Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Rakousko zvýší povolenou rychlost na části dálnic o 30 km/h. Ale jen pro někoho
6.11.2018 | Petr Prokopec
Rakousko nedávno zvýšilo na dvou klíčových úsecích tamních dálnic povolenou rychlost na 140 km/h a chystá další podobný krok. V místech s dnešní stovkou půjde jezdit 130 km/h.
Rakousko má k maximální povolené rychlosti na silnicích poněkud dvojaký přístup. Na jednu stranu si v sousedství Německa zjevně dobře uvědomuje, že zejména na dálnicích není vysoká rychlost takové zlo, jak se říká a opakovaně experimentovalo s vyššími limity. Dříve přišlo i na 160 km/h, aktuálně můžete v Rakousku jezdit až 140 km/h. Na druhou stranu je to ale země s rozvinutým ekologickým smýšlením, a to vysoké rychlosti pro změnu nenahrává - nikoli kvůli bezpečnosti, ale kvůli vyšší spotřebě a emisím, s nimiž je rychlejší jízda spojena. Oba přístupy se pak mísí v poslední novince na tomto poli.
Rakouská vláda před pár dny oznámila, že chystá úpravy v rámci rychlostních limitů v zónách se znečištěným ovzduším. Těmi vede 440 kilometrů dálnic, kde je maximální povolené tempo sníženo ze standardních 130 na 100 km/h. Nejde však o stálé nařízení, v platnost je uváděno pouze tehdy, kdy koncentrace škodlivin v ovzduší šplhá nad stanovené limity.
Toto omezení podle nových pravidel zůstane zachováno, ovšem pouze pro auta osazená benzinovým, dieselovým nebo hybridním pohonným ústrojím. Elektromobily však budou moci v těchto zónách jezdit stejně jako kdekoliv jinde oněch 130 km/h. Země je totiž toho názoru, že elektrická auta neprodukují žádné emise, a to za jakékoliv rychlosti. Nová úprava pak má také přispět k jejich větší oblibě, neboť představuje citelnou výhodu z ranku těch, které zavádí hlavně v Norsku.
Rakušané si od „dvojího metru“ slibují snížení znečištění ovzduší, díky kterému nebudou muset stejně jako Němci sáhnout po zákazu vjezdu starších dieselových aut do center velkých měst. Tento bod je jistě kladem nového nařízení, ovšem ne všechno je tak růžové.
V prvé řadě je třeba si uvědomit, že stejně jako u benzinových či dieselových aut je také u elektromobilů vyšší rychlost doprovázena vyšší spotřebou. A tedy logicky vyššími emisemi, které ovšem nebudou generovány v oněch zónách, nýbrž všude tam, kde se elektřina vyrábí. To může být pro Rakušany podstatné, neměli by se ale tvářit, že ony emise jako zázrakem zmizí - nestane se to, jen se přesunou jinam.
Lze jistě namítnout, že v případě Rakouska to na první pohled nemusí být problém. Země má jen pár uhelných elektráren a jejich činnost má být ukončena v roce 2025, poté se již elektřina bude vyrábět na 100 procent z obnovitelných zdrojů (dnes je to 70). Nicméně je třeba si zároveň také uvědomit, že země si s vlastní výrobou elektřiny vystačila pouze do roku 2000. Od té doby roste její závislost na dovozu, přičemž dvěma největšími dodavateli jsou Německo a Česko. Tedy státy, které vyrábí 40, respektive skoro 50 procent energie v uhelných a plynových elektrárnách.
Rakousko k tomu říká, že dováží pouze obnovitelnou energii, což zní mimořádně komicky. Elektřina je zaměnitelná a nelze říci, jakou si dovezete a jakou necháte v Česku, vždy si dovezete tu samou z jasně daného energetického mixu. A vše činí jen komičtějším, že si Rakušané u skandinávských provozovatelů vodních elektráren nakupují certifikáty původu, kterými pak zakrývají českou a německou elektřinu vyráběnou v uhelných či jaderných elektrárnách.
Ono zvýhodnění elektromobilů na určitých dálničních úsecích je tedy z hlediska emisí dalším krátkozrakým krokem, který sice někde prospěje, ovšem jinde uškodí. A je samozřejmě otázkou, jak bude dvojí metr fungovat z hlediska bezpečnosti provozu. Rozdíl mezi 100 a 130 km/h není drastický a řidiči si nejspíše zvyknou, přesto jsou dva limity něčím trochu jiným než žádný limit. Němci počítají s tím, že na Autobahnu může jet kdokoli jakkoli rychle, Rakušané budou muset přijmout fakt, že dodržování limitu od dvou řidičů různých typů aut nemusí být totéž.
I když je to poměrně kontroverzní myšlenka, o nápad se ihned začali zajímat také Němci. Tamní zelení navíc chtějí být ještě striktnější než jejich rakouští kolegové a zmiňují limity 80, 100 či 120 km/h jen pro auta se spalovacími motory. To by bylo teprve něco...



Na rakouských dálnicích budou zřejmě již od začátku příštího roku platit dva rychlostní limity - jeden pro auta se spalovacími motory a hybridy, druhý pro elektormobily
Bleskovky
 Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
 dnes
 Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
 28.10.2025
 Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne
 27.10.2025
Nejnovější články
 Jeden z největších průšvihů dějin aut, který si výrobce bral zpět a šrotoval, byl nalezen v zuboženém stavu. Prodal se za miliony Jeden z největších průšvihů dějin aut, který si výrobce bral zpět a šrotoval, byl nalezen v zuboženém stavu. Prodal se za miliony
 před 6 hodinami
 Seat po dlouhé době konečně vytáhl nějakou novinku. Dál bude těšit ty, kteří chtějí co nejvíc za co nejmíň Seat po dlouhé době konečně vytáhl nějakou novinku. Dál bude těšit ty, kteří chtějí co nejvíc za co nejmíň
 před 8 hodinami
 Jedno z nejošklivějších nových aut posledních let dostává dál naloženo, někde ho zařízli ještě před vstupem do prodeje Jedno z nejošklivějších nových aut posledních let dostává dál naloženo, někde ho zařízli ještě před vstupem do prodeje
 před 9 hodinami
 Nový šéf Stellantisu naléhá, aby se Evropa vrátila ke spalovacím motorům. Hrozbou průmyslu je pro něj EU, ne Čína Nový šéf Stellantisu naléhá, aby se Evropa vrátila ke spalovacím motorům. Hrozbou průmyslu je pro něj EU, ne Čína
 před 11 hodinami
 Nová Honda Prelude dorazila do Česka a odhalila vše, se svými cenami to bude pěkná ozdoba showroomů Nová Honda Prelude dorazila do Česka a odhalila vše, se svými cenami to bude pěkná ozdoba showroomů
 dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
 tisková zpráva
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
 tisková zpráva
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
 tisková zpráva
- Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
 tisková zpráva
- OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
 tisková zpráva
- Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
 tisková zpráva
 

 
    
    
    
   
      
      
      
    
 RSS
 RSS Facebook
 Facebook Twitter
 Twitter