Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
S Nissanem je to zlé, po zatčení šéfa neví kudy kam, zkouší prodat obě továrny v EU
26.10.2019 | Petr Miler
Ať už měl zbytek vedení Nissanu prsty v zatčení Carlose Ghosna nebo ne, z dotyčných jistě nikdo nečekal, že by jeho odchod z vedení mohl mít na fungování celé firmy tak rychlý a drastický dopad. Ale má ho.
Pro automobilku Nissan Motor pracuje po celém světě skoro 140 tisíc lidí. Jak velký vliv tedy může mít jediný člověk na celé fungování tak obří společnosti? Zdánlivě žádný, pokud je ale tím dotyčným Carlos Ghosn, pak zjevně nekonečný.
Nissan byl v troskách, než do firmy nastoupil, až zázračně rychle ji postavil na nohy a skoro dvě dekády ji držel mezi velmi úspěšnými a velmi ziskovými automobilkami. Principy jeho řízení nejsou nijak převratné, přesto vlastně nikdo neuměl říci, jak to Ghosn dokázal. Produkty firmy často nejsou ohromující, řada z nich je přestárlá, mnohé dobové bašty firma dobrovolně opustila. Přesto měla dobré výsledky po tolik let, že to nemohla být náhoda.
Po zatčení a vyhazovu dlouholetého šéfa ale pohádka rychle skončila a zbytek vedení opět nemá tušení, jak se jim firma tak rychle rozkládá pod rukama. Ghosn dokázal Nissan držet vysoko v zisku přesto, že se s ním pouštěl do řady drahých eskapád a v podstatě permanentně usiloval o růst (snaha prorazit s elektrickým Leafem, rozmach Infiniti, návrat Datsunu atp.). S novým vedení firma nevykazuje téměř žádný zisk, i když dělá pravý opak - propouští lidi, Inifiniti stahuje z Evropy, končí s Datsunem atp.
Jak to Ghosn dokázal, opravdu netušíme, jedno ale víme jistě - bez něj je Nissanu stále hůř. Ačkoli v oficiální rovině automobilka mlčí, agentura Bloomberg s odvoláním na své zdroje uvnitř managementu firmy informuje o tom, že Nissan začal potají hledat kupce pro obě své evropské továrny. Jestli se chce zbavit obou, nebo jen jedné a čeká, kterou „udá” dříve, zdroje neupřesňují, s ohledem na aktuální situaci bychom se ale nedivili první možnosti.
Nissan totiž kolabuje všude a Evropa není výjimkou. Její tržní podíl s poledních letech stabilně atakoval hranici 4 %, letos v září spadl k pouhým 2,5 %. To je razantní sešup, firma jen v červenci a srpnu prodala o více jak 20 tisíc méně aut než loni. Její odbyt navíc skoro z poloviny stál na SUV Qashqai, jehož popularita letos též klesá.
Auomobilka tak v Evropě skoro nemá důvod cokoli vyrábět - dovoz z Japonska dnes není zatížen žádným clem, menší továrna v Barceloně jede na půl plynu a 600 z 3 000 lidí už dostalo padáka. Ta v Sunderlandu je vytíženější, pokud ale dojde na Brexit za jiných než ideálních podmínek, firma ani nebude mít možnost efektivně pokračovat v tamní výrobě.
Automobilka se navíc v už tak špatné situaci musí více orientovat na dražší a méně žádané elektromobily, jejichž výroba je obecně snazší a v případě jejich rozmachu by současné továrny nevyužila tak či onak. Vypadá to tedy, že vedení firmy čekají další nepříjemné kroky a spousta myšlenek na to, kam se podělo Ghosnovo kouzlo.









V továrně Nissanu v britském Sunderlandu se teprve nedávno začal vyrábět nový Juke, přesto může být rychle prodána, Japonci i pro ni poticjhu hledají kupce
Zdroje: Bloomberg, Nissan
Bleskovky
Při veřejných jízdách na Nürburgringu se Porsche 911 při stíhání ve vysoké rychlosti srazilo s BMW M2, brutální nehoda změnila obě auta v ohnivou kouli
včeraStačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
5.7.2025BMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025
Nové na MotoForum.cz
- IRRC pokračoval ve finské Imatře včera 10:00
- Senna Agius: další hvězda MotoGP z Austrálie? 5.7.2025
- Pasini v Brně havaroval, Sachsenring musí vynechat 4.7.2025
- Petronas Honda se dvěma novými piloty 4.7.2025
- Borja Gomez tragicky zahynul 3.7.2025
Nejnovější články
Populární japonské mini muselo kvůli EU v prodeji jako nové skončit. V bazarech dokazuje, že je čeho litovat
před 10 hodinamiOtylá obluda od BMW je stále větší propadák, nekupuje ji už skoro nikdo
před 11 hodinamiHasiči znovu varují před požáry elektrických aut a nemožností s nimi efektivně bojovat, nikdo je neposlouchá už roky
včeraDalší zákazník Porsche může děkovat automobilce, že zmastila jednu ze svých ikon, na dvou letech ježdění s ní dokonce vydělal
včeraSpolečný elektromobil Hondy a Sony je zatím pořádný provar. Firmám už prodělal přes 10 miliard, aniž by byl blízko dokončení
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva