postavila opět pasivně. Čínská média nyní přinesla zprávy soudním sporu, který následuje smrtelný incident, v němž opět figuruje Model S. Došlo k němu ovšem již v lednu letošního roku, tedy dlouho před květnovou nehodou Joshuy Browna, jenž taktéž přišel o život. O této nehodě přitom Tesla uvědomila veřejnost až po dlouhých 54 dnech, a to vlastně jen díky oficiálnímu vyšetřování NHTSA. O incidentu v Číně však mlčela více než půl roku a nejspíše by o něm nepromluvila ani nyní, kdyby celá záležitost neprosákla ven bez jejího přičinění.
Jelikož celá záležitosti stále čeká na definitivní rozuzlení, nejsou dostupné žádné jednoznačné závěry. K dispozici je ovšem kamerový záznam z vozu, jenž celý incident mapuje. Nevidíme v něm sice řidiče, okolnosti jsou ale jasně patrné - Tesla jede v levém pruhu dálnice za dalšími auty. Jejich řidiči uzřou pomalu jedoucí čisticí vůz jedoucí též v levém pruhu a přesunou se do jiného, řidič Model S ale nic takového neudělá.
Důvodem si nemůžeme být jisti, s ohledem na nulovou reakci a fakt, že Autopilot ve velmi podobných situacích takový vůz opakovaně přehlédl a narazil do něj, lze více než předpokládat, že i tady byl aktivní a také tady mu řidič věřil více, než měl. Jestli řízení nevěnoval pozornost vůbec nebo „řídil” (tedy alespoň měl ruce na volantu, jak je mít má) a pouze věřil, že Autopilot něco udělá, můžeme pouze spekulovat. Výsledkem byl na každý pár tvrdý náraz v nemalé rychlosti, jemuž nepředcházela žádná snaha nehodě předejít.
Ze záběrů je navíc patrný smog či mlha v okolí dálnice, na které se incident odehrál. K tomu se přidal gejzír vody, který zrovna čisticí vůz vypustil a jenž jej částečně zahalil. Pro Autopilot Tesly, respektive pro postarší verzi spoléhající především na čelní kameru, se tak překážka stala neviditelnou, a proto nereagoval. Výsledkem je tradická tu tedy máme nešťastnou shodu okolností zkombinovanou s nepozorností řidiče, jež vyústila v tragickou nehodu, kterou řidič - třiadvacetiletý syn majitele vozu - bohužel nepřežil.
Bez ohledu na další okolnosti můžeme říci, že odpovědnosti za řízení vozu jej nezbavil, a tak nehodu lze jen obtížně přičíst nikomu jinému - i kdyby pravým důvodem měla být jeho špatná interakce s Autopilotem. Rodina řidiče má ovšem pocit, že selhal pouze systém, a proto Teslu žaluje. Ta ovšem dodává, že v důsledku vysoké rychlosti bylo vozidlo poničeno natolik, že nebylo možné stáhnout data a ověřit, zda Autopilot v daném momentu aktivován byl či nikoliv. A k autu ji rodina oběti „fyzicky” nepustila, protože se bojí manipulace se získanými daty.
De iure tedy lze věřit i prohlášením šéfa automobilky Elona Muska, který říká, že květnová nehoda Joshuy Browna byla jedinou, při které někdo přišel v souvislosti se zmiňovaným systémem o život. Jenže fakticky je skutečně velmi nepravděpodobné, že by se níže zdokumentovaná nehoda stala tak, že řidič sám řídil a takto bez jakékoli reakce narazil do pomalu jedoucího vozu.
Pochopitelně se musíme ptát, jak moc Tesla mlží tentokrát a zdá si náhodou není dobře vědoma toho, co za lednovou nehodou stojí. Nasvědčovaly by tomu i změny na oficiálním čínském webu Tesly, kde byly přeformulovány fráze zmiňující autonomní řízení, které jsme svého času dávali do souvislosti s jinou nehodou, ale toto mohlo souviset právě s probíhajícím soudním sporem s rodinou oběti lednového incidentu. Zatím ale nespekulujme dále, snad se brzy dozvíme více.







I když není stoprocentně jisté, že tady byl Autopilot aktivní, všechny okolnosti nehody tomu nasvědčují
Následky incidentu jsou děsivé a tragické
Při nehodě zemřel 23letý člověk...
...a jeho otec z toho pochopitelně není šťastný. Co přinese žaloba na Teslu, ukáže čas
Zdroj: Electrek
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Max Verstappen osedlal nejbrutálnější Ford dneška, ani zkušený moderátor Top Gearu jeho jízdu chvílemi „nedával”
včeraHromadná havárie zabarikádovala Nürburgring. Řidič posledního vozu, který do všeho vlétl, natočil děsivý příjezd až po náraz
30.7.2025Ferrari jako referenční auto při vývoji používá čínský elektromobil, o evropském automobilismu to říká mnohé
30.7.2025
Nejnovější články
Šéf Fordu pořád nepochopil nic. Z elektrické pasti couvá jen na oko, nový elektromobil prý bude něco jako druhý Model T
před 5 hodinamiPadlá rodinná hvězda od VW v bazarech stále láká praktičností, odrazuje ale drahou poruchovostí
před 7 hodinamiSvého času největší lidová atrakce Nürburgringu míří do zapomnění, po fiasku a tragické nehodě ji demolují
před 8 hodinamiNový Ford Mondeo se potichu vrátil na pozici bestselleru, s cenou od 440 tisíc Kč to ale nakonec není překvapení
před 10 hodinamiNové spalovací motory od Číňanů, Arabů a Francouzů bude nakupovat další značka, v tomto případě může jít o zlomový moment
před 11 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva