Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Rusové nadělili staré Ladě uchycení kol z Formule 1, výsledek je kupodivu funkční
31.12.2019 | Mirek Mazal
Samotné auto tato úprava asi moc nezrychlí, třebaže jistý dynamický potenciál se v ní také skrývá. Zcela jistě ale dokáže zrychlit pravidelné přezouvání kol, to je rázem otázkou chvíle.
Na konec roku 2019 si Rusové z Garage 54 připravili konverzi starého sovětského žigulíku v závodní stroj, tedy alespoň jednom ohledu. Proměna se tentokrát dotklo uchycení disků kol, díky němuž si symbol sovětského automobilismu konečně může připadat jako Formule 1.
Technologie středového uchycení jedinou maticí či šroubem se obvykle používá na okruhových vozech, třebaže silniční homologaci mít mohou. Konstrukce s jednou větší maticí usnadňuje výměnu kol a lehce snižuje neodpruženou hmotnost, je ale také velmi náročná na přesnost. Zatímco precizně uchytit kolo pomocí čtyř nebo pěti šroubů je relativně snadné, jediný centrální úchyt bývá velkou výzvou.
Ani snaha o lehkost, ani bůhvíjaká přesnost ale nejdou doménou svérázného Vlada, hlavy ruských „garážistů”. Starý známý kutil se svým týmem vyrobil nástavce nábojů kol Lady, přivařené kusy železa opatřil závity, přes které nasadil ocelové disky zajištěné velkými maticemi a podložkami. Provizorní mechanismus byl dotažen šestihranným utahovákem jako ve Formuli 1.
Pánové si v garáži dokonce vyzkoušeli jeden pit stop po vzoru F1, hned první pokus nedopadl kvůli rozdílným rozměrům u přední a zadní nápravy. Opakovaná zkouška servisní zastávky skončila úspěšně v čase výměny kol 36 sekund, což je velmi slušný výsledek a asi o třetinu lepší čas než se sériovými šrouby okolo středového náboje.
Člověk by čekal, že tady výhody skončí a při jízdě bude centrální uchycení spíše pro zlost, mýlil by se. I poslední část ruského experimentu spočívající ve zkušební jízdě plné smyků a protáčení zadních kol na místě dopadla překvapivě dobře. Utažené matice vydržely tlaky ze všech směrů, i po dlouhém trápení zůstalo provizorní uchycení kol na svém místě. Amatérská modifikace se povedla, aspoň malým detailem se starý vrak může cítit jako hvězda závodních tratí, třebaže si nejsme jisti, jak moc dobře vyvážená mohou kola ve výsledku být.
















Lada dostala kutilské centrální uchycení kol, pokus inspirovaný Formulí 1 se tentokrát nad očekávání povedl
Zdroj: Garage 54@Youtube
Bleskovky
Nejčtenější články
- Řidič nejlepší Toyoty posledních let špatně přeřadil, motor to měl po chvíli spočítané
13.3.2021 - Nejlevnější Lada za 145 tisíc dostala nový základní motor, přidal ji pozoruhodný výkon
13.3.2021 - Čínská Škoda Kodiaq už se prodává v Evropě, místo pro 7 i výbavu dá velmi levně
13.3.2021 - Studie odhalila důvody, pro které si lidé pořizují Tesly i proč si je koupit odmítají
13.3.2021 - „Mr. Bean” prodává své velmi neobvyklé auto, málokdo věděl, že ho vůbec má
13.3.2021 - Drzost Číňanů je asi věčná, na západ míří s kopií nového superhitu Fordu
13.3.2021 - Žádané ojeté luxusní SUV Audi je drahé jako čert, jeho kvalita je ale téměř neprůstřelná
14.3.2021 - Němci vyvinuli geniální systém, který sám vysvobodí zapadlé auto, nikdo ho ale nekupuje
14.3.2021 - BMW vrátilo život mnichovskému Ferrari, 640koňové dělo zařízlo na prahu výroby
14.3.2021 - Nové nejrychlejší auto světa má jet přes 500 km/h, ukázalo se i s 7,0 V8 s 1 800 koňmi
14.3.2021
Nové na MotoForum.cz
Živá témata na fóru
- 2 auta za spolu cca 35000€ 06:50 - Snowman000
- Onboard videa 05:35 - Truck Daškam
- Řidiči, co to mají v ruce... 19:58 - WRXSTi
- Range Rover Sport nebo BWM X6 19:46 - řidičBOB
- Politický koutek 19:44 - ctrl_j
- Rychlodotazy 19:19 - _sulcik_
- Elektromobily a vse kolem nich 16:37 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 16:28 - řidičBOB
- Jednostopé okénko 12:13 - jarka
- whitelist & blacklist 07:42 - Jaggie