Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
S Nissanem je to zlé, po zatčení šéfa neví kudy kam, zkouší prodat obě továrny v EU
26.10.2019 | Petr Miler
Ať už měl zbytek vedení Nissanu prsty v zatčení Carlose Ghosna nebo ne, z dotyčných jistě nikdo nečekal, že by jeho odchod z vedení mohl mít na fungování celé firmy tak rychlý a drastický dopad. Ale má ho.
Pro automobilku Nissan Motor pracuje po celém světě skoro 140 tisíc lidí. Jak velký vliv tedy může mít jediný člověk na celé fungování tak obří společnosti? Zdánlivě žádný, pokud je ale tím dotyčným Carlos Ghosn, pak zjevně nekonečný.
Nissan byl v troskách, než do firmy nastoupil, až zázračně rychle ji postavil na nohy a skoro dvě dekády ji držel mezi velmi úspěšnými a velmi ziskovými automobilkami. Principy jeho řízení nejsou nijak převratné, přesto vlastně nikdo neuměl říci, jak to Ghosn dokázal. Produkty firmy často nejsou ohromující, řada z nich je přestárlá, mnohé dobové bašty firma dobrovolně opustila. Přesto měla dobré výsledky po tolik let, že to nemohla být náhoda.
Po zatčení a vyhazovu dlouholetého šéfa ale pohádka rychle skončila a zbytek vedení opět nemá tušení, jak se jim firma tak rychle rozkládá pod rukama. Ghosn dokázal Nissan držet vysoko v zisku přesto, že se s ním pouštěl do řady drahých eskapád a v podstatě permanentně usiloval o růst (snaha prorazit s elektrickým Leafem, rozmach Infiniti, návrat Datsunu atp.). S novým vedení firma nevykazuje téměř žádný zisk, i když dělá pravý opak - propouští lidi, Inifiniti stahuje z Evropy, končí s Datsunem atp.
Jak to Ghosn dokázal, opravdu netušíme, jedno ale víme jistě - bez něj je Nissanu stále hůř. Ačkoli v oficiální rovině automobilka mlčí, agentura Bloomberg s odvoláním na své zdroje uvnitř managementu firmy informuje o tom, že Nissan začal potají hledat kupce pro obě své evropské továrny. Jestli se chce zbavit obou, nebo jen jedné a čeká, kterou „udá” dříve, zdroje neupřesňují, s ohledem na aktuální situaci bychom se ale nedivili první možnosti.
Nissan totiž kolabuje všude a Evropa není výjimkou. Její tržní podíl s poledních letech stabilně atakoval hranici 4 %, letos v září spadl k pouhým 2,5 %. To je razantní sešup, firma jen v červenci a srpnu prodala o více jak 20 tisíc méně aut než loni. Její odbyt navíc skoro z poloviny stál na SUV Qashqai, jehož popularita letos též klesá.
Auomobilka tak v Evropě skoro nemá důvod cokoli vyrábět - dovoz z Japonska dnes není zatížen žádným clem, menší továrna v Barceloně jede na půl plynu a 600 z 3 000 lidí už dostalo padáka. Ta v Sunderlandu je vytíženější, pokud ale dojde na Brexit za jiných než ideálních podmínek, firma ani nebude mít možnost efektivně pokračovat v tamní výrobě.
Automobilka se navíc v už tak špatné situaci musí více orientovat na dražší a méně žádané elektromobily, jejichž výroba je obecně snazší a v případě jejich rozmachu by současné továrny nevyužila tak či onak. Vypadá to tedy, že vedení firmy čekají další nepříjemné kroky a spousta myšlenek na to, kam se podělo Ghosnovo kouzlo.









V továrně Nissanu v britském Sunderlandu se teprve nedávno začal vyrábět nový Juke, přesto může být rychle prodána, Japonci i pro ni poticjhu hledají kupce
Zdroje: Bloomberg, Nissan
Bleskovky
Přelomový Jaguar nachytali při testech, jak si hraje ne něco, čím není, bude to jen další hřebíček do jeho rakve
před 6 hodinamiUnikla podoba nástupce Audi TT a R8 v jednom, je to ještě o hodně větší tragédie, než jsme doufali
včeraZapomeňte na Škodu Octavia RS Combi, nejlepší rychlé auto na prázdninové výlety je teď tohle
31.8.2025
Nejnovější články
BMW dál nesází vše na jednu kartu, do tří let začne svá auta osazovat neobvyklým typem pohonu
před 2 hodinamiRusové ukázali nový všudychod jako z dob SSSR. Stroj zvaný Hvězda nezastaví nic, ujede až 1 000 km v kuse klidně i bažinami
před 3 hodinamiKombíky Volva končí bez nástupce, tento je další v řadě. Z klasických aut značky zbývá jen poslední mohykán
před 5 hodinamiPřelomový Jaguar nachytali při testech, jak si hraje ne něco, čím není, bude to jen další hřebíček do jeho rakve
před 6 hodinamiPorsche dál roztleskává zoufalou náplast na neatraktivitu svých elektromobilů, ani tímhle nic nezachrání
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- BMW Divize 09.03. 15:06 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 09.03. 14:05 - pavproch
- Sněh. řetězy Thule K-summit K23 + K45 09.03. 12:27 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 09.03. 12:26 - řidičBOB
- Mercedes - auto pro masy 09.03. 10:56 - M.Z.
- Onboard videa 09.02. 20:22 - řidičBOB
- Chlubítko univerzální 09.02. 16:16 - Carrert93
- Autokosmetika 09.02. 16:12 - Carrert93