Šéf Nissanu na setkání vyzval dealery, aby byli „brutálně upřímní”, asi toho lituje

V čele japonské automobilky nově stojí Makoto Uchida, který se již setkal s americkými prodejci a chtěl od nich slyšet hlavně kritiku. Mlčení zdaleka nenásledovalo.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Šéf Nissanu na setkání vyzval dealery, aby byli „brutálně upřímní”, asi toho lituje

25.1.2020 | Petr Prokopec

Šéf Nissanu na setkání vyzval dealery, aby byli „brutálně upřímní”, asi toho lituje

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

V čele japonské automobilky nově stojí Makoto Uchida, který se již setkal s americkými prodejci a chtěl od nich slyšet hlavně kritiku. Mlčení zdaleka nenásledovalo.

Nissan momentálně není ve zrovna záviděníhodné situaci, dle bývalého šéfa Carlose Ghosna tak japonské automobilce zbývají dva roky, maximálně tři, než se dostane do krachu. To samozřejmě mohou být pouze slova hořkosti, pohled na prodeje ale dává Ghosnovi za pravdu. Ty se propadají v Evropě, v Číně i ve Spojených státech, kde se navíc drží nad vodou víceméně jen za pomoci výrazných slev. To samozřejmě nepomáhá firemnímu zisku. Vlastně tak není překvapivé, že někdejší alianční šéf několik let po svém odchodu z pozice generálního ředitele Nissanu předpovídá automobilce pouze cestu do pekel.

Zda se tak skutečně stane, není jisté. Nově jmenovaný šéf značky Makoto Uchida se ovšem pádu na dno bude jistě snažit zabránit. Jakkoliv je tedy ve funkci pouze pár dnů, za sebou již má schůzku s devíti americkými dealery. Od nich přitom chtěl slyšet veškeré stížnosti, jež mají směrem k ústředí, a to bez servítek. Tím dle prodejců ukázal, nakolik se liší od Ghosna, který se rozhodoval hlavně sám. Byl s tím ale úspěšný, Uchida se teprve bude muset předvést.

„Uchida je skromný a zajímá se o názor každého. Není to o tom, že buď bude po jeho, nebo nijak, což byla mentalita Carlose Ghosna. Tomu se nikdo v místnosti nedovážil říci, co nechtěl slyšet,“ uvedl jeden z účastníků jednání. Přitom dodal, že Uchida naopak „chtěl slyšet veškeré negativa“. Dealeři jím proto byli požádáni, aby se nikterak nedrželi zkrátka a naopak byli „brutálně upřímní”.

To se stalo, ze severoamerického ústřední v Nashville přesto nový šéf Nissanu odjížděl sklíčený - vyslechl si i řadu věcí, které jistě slyšet nechtěl. Nyní ví, co musí zařídit, aby se Nissan opětovně dostal na vrchol, je ale otázkou, nakolik je to v dohledném časovém horizontu realizovatelné. Stěžejní je především modernizace portfolia, které je aktuálně jedno z nejstarších v celé branži. Uchida přitom prodejce ujistil, že automobilka během následujících 18 měsíců omladí hned 70 procent svých modelů. To je slibné, ovšem situaci je třeba řešit ihned. Proto severoamerická divize požaduje jak větší autonomii, tak především vyšší finanční a marketingovou podporu značky.

Co přesně to znamená? Nejspíše tolik, že zisk značky půjde v nejbližším období ještě více dolů. Aby prodejci zůstali ve hře, budou muset ještě více slevit. Rádi by tak učinili bez žádání japonského ústředí o souhlas, to by ovšem mělo zaplatit veškerou inzerci. Něco takového asi bude jen stěží realizovatelné, nicméně Uchida naznačil, že americký trh je pro Nissan stěžejní a značku buď zachrání nebo potopí.

Tím požadavky rozhodně nekončí, další je spojen s interními vnitropodnikovými cíli. Ty jsou dle prodejců jednoduše vysoké a nemají oporu v realitě. Prodejci tak musí zákazníkům dávat ony vysoké slevy, aby splnili své závazky. V té chvíli se ale jejich zisk rozplývá jak pára nad hrncem. Zvláště když japonské ústředí se snaží vozy prodávat způsobem, jaký Američanům vlastně příliš nevoní. To přiznává i Uchida, dle kterého zjevně bylo „něco ztraceno v překladu“.

Co přesně tím nový šéf míní? Zejména tolik, že Nissan se pokoušel ve Státech propagovat zcela jiný druh technologie, než který zákazníky skutečně zajímá. „Autonomní vozy jsou možná skvělé v Japonsku či jiných částech světa, ale Američané na ně nereagují.“ Zdá se tedy, že automobilka bude muset zatlačit na řidičskou stránku, stejně jako na komfort nebo výkony. Spotřeba ale mezi priority v zámoří taktéž nepatří.

Zda je Uchida mužem na správném místě, ukáže čas, příliš ale nevěříme úspěchu managementu typu „řekněte mi, co je špatně a já to změním”. Šéf by měl mít svou vlastní strategii a nápady, které ostatním unikají, právě to definovalo Ghosna. Jeho styl řízení sice mohl někdy připomínat diktaturu, byl s ním ale velmi úspěšný. Nahradit jej v čele kterékoli z jím donedávna řízených firem bude obtížné.


Šéf Nissanu na setkání vyzval dealery, aby byli „brutálně upřímní”, asi toho lituje - 1 - Makoto Uchida 2020 prvni foto 01Šéf Nissanu na setkání vyzval dealery, aby byli „brutálně upřímní”, asi toho lituje - 2 - Makoto Uchida 2020 prvni foto 02
Nový šéf Nissanu Makoto Uchida již za sebou má schůzku s americkými dealery. Ty příjemně překvapil tím, že chtěl slyšet hlavně kritiku, sám ale odezvou příjemně překvapen nebyl

Zdroj: Auto News

Petr Prokopec

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše