Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Řešení, na které vsadilo tolik výrobců aut, nachází u lidí stále menší zastání, navíc po celém světě
28.7.2025 | Petr Prokopec
Výrobci jako Stellantis si malovali, že si touto cestou přijdou každoročně na stovky miliard korun, to není vtip. Nová studie ale ukazuje, že se mýlili přesně tak, jak jsme od začátku predikovali. Zákazníci opakované placení za jedno a to samé auto z valné většiny neakceptují.
Řada automobilek má svou budoucnost spojenou s opakovaným placením zákazníků za auto, za které už jednou zaplatili. Palubní elektronika je totiž stále komplexnější, a tak není problém i léta po vyrobení vozu online aktualizovat jeho elektronické funkce. A ne nutě jen to, výrobce může takto získat moc nad prakticky jakoukoli funkcí, jejíž ovládání probíhá přes palubní systém vozu. Která to dnes není?
Nemuselo by nutně jít o tak kontroverzní věc, jak to na první pohled působí. Jsou věci, se kterými vznikají výrobcům průběžně náklady, které nemohou nést sami (např. online přístup k vozu z celého světa), popř. představují něco navíc, co si zákazníků původně nekoupil. Třeba optimalizace řídicí jednotky, která povede ke zvýšení výkonu a zlepšení akcelerace. Jenže automobilky by byly rády, kdyby klientela do budoucna platila pomalu za vše, takže nemají problém posílat za platební brány i funkce jako vyhřívání sedadel. A to se nikomu soudnému líbit nebude.
Automobilky to přesto dlouho odmítaly brát jako fakt a s podobnými funkcemi si spojovaly obrovské budoucí obraty a zisky. Třeba koncern Stellantis v minulosti zmiňoval, že s pomocí služeb předplatného chce od zákazníků inkasovat až 30 miliard dolarů, tedy 630 miliard korun ročně. To je víc, než kolik koncern vydělává - či spíše prodělává - na prodeji svých aut jako takových. V podobném smyslu se ovšem vyjádřil i konkurenční General Motors, zatímco třeba takové BMW soustavně zkouší, jak daleko může zajít a zda klientela akceptuje i dodatečné platby za ono vyhřívání sedadel.
Jak už padlo, výrobcům do jejich plánů zákazníci zapíchli vidle téměř hned, jejich odpor ale graduje. Nakonec koho překvapí, že se lidé k opakovanému vytahování peněženek příliš nemají? Najevo to vychází i z nové studie společnosti S&P Global Mobility, dle které ještě loni bylo ochotno automobilkám opakovaně platit za vlastní vůz 86 procent dotázaných. Letos se ale již jedná pouze o 68 procent respondentů. To je opravdu razantní pokles, ke kterému navíc dochází již druhý rok v řadě. Zákazníci navíc nepoukazují jen na dodatečné náklady, zároveň zmiňují i obavy o nakládání s daty, které se týkají jejich životů. Skrze multimédia totiž výrobci mají přístup jak k cílům navigace, tak i zvyklostem.
Protože navíc tato oblast není patřičně hlídána, lidé se obávají, že automobilky budou získaná data prodávat třeba pojišťovnám, což už se stalo - a ty následně díky informacím z telemetrie vyhodnocovaly bezpečnost jízdy klientů, a tedy i výši pojistného. Stejně tak někteří výrobci neměli problém v kontroverzních případech předat informace státním orgánům bez patřičného soudního příkazu. Kromě toho se však mnozí bojí, že veškeré tato data nelegálním přístupem získají rovněž hackeři.
Snaha automobilek ždímat publikum s pomocí předplatného tak naráží hned v zárodku. Jak se navíc ukazuje, v tomto ohledu je globální publikum prakticky zajedno. Ochota přistoupit k předplatnému je totiž vlastní maximálně 35 procentům dotázaných, a to ve Spojených státech. V Indii ale již jde o 33 procent, v Číně o 32 procent, v Jižní Koreji o 30 procent, ve Velké Británii o 29 procent a v Německu či ve Francii o 25 a 19 procent. Nejníž je pak s 18 procenty Japonsko.
Větší vstřícnost projevují v Číně a Indii k tomuto způsobu zpřístupnění služeb, pokud je bezplatné - povětšinou automobilky nabízejí roční až tříleté „členství v klubu“ zdarma. Všude jinde jsou však služby na zkoušku v menší oblibě než placené předplatné. Automobilky se tak svou nabídkou vzdalují představám publika stále více a ve stále vícero ohledech. Tímto způsobem ale na růst registrací mohou zapomenout, spíše než co jiného je čeká stále tužší boj o zákazníka.

Pokud majitelé moderních aut reagují na služby předplatného kladně, je to často díky tomu, že je mají dočasně zdarma. S placením je jejich obliba okamžitě klesá. Foto: S&P Global Mobility, tiskové materiály
Zdroj: S&P Global Mobility
Bleskovky
Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
28.10.2025
Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne
27.10.2025
Poslední svolávací akce konečně provalila počet skutečně prodaných Tesel Cybertruck
26.10.2025 (1)
Nejnovější články
Majitel najel s Golfem čtvrté generace přes 1 milion km, stále původní motor „Pumpe-Düse” to zvládl s lehkostí
včera
Do dražby jde sbírka aut a lodí odsouzeného podvodníka. Vkus mu nejde upřít, teď o vše přijde bez rezervních cen
včera
Ferrari ukázalo nový supersport se dvěma volanty. Auto bude prodávat, reálně ale nikdo nezatočí ani s jedním z nich
včera
Aby to nezapadlo: I s koncem roku 2025 si můžete v ČR koupit nový 130koňový dieselový rodinný kompakt za 430 tisíc Kč
včera
Maserati vůbec poprvé předalo svou techniku italské policii, své prodeje tím zvýšilo dramaticky
včera
Živá témata na fóru
- ojeté auto kolem 300tis, s místem na lyže uvnitř 10.30. 02:48 - metallicexit
- Další zajímavá autovidea 10.29. 18:44 - Brus
- Onboard videa 10.29. 12:24 - Truck Daškam
- Politický koutek 10.28. 13:04 - Carrert93
- Autokosmetika 10.28. 12:59 - Carrert93
- Toyota GT 86 / Subaru BRZ 10.27. 19:29 - Snowman000
- Dříve M135i, nyní ///M2 10.27. 12:11 - Vrooom
- Fiat a vše kolem nich 10.27. 10:36 - pavproch
