Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Rozestavěné auto, které mělo jako první jet 1 600 km/h, je na prodej, extrémně levně
11.12.2018 | Petr Prokopec
Supersporty schopné jet okolo 350 km/h dnes nejsou raritou a pořídíte je za cenu okolo sedmi milionů korun. Na cokoli rychlejšího potřebujete desítky, ne však na Bloodhound SSC, jehož maximum je na více než čtyřnásobku.
Lidstvo od nepaměti touží objevovat neznámé, pokořovat hranice a stanovovat rekordy. Nejinak je tomu v automobilovém průmyslu, zejména pak v případech, kdy jde o stanovení maximální pozemské rychlosti. Nicméně zatímco ve 30. letech měly takové projekty zejména v Německu podporu vládnoucího Adolfa Hitlera, který jich samozřejmě hodlal využít při propagaci svého režimu, ty novodobé již nejsou mediálně tak tučným soustem. Je to překvapivé, neboť aktuálně se pohybujeme v mezích, z jakých by se i všehoschopnému führerovi zamotala hlava.
Vůbec nejdále měl v tomto směru zajít nadzvukový vůz Bloodhound SSC, který byl představen před třemi lety a jehož cílem bylo prolomení hranice tisíce mil za hodinu (1 609 km). Za volant, či spíše za knipl tohoto speciálu se měl posadit Andy Green, který s předchozí kreací zvanou Thrust SSC ustanovil v roce 1997 rekord s hodnotou 1 228 km/h. Ten však nakonec novinku „roztáhl“ pouze na 320 km/h, a to během loňských testů na ranveji v britském Cornwallu. Plánovaných 800 km/h, jichž měl dosáhnout v příštím roce, si ale již musí střihnout někdo jiný, stejně jako další dvojnásobek.
Za touto změnou naštěstí nestojí Greenova smrt, místo toho k ledu zamířil celý projekt. Firma se během uplynulých měsíců dostala do nucené správy, ze které nakonec cestu nenašla. Nyní tedy dochází na rozprodej majetku společnosti Bloodhound Company, přičemž tou nejzajímavější položkou je samozřejmě speciál SSC (za touto zkratkou se skrývá SuperSonic Car, tedy onen nadzvukový vůz). Jeho cena vás ale nejspíše dostane do kolen, tedy rozhodně ne svou výší. A to zvláště v kontextu s náklady, které Britové na oltář projektu věnovali.
Stavba samotného speciálu, stejně jako veškeré zázemí, spolkly 25 milionů GBP (cca 716,23 milionů korun). Bloodhound SSC je ovšem na prodej za pouhých 250 tisíc liber (7,16 milionu korun), tedy za cenu „obyčejného“ supersportu. Porsche, Ferrari nebo Lamborghini za tu cenu nabídnou nějakých sedm set koní, SSC jich ze sebe dává až 135 000. Ano, čtete správně, skutečně jde o stopětatřicet tisíc koní, na což je potřeba několik pohonných jednotek.
Bloodhound je osazen tryskovým motorem Rolls-Royce EJ200, který běžně používají stíhačky Eurofighter Typhoon. Tento agregát však dokáže SSC rozpohybovat „pouze“ na 965 km/h. To by samozřejmě k překonání předchozího Greenova rekordu nestačilo, proto je tu ještě raketa norské firmy Nammo. Té dodávají palivo pumpy poháněné přeplňovaným pětilitrovým osmiválcem od Jaguaru, jehož 550 koní se má postarat o průtok 40 litrů paliva za sekundu. Celkově bude v chodu jen pouhých 55 sekund.
Možná se divíte, jak je možné, že projekt zkrachoval, když vůz byl již tak dalece připraven, vysvětlení je velmi prosté. Jakkoliv jsou výše zmíněné náklady nemalé, posloužily pouze ke stavbě vozu a vybudování zázemí. Na další vývoj vedoucí k dosažení mety 1 609 km/h má být potřeba prakticky stejná suma, tu však již společnost Bloodhound neměla k dispozici, ač na ni bylo navázáno přes 200 sponzorů. Ti navíc „nezatáhli“ všechno, na krku jí tak zůstal i nějaký ten dluh.
Nucený správce letos v létě konstatoval, že k zachránění projektu postačí klidně i jeden movitější investor. Žádný takový se ale ani po několika měsících nenašel, místo toho tu tedy máme rozprodej firemního majetku. Samotný speciál vychází velmi levně, nicméně pokud nemáte dodatečných 20 milionů liber (572,98 mil. Kč), víceméně vám bude pouze postávat v garáži. Či spíše s ohledem na rozměry na pozemku, SSC má totiž 12,9 metru na délku. Natankovaný pak váží 6 422 kg.
Výše daných nákladů je dána tím, že k zápisu do Guinnessovy knihy rekordů jsou potřeba dvě jízdy. Ta druhá musí proběhnout do hodiny po první, a to navíc v protisměru. Během tak krátkého času je potřeba vyměnit raketu, natankovat 900litrovou nádrž raketového motoru, dočerpat palivo pro agregát Rolls-Royce a zároveň ještě ověřit, že vše funguje naprosto v pořádku a že opětovně může dojít k překonání rychlosti zvuku.
Jakkoliv tedy Bloodhound SSC stojí na pořízení méně než třeba takový McLaren 720S, provozní náklady jsou vedle něj nekonecné. Možná i proto očekáváme, že speciál nejspíše někdo koupí, ovšem ne na překonání rekordu. Stane se jen smutným mementem nenaplněných ambicí v něčí soukromé nebo veřejně přístupné sbírce.














































Bloodhound SSC schopný jet až 1 609 km/h může být váš za pouhých sedm milionů korun. Abyste však daného tempa dosáhli, potřebujete dalších 573 mil. Kč
Bleskovky
„Bugatti pro chudé” znovu vytřelo podlahu s drahou konkurencí, potichu stanovilo další rekord okruhu
14.12.2025
Žena jela autem po dálnici a najednou jí na střeše přistálo letadlo. Video zachycuje vše
11.12.2025
Muž si nechal na zimu hodit své Ferrari jeřábem na balkon jen aby zjistil, že Vídeň není Dubaj
10.12.2025
Nové na MotoForum.cz
- MS side 2026 bez Mostu včera 17:36
- Nejméně navštívené Grand Prix 2025 včera 17:11
- Indian Sport Scout RT 2026: s uzamykatelnými kufry včera 11:10
- Marcel Schroetter pojede IDM Superbike včera 10:00
- Brno skončilo v Top-5 14.12.2025
Nejnovější články
Máte ještě šéfdesignéra? A mohli bychom ho vidět? Jaguar Land Rover odmítá říct, co se stalo s jeho „kreativním ředitelem”
před 2 hodinami
VW dnes poprvé ve své 88leté historii uzavře svůj německý závod, cesta zpět už zřejmě nevede
před 3 hodinami
Rozfofrovali jsme stovky miliard za elektromobily a efekt je nulový. Německý profesor popsal, jak absurdní je tato cesta boje proti emisím CO2
včera
Tohle je nový král ztráty hodnoty. Majitel si myslel, že na něm vydělá balík, ve skutečnosti ale prodělal přes 20 tisíc na každém ujetém km
včera
Prodeje Tesly jdou skutečně do kopru. A hodně. Přesto ze současné situace v segmentu silně profituje
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
