Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
S čínským „Porsche za cenu Octavie” to možná nebude tak slavné. Po nehodě na dálnici vzplálo, tři studentky v něm uhořely
2.4.2025 | Petr Prokopec
Xiaomi SU7 se sice v nárazových zkouškách ukázalo být nejbezpečnějším čínským autem, jaké kdy vzniklo, ani to ale neznamená, že se v něm nedá zabít. Přímé následky této nehody nevypadají tak zle, vypuknuvší požár ale nedal nikomu na palubě šanci přežít.
Svět je velký a o náhody v něm není nouze. Co platilo v pohádce Lotrando a Zubejda, to má své opodstatnění i v reálném světě. Dokonce i ve chvíli, kdy tato slova vztáhneme na jednu zemi, jeden vůz a nám dobře známou automobilovou branži. Před pár dny se totiž Xiaomi pochlubilo, že jeho prvotina, elektrický sedan SU7, je vůbec nejbezpečnějším vozem, jaký kdy v Čině testovali. Dočkal se totiž 93,5procentního hodnocení, které je o 8,7 procenta vyšší než průměr, a to mimo jiné díky autonomnímu řízení či klikám dveří, které šly i po nárazu otevřít.
Pouhé dva dny poté, co jsme zprávu o výsledcích SU7 publikovali, ovšem došlo na první smrtelnou nehodu spojenou s tímto modelem. A nejde o žádný „čajíček”, bohužel. Trojice vysokoškolských studentek na dálnici s autem narazila do svodidla, auto po nehodě vzplálo a celá posádka auta uhořela. Xiaomi vyšetřovatelům poskytlo veškerá telemetrická data, a tak toho o nehodě víme poměrně dost, jak shrnují kolegové z Car News China.
Na incident došlo 29. března na dálnici Dezhou-Shangrao v provincii Anhui, kde se vůz pohyboval relativně mírnou rychlostí 116 km/h při aktivovaném režimu Navigate on Autopilot. Na dálnici nicméně probíhaly opravy, pročež byl jeden pruh uzavřen a doprava byla svodidly svedena do protisměru. Systém vozu překážku detekoval, vyslal upozornění řidičce a začal vůz zpomalovat. Kontrolu následně převzala řidička, řízení al nezvládla. Sice zpomalila a pokusila se zatočit, v rychlosti okolo 97 km/h ale nabourala do svodidel, v tomto případě betonových.
Náraz v takové rychlosti může a nemusí být smrtící, záleží, co po něm následuje. V tomto případě to ale bylo celkem irelevantní - posádka auta zůstala uvnitř a z videa z místa incidentu je patrné, že intenzita požáru nedala komukoli šanci přežít. Co přesně se na místě stalo, nevíme, jen drobná decelerace a mírné sešlápnutí brzd (31 až 38 procent) ale naznačují, že řidička včas nevyhodnotila situaci správně a reagovala příliš málo a příliš pozdě. Patrně semi-autonomnímu řízení vozu důvěřovala víc, než by bylo zdrávo. Další vyšetřování snad ukáže víc.
Problém pro Xiaomi je zatím dvojí. Dosavadní vyšetřování naznačuje, že dveře auta nešly otevřít, takže pokud by trojice studentek byla i po nárazu při vědomí, před ohnivým peklem mohla uniknout. Otázkou je pak i ospravedlnitelnost samotného požáru - existují „rány”, kdy už není možné se takovým následkům rozumně ubránit, znovu až další šetření ukáže, zda tato byla jednou z nich. Z dostupných záběrů se to úplně nezdá, karoserie vozu je až na rozbitou přední část prakticky nedotčená.
Dobrou zprávou pro značku je tak zatím jen fakt, že systém automatického volání pomoci zafungoval i v této situaci správně a záchranáři dorazili na místo nehody po 15 minutách. Pro studentky v autě to už ale bylo pozdě.






SU7 v základní verzi, která bourala, počítá s 299 koňmi, 5,3sekundovým zrychlením na stovku a hmotností 1 980 kg. Zrovna dynamika ale v této nehodě nehrála žádnou roli, auto jelo relativně pomalu po dálnici s podporou semi-autonomního řízení. Foto: Xiaomi
The Xiaomi SU7 vehicle in China was driving at 116km/h in NOA on the highway, with the last speed reported to be 97km/h just before the collision with the guardrail.
— Tsla Chan (@Tslachan) April 1, 2025
A fire broke out after the collision, killing all three female college students in the vehicle.
Xiaomi issued a… pic.twitter.com/nxHGGYXhOR
Zdroj: Car News China
Bleskovky
Nové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
včeraBMW M2 vyzvalo na souboj stejně drahý Chevrolet Corvette, nad letištěm je dodnes slyšet řev litující té troufalosti
28.4.2025Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Aktuální zdravotní stav Bertelleho včera 23:23
- WorldSBK míří do italské Cremony: Návrat Jonathana Rey včera 10:00
- Test MotoGP v Jerezu 28.4.2025
- MS side pokračovalo v Estorilu 28.4.2025
- Indian Challenger Elite a Pursuit Elite 2025: exkluzivní cestování 28.4.2025
Nejnovější články
K mání je krásná Škoda 110 R teprve po 2. majiteli v dokonalém stavu, je to lístek na vlak do roku 1977
včeraCo se stane, když v autě neměníte chladicí kapalinu? Navzdory přesvědčení mnohých není věčná, může vám zničit motor
včeraLada otevřela dealerství v jedné z nejbohatších zemí světa, celá auta tam mohou mít za cenu klik od záchodu v obchodě vedle
včeraSlavný módní návrhář překvapivě prodal Ferrari ze své sbírky, teď je znovu k mání. Díky neobvyklé barvě nejspíš trhne aukční rekord
včeraU Porsche je zle, odhalilo výsledky za první kvartál a chytá vodopády zmaru. Zisk opět mohutně klesl, špatných zpráv je hromada
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva