Šéf Škody volá o pomoc, elektromobily firmy táhnou ke dnu, za potíže si ale může i sama

Automobilky jako Škoda se letošním rokem dostávají kvůli limitům emisí CO2 do poměrně neřešitelné situace, voláním v přemíře přerozdělování po dalším je ale naprosto absurdní.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Šéf Škody volá o pomoc, elektromobily firmy táhnou ke dnu, za potíže si ale může i sama

5.2.2020 | Petr Prokopec

Šéf Škody volá o pomoc, elektromobily firmy táhnou ke dnu, za potíže si ale může i sama

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Automobilky jako Škoda se letošním rokem dostávají kvůli limitům emisí CO2 do poměrně neřešitelné situace, voláním v přemíře přerozdělování po dalším je ale naprosto absurdní.

Elektromobily jsou ztrátovou záležitostí a ještě tomu nějakou chvíli bude. Příznivci Elona Muska sice připomenou výsledky Tesly za poslední loňský kvartál, nicméně je třeba připomenout, že americká automobilka se do černých čísel dostala pouze díky prodeji ekologických kreditů, nikoliv prodejem samotných elektromobilů. A i ten těží z rozličných podpor, subvencí a výhod na všech úrovních. Nebýt ničeho z toho, Tesla dávno neexistuje.

S výrobou elektrických aut si přesto neumí lépe poradit ani masoví výrobci, jak ukazuje situace Škody. Ta není na finančních trzích tak lákavým soustem, a to i proto, že koupit je možné pouze akcie mateřského koncernu VW. Nemůže si tedy ani dovolit financovat svůj chod dalšími a dalšími úpisy akcií, jak to činí Tesla, smířit se se ztrátami v miliardových řádech a dát elektrickým autům ceny, které by zákazníci uměli strávit. Má jedinou možnost - přijmout vysoké ztráty z prodeje výměnou za snížení pokut od Evropské unie za nadlimitní emise CO2. Meze platící od letošního roku jsou benzinovými a dieselových vozů nesplnitelné a docílit jich leze pouze prodejem elektromobilů, které mají emise papírově nulové.

Je to vzhledem k tomu, že emise elektrických aut nulové reálně zdaleka nejsou, docela nesmyslná aktivita, výrobci aut ale měli dostatek času, aby se tomuto tlaku vzepřeli. Nevěříme tomu, že nová pravidla vznikla proti jejich vůli; automobilky jsou schopny si prolobbovat kde co a v tak zásadní otázce si nechají komplikovat život? Firmy tyto plány do určité chvíle vítaly, neboť si myslely, že jim stejně jako jiné regulace pomohou k upevnění jejich pozic - plánovatelnost budoucnosti na straně jedné a faktické znemožnění příchodu nové konkurence na straně druhé (není reálné, aby se objevil někdo nový schopný ekonomicky uspět, pakliže musí vyrábět aspoň milion aut za rok, aby nebyl v hlubokém minusu) jsou přátelé velkých korporací. Tady se ale přepočítaly.

Několik věcí nešlo podle plánu. Regulace se staly příliš tvrdými, elektromobily zůstaly příliš drahými a pak je tu anomálie jménem Tesla, která sice nasekala ztráty přes 100 miliard korun, aura Elona Muska a jeho marketingová kouzla ale dokážou dostatek investorů přimět věřit v její budoucnost a zásobovat ji skoro nekonečným množstvím kapitálu. Plány jsou v háji, z jasné výhody se stala potenciální hrozba a z nemožného příchodu smysluplné konkurence fakt. Ti, kteří se spolupodíleli na vzniku těchto pravidel, tak nyní volají o pomoc.

Jinak nelze interpretovat slova šéfa Škody Bernharda Maiera, který volá po zvýšení dotací, které by z elektromobilů konečně udělat masovou záležitost. To je absurdní, neboť Maier sám musí nejlépe vědět, jak neudržitelné něco takového je. Elektromobily se stanou schůdným a i pro samotné automobilky efektivním řešením jen v případě, kdy budou přirozeně s to konkurovat jiným alternativám. Jinak budou prodejné jen do chvíle, kdy budou podporovány dotacemi a po jejich snížení jejich odbyt stejně klesne. Současná situace v Nizozemsku to jasně ukazuje.

Právě na zemi tulipánů Maier rád ukazuje v případě infrastruktury, která je u elektromobilů též problémem. „Vemte si kupříkladu Nizozemsko, kde je dobíjecí stanice každé tři kilometry. V Německu je to však již každých 20 kilometrů a v České republice dokonce 170 km. Než tedy začneme elektrifikaci navyšovat, je třeba, aby infrastruktura byla dostačující,“ uvádí Maier a patrně zapomíná na to, že u nás, v Německu ani ve většině jiných zemí neexistuje nic jako dotované čerpací stanice. Jejich nabídka přichází s poptávkou, ta je však kvůli faktické nepoužitelnosti současných elektrických aut v měřítku srovnatelném s těmi konvenčním u nabíjecích stanic mnohem menší.

Maier pláče na špatném hrobě, stačilo málo a on i jiní šéfové automobilek nemuseli současné problémy řešit. Velké firmy přistoupily na pravidla - pokud je samy neiniciovaly -, která jim měla hrát do karet a když nehrají, volají po pomoci. Jak absurdní. Kdyby si přály otevřený trh a férový boj o co nejlepší řešení, elektrická auta by dnes byla zcela okrajovou alternativou, neschopnou se prosadit vedle konvenčních aut. Automobilek je nám svým způsobem líto, ovšem odvrátit nesmyslný současný stav mohou leda voláním po zrušení nastavených omezení, ne voláním po dalších nestandardních zásazích do vztahu nabídky a poptávky.


Šéf Škody volá o pomoc, elektromobily firmy táhnou ke dnu, za potíže si ale může i sama - 1 - Skoda Vision iV 2019 zive foto 01Šéf Škody volá o pomoc, elektromobily firmy táhnou ke dnu, za potíže si ale může i sama - 2 - Skoda Vision iV 2019 zive foto 02Šéf Škody volá o pomoc, elektromobily firmy táhnou ke dnu, za potíže si ale může i sama - 3 - Skoda Vision iV 2019 zive foto 03Šéf Škody volá o pomoc, elektromobily firmy táhnou ke dnu, za potíže si ale může i sama - 4 - Skoda Vision iV 2019 zive foto 04Šéf Škody volá o pomoc, elektromobily firmy táhnou ke dnu, za potíže si ale může i sama - 5 - Skoda Vision iV 2019 zive foto 05Šéf Škody volá o pomoc, elektromobily firmy táhnou ke dnu, za potíže si ale může i sama - 6 - Skoda Vision iV 2019 zive foto 06Šéf Škody volá o pomoc, elektromobily firmy táhnou ke dnu, za potíže si ale může i sama - 7 - Skoda Vision iV 2019 zive foto 07Šéf Škody volá o pomoc, elektromobily firmy táhnou ke dnu, za potíže si ale může i sama - 8 - Skoda Vision iV 2019 zive foto 08Šéf Škody volá o pomoc, elektromobily firmy táhnou ke dnu, za potíže si ale může i sama - 9 - Skoda Vision iV 2019 zive foto 09Šéf Škody volá o pomoc, elektromobily firmy táhnou ke dnu, za potíže si ale může i sama - 10 - Skoda Vision iV 2019 zive foto 10Šéf Škody volá o pomoc, elektromobily firmy táhnou ke dnu, za potíže si ale může i sama - 11 - Skoda Vision iV 2019 zive foto 11Šéf Škody volá o pomoc, elektromobily firmy táhnou ke dnu, za potíže si ale může i sama - 12 - Skoda Vision iV 2019 zive foto 12
Produkční verze Škody Vision iV pod 1 milion korun k mání nebude. I tak na ní značka bude prodělávat, zapomenout lze navíc na enormní prodeje. Že se to automobilce nelíbí a chtěla by svou bilanci zlepšit, chápeme, za tento problém si ale výrobci aut do značné míry mohou sami

Zdroj: Auto Express

Petr Prokopec

Autobazar

zobrazit vše