Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Ruská automobilka chytře obešla sankce USA. Ukazuje jejich reálnou bezzubost
26.10.2018 | Petr Prokopec
Mezinárodní sankce mohou působit jako velmi účinné a v jistých ohledech až drastické opatření vůči jedné zemi. Omezovat ale v dnešním globalizovaném světě obchody mezi vybranými státy reálně nic neřeší.
Na sankce namířené proti ruské federaci nelze hledět jednoduchou optikou. Na jedné straně je chvályhodné, že mezinárodní společenství alespoň nějak reaguje na ruské akce a snaží se Rusům znepříjemnit život civilizovanými cestami. Na druhé straně se ale ukazuje, že byť nějaký vliv mít mohou, v současném světě nezmůžou mnoho.
V dubnu letošního roku Spojené státy zavedly další omezení, tentokráte jmenovitě vůči některým lidem. Mezi nimi je i někdejší nejbohatší muž Ruska Oleg Děripaska, který byl obviněn z vydírání svých obchodních partnerů, ilegálních odposlechů vládních činitelů a mnoha dalších kriminálních činů. V jeho případě se Američané rozhodli, že odříznou od životodárných kořenů všechny firmy, v nichž Děripaska figuruje.
Patří mezi ně i automobilka GAZ, která odebírá turbodiesely americké společnosti Cummins. Kvůli sankcím ale jejich import do Ruska již nebude od 12. prosince možný, což by pro značku představovalo opravdu vážný problém - bez pohonných jednotek by zůstala nepojízdná celá rodina velmi populárních dodávek GAZelle Next.
Pokud by se tak přitom skutečně stalo, pak potíže by měl nejen GAZ (a je otázka, jak velké by byly, kdyby motory prostě nahradil jinými), ale nakonec ještě více Američané. Bez jednoho ze stěžejních partnerů by se totiž musel obejít v prvé řadě zmiňovaný Cummins, čímž by sankce dopadly i tam, odkud vzešly. Jenže jak se nyní ukázalo, nic takového se nestane. Kroky americké vlády jsou už měsíc a půl před vstupem sankcí v platnost zřetelně bezzubé, dokonce se mohou stát i kontraproduktivní.
GAZ totiž při přemýšlení o náhradě zjistil, že turbodiesely značky Cummins, dokonce přesně v totožném provedení, se vyrábí i v Číně s logem společnosti Huadong. A čínská vláda proti té ruské nebrojí. GAZ tedy nově nebude odebírat pohonnou jednotku Cummins ISF 2.8, nýbrž motor Huadong ISF 2.8. Agregáty se však skutečně liší pouze názvem, výkon 149 koní a točivý moment 320 Nm je v obou případech identický.
Automobilka již tento krok oficiálně oznámila a pro náhradu má i souhlas ruských regulačních úřadů. Zároveň také uvedla, že k této vynucené rošádě získala souhlas přímo od společnosti Cummins, která je pochopitelně ráda, že prodá alespoň své motory vyráběné v Číně.
Dá se tedy říci, že vlk se nažere a koza ještě ztloustne. Z Číny do Ruska je to blíže než z Ameriky, takže klesnou náklady na logistiku. A levnější by mohly být i samotné motory. Ony sankce zaměřené proti Děripaskovi tedy k ničemu kloudnému nepovedou a majetek oligarchy mohou paradoxně i navýšit. Docela by nás proto zajímalo, jak se po vydání této zprávy ze strany GAZu tvářili američtí politici.
Dodat pak jen lze, že sankce vůči Děripaskovi měly začít platit již 5. června. Poté ovšem zasáhla německá kancléřka Angela Merkel, která vymohla odklad do 23. října. V půlce tohoto měsíce se ovšem ruská i americká strana dohodly, že konečný termín bude posunut až na 12. prosinec. Na další odklad pak sice nejspíše již nedojde, to ovšem momentálně GAZu vadit již nemusí.
Pokud vás pak zajímá, proč vlastně do hry zasahovala německá kancléřka, pak lze odkázat na možnou spojitost s Volkswagenem. Automobilka zvažuje odkoupení velké části podílu v GAZu, s ruskou značkou navíc již nějakou tu chvíli spolupracuje. Pokud by tedy nakonec na spojení došlo, nebude již Děripaska potřebovat ani čínské motory a rovnou přesedlá na německé. A sankcím se již definitivně vysměje.


Ruský GAZ nebude moci od 12. prosince odebírat americké diesely Cummins kvůli sankcím proti Olegu Děripaskovy. Problém to ale nakonec nebude, tyto agregáty totiž nakonec dorazí s Číny s jiným logem, možná i levněji
Bleskovky
Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
včera
Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
28.10.2025
Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne
27.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- ESRR 2026 - 2x Hořice včera 17:37
- Úspěšný test Bulegy v MotoGP včera 11:34
- Koho uvidíme 2026 v MS-Moto3? 30.10.2025
- Týmy a jezdci WSBK 2026 30.10.2025
- Vyhazov manažera komplikuje Salačovu pozici 29.10.2025
Nejčtenější články
Už měsíc nic nevyrábějící Jaguar Land Rover musela zachránit vláda, zaručila se za něj víc jak 40 miliardami
1.10.2025
Porsche poprvé ukázalo interiér nového Cayenne a je to další zbytečný, už mnohokrát odmítnutý cirkus. Tohle přece není luxus
1.10.2025
Čínský soupeř drahých SUV Audi za 320 tisíc Kč se ukázal v novém, za lidové ceny bude k mání i u nás
1.10.2025
První kontakt s díly k nové nejlevnější Tesle ukazuje, že firma auto oholila jako snad nikdo před ní, nezůstalo v něm skoro nic
1.10.2025
Šéf Fordu se bojí, že prodeje elektromobilů teď zkolabují až na polovinu, neví, co bude dělat s nevyužitými fabrikami
1.10.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
