Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Majitel najel s Golfem čtvrté generace přes 1 milion km, stále původní motor „Pumpe-Düse” to zvládl s lehkostí
29.10.2025 | Petr Prokopec
Jsme zvědavi na moderní motory se všemi jejich „vymoženostmi”, jak budou zvládat takový zápřah bez jediné větší opravy. Auta ze zlaté éry automobilismu přelomu milénia jej zvládají bez námahy, tady nebyla třeba ani žádná zvláštní péče, ani speciální způsob využití.
Pokud se zeptáte jakéhokoli mechanika, s jakými vozy bude mít nejméně práce, odpoví vám, že jde o ty vyrobené před rokem 2010 plus minus pár let. Do té doby elektronika hrála spíš podružnou roli, načež v ní automobilky nemusely topit miliardy a kvalitu „hardwaru” stavěly na čelo priorit. Třeba v interiérech tak i látkové čalounění bylo vybráno tak, aby přestálo pomalu apokalypsu, podobně se přistupovalo ke kdečemu.
Čím víc ovšem začal počet elektronických systémů narůstat, tím se začala ukazovat problematičnost konstrukce moderních aut. A protože šly nahoru i další výrobní náklady a nevyhnutelnými se staly investice do řady nechtěných řešení, začalo se přistupovat k různým úsporným programům. Zejména pak cokoli, co přišlo na trh o nějakých 10 let později po zmíněné datu, tak není odsouzeno zrovna k dlouhověkosti. Z moderních aut se stává víc a víc rychloobrátkové zboží, které svou atraktivitu ztrácí i svým stále mdlejším charakterem.
Pochopitelně až čas zcela jasně ukáže, jaká trvanlivost bude moderní produkci vlastní, velmi ale pochybujeme o tom, že bychom za 20 let slýchali nové příběhy podobné tomu, který se aktuálně podělil Thomas Dotzler s kolegy z Auto Bildu. Tento Němec s totiž před třinácti lety koupil Golf Variant čtvrté generace z roku 2003, který již měl najeto 167 tisíc kilometrů. A jako takový ho nestál ani 100 tisíc korun.
V současné době má ovšem kombík na kontě již více než 1 milion kilometrů, přičemž této porce dosáhl s původním 1,9litrovým turbodieselem bez generální opravy. Znovu se tak jen potvrdila pomalu nesmrtelnost agregátu Pumpe-Düse, jakkoli to ale neznamená, že by Dotzler nemusel investovat do průběžné údržby a výměny některých dílčích komponentů. Kupříkladu palivová pumpa se odporoučela po najetí 200 000 km, zatímco alternátor to vzdal po 820 000 km a po 900 000 km se kvůli přetažení zlomil šroub úchytu motoru.
Golf si za ta léta řekl rovněž o jeden vstřikovač a vakuovou pumpu. Ovšem třeba kompresor klimatizace zvládnul 940 tisíc kilometrů a původní výfuk zůstává na svém místě, jen u něj byl vyměněn filtr pevných částic. Když ale odečteme ještě potrhané čalounění řidiče, výčet škod a problémů tím končí. Něco takového je skoro neuvěřitelné vzhledem k zápřahu, neboť Dotzler s kombíkem zbrázdil Evropu křížem krážem a navštívil severské i jižní země.
Nezůstalo ale jen u toho, z dopravního prostředku se stalo i mobilní pracoviště, kvůli čemuž ostatně majitel instaloval 230voltovou zásuvku. Vůz totiž využíval také na staveništích. Kombík tedy dostal neskutečně zabrat, přesto všechno dosáhl milionové mety z velké části v původním stavu. Majitel mu navíc dopřával sice pravidelnou, ovšem nijak výjimečnou péči. Každých 22 000 km tedy měnil olej, každých 110 000 km pak došlo na rozvodový řemen, ložiska a olej v převodovce.
Dotzler přitom doporučuje originální komponenty, ideálně dříve vyrobené. I lehce opotřebované totiž vydrží více než nové, třeba moderní alternátor majiteli vydržel jen 120 000 km a hřídel 70 000 km. I on tak poukazuje na změny v automobilové branži, stejně jako dodává, že svůj Golf po celou dobu parkoval pod širým nebem. Opravdu tak začíná platit, že lépe už bylo? Nedokážeme si představit, že by Golf 8 tohle vydržel. Ale rádi se necháme překvapit...



Golf čtvrté generace je ztělesněním kvality, milion kilometrů zvládne i s původní technikou při minimální, byť pravidelné a důsledné péči. Foto: Volkswagen
Zdroj: Auto Bild
Bleskovky
„Bugatti pro chudé“ je vážně laciný zabiják, až násobně dražší soupeře v bezprecedentním testu rozcupovalo rozdílem třídy
dnes
Lamborghini konečně začalo vyrábět svůj „levný” hybridní sporťák, podívejte se na něj na montážní lince
včera
Muž ukradl autobus MHD. Jezdil s ním i s lidmi normálně po městě, dokonce nenechal nastoupit člověka s propadlou „síťovkou”
16.11.2025
Nejnovější články
ADAC zjišťoval, kolik kapacity baterií zbylo po najetí 200 000 km plug-in hybridům, i nejlepší výsledek je bída
před 7 hodinami
„Normální” Mercedes CLA dnes koupíte už jen v bazarech, levněji dostanete víc než v showroomu automobilky
před 8 hodinami
Jaguar Land Rover vykázal za poslední kvartál hrozivou ztrátu, už se z ní také nemusí vzpamatovat
před 10 hodinami
Rusové si nové Maybachy koupit nemohou, a tak si začali dělat vlastní z Lady. Připomíná to „ruský luxus” 80. let
před 11 hodinami (1)
Kia brzdí s další ještě loni velebenou elektrickou novinkou. Tohle nevypadá dobře, na některé trhy nejspíš nedorazí vůbec
dnes
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 11.18. 22:05 - M.Z.
- Rychlodotazy 11.18. 21:25 - M.Z.
- Policejní kontroly a měření 11.18. 19:25 - Stepan
- Motor 1,6 55kw nestartujezza vlhka Felicia Octavia 11.18. 18:51 - Vašek76
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 11.18. 14:06 - řidičBOB
- Lampárna (stěžovatelna) 11.18. 14:03 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 11.18. 13:59 - pavproch
- Opel obecně 11.18. 11:06 - HondaMan
