Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Šéf Nissanu na setkání vyzval dealery, aby byli „brutálně upřímní”, asi toho lituje
25.1.2020 | Petr Prokopec
V čele japonské automobilky nově stojí Makoto Uchida, který se již setkal s americkými prodejci a chtěl od nich slyšet hlavně kritiku. Mlčení zdaleka nenásledovalo.
Nissan momentálně není ve zrovna záviděníhodné situaci, dle bývalého šéfa Carlose Ghosna tak japonské automobilce zbývají dva roky, maximálně tři, než se dostane do krachu. To samozřejmě mohou být pouze slova hořkosti, pohled na prodeje ale dává Ghosnovi za pravdu. Ty se propadají v Evropě, v Číně i ve Spojených státech, kde se navíc drží nad vodou víceméně jen za pomoci výrazných slev. To samozřejmě nepomáhá firemnímu zisku. Vlastně tak není překvapivé, že někdejší alianční šéf několik let po svém odchodu z pozice generálního ředitele Nissanu předpovídá automobilce pouze cestu do pekel.
Zda se tak skutečně stane, není jisté. Nově jmenovaný šéf značky Makoto Uchida se ovšem pádu na dno bude jistě snažit zabránit. Jakkoliv je tedy ve funkci pouze pár dnů, za sebou již má schůzku s devíti americkými dealery. Od nich přitom chtěl slyšet veškeré stížnosti, jež mají směrem k ústředí, a to bez servítek. Tím dle prodejců ukázal, nakolik se liší od Ghosna, který se rozhodoval hlavně sám. Byl s tím ale úspěšný, Uchida se teprve bude muset předvést.
„Uchida je skromný a zajímá se o názor každého. Není to o tom, že buď bude po jeho, nebo nijak, což byla mentalita Carlose Ghosna. Tomu se nikdo v místnosti nedovážil říci, co nechtěl slyšet,“ uvedl jeden z účastníků jednání. Přitom dodal, že Uchida naopak „chtěl slyšet veškeré negativa“. Dealeři jím proto byli požádáni, aby se nikterak nedrželi zkrátka a naopak byli „brutálně upřímní”.
To se stalo, ze severoamerického ústřední v Nashville přesto nový šéf Nissanu odjížděl sklíčený - vyslechl si i řadu věcí, které jistě slyšet nechtěl. Nyní ví, co musí zařídit, aby se Nissan opětovně dostal na vrchol, je ale otázkou, nakolik je to v dohledném časovém horizontu realizovatelné. Stěžejní je především modernizace portfolia, které je aktuálně jedno z nejstarších v celé branži. Uchida přitom prodejce ujistil, že automobilka během následujících 18 měsíců omladí hned 70 procent svých modelů. To je slibné, ovšem situaci je třeba řešit ihned. Proto severoamerická divize požaduje jak větší autonomii, tak především vyšší finanční a marketingovou podporu značky.
Co přesně to znamená? Nejspíše tolik, že zisk značky půjde v nejbližším období ještě více dolů. Aby prodejci zůstali ve hře, budou muset ještě více slevit. Rádi by tak učinili bez žádání japonského ústředí o souhlas, to by ovšem mělo zaplatit veškerou inzerci. Něco takového asi bude jen stěží realizovatelné, nicméně Uchida naznačil, že americký trh je pro Nissan stěžejní a značku buď zachrání nebo potopí.
Tím požadavky rozhodně nekončí, další je spojen s interními vnitropodnikovými cíli. Ty jsou dle prodejců jednoduše vysoké a nemají oporu v realitě. Prodejci tak musí zákazníkům dávat ony vysoké slevy, aby splnili své závazky. V té chvíli se ale jejich zisk rozplývá jak pára nad hrncem. Zvláště když japonské ústředí se snaží vozy prodávat způsobem, jaký Američanům vlastně příliš nevoní. To přiznává i Uchida, dle kterého zjevně bylo „něco ztraceno v překladu“.
Co přesně tím nový šéf míní? Zejména tolik, že Nissan se pokoušel ve Státech propagovat zcela jiný druh technologie, než který zákazníky skutečně zajímá. „Autonomní vozy jsou možná skvělé v Japonsku či jiných částech světa, ale Američané na ně nereagují.“ Zdá se tedy, že automobilka bude muset zatlačit na řidičskou stránku, stejně jako na komfort nebo výkony. Spotřeba ale mezi priority v zámoří taktéž nepatří.
Zda je Uchida mužem na správném místě, ukáže čas, příliš ale nevěříme úspěchu managementu typu „řekněte mi, co je špatně a já to změním”. Šéf by měl mít svou vlastní strategii a nápady, které ostatním unikají, právě to definovalo Ghosna. Jeho styl řízení sice mohl někdy připomínat diktaturu, byl s ním ale velmi úspěšný. Nahradit jej v čele kterékoli z jím donedávna řízených firem bude obtížné.
Nový šéf Nissanu Makoto Uchida již za sebou má schůzku s americkými dealery. Ty příjemně překvapil tím, že chtěl slyšet hlavně kritiku, sám ale odezvou příjemně překvapen nebyl
Zdroj: Auto News
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ včera 12:42
- Začalo letošní MS-Side včera 10:00
- Petr Najman: „Mrazivá a komplikovaná Jarní cena Brna“ včera 08:00
- Oliver König pojede IDM s Ducati 23.4.2024
- Harley-Davidson Praha: 6. Nedoklubko Challenge 25. května 2024 22.4.2024
Nejnovější články
- Tesla zlevnila nový Model 3 už na 1 milion Kč. Výsledky za má i proto mizerné, v Evropě už propouští stálé zaměstnance
před 7 hodinami - Ojetý Caddy je recept na levný rodinný VW s místem i dieselem, umí zaskočit i za už neexistující Škodu
před 8 hodinami - Ford pořád umí ohromit, začal prodávat nový motor V8 s až 821 koňmi od pouhých 271 tisíc Kč
před 10 hodinami - Mercedes zkouší prezentovat novou elektrickou třídu G jako spalovací auto, zjevně se děsí neúspěchu
před 11 hodinami - Nové SUV Opelu je sexy a neváže si oprátku jen elektrickým pohonem, přesto bude hledat zákazníky těžce
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 04.25. 00:49 - Lachende Bestien
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.24. 12:51 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis