Šéf vývoje BMW jasně řekl, co čeká benziny a diesely, kam zamíří ceny elektromobilů

O benzinových a dieselových motorech se v posledních letech hovoří jako o mrtvé větvi vývoje, jejíž skon může nastat už za několik málo let. Klaus Fröhlich z BMW s tím nesouhlasí.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Šéf vývoje BMW jasně řekl, co čeká benziny a diesely, kam zamíří ceny elektromobilů

7.1.2020 | Petr Prokopec

Šéf vývoje BMW jasně řekl, co čeká benziny a diesely, kam zamíří ceny elektromobilů

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

O benzinových a dieselových motorech se v posledních letech hovoří jako o mrtvé větvi vývoje, jejíž skon může nastat už za několik málo let. Klaus Fröhlich z BMW s tím nesouhlasí.

Stejně často, jako se hovoří o tzv. uhlíkové neutralitě, padají slova o konci spalovacích motorů. Zejména aktivisté by s nimi rádi skoncovali okamžitě, aniž by si uvědomovali následný dopad na ekonomiku. Realita naštěstí bude jiná a jak se zdá, reflektovat nebude ani přání aktivistů, ani politiků, kteří rádi mluví o zavedení plné elektrifikace už okolo roku 2030. Tedy alespoň za předpokladu, že budeme věřit slovům šéfa vývoje BMW Klause Fröhlicha. Ten nově uvedl, že mnichovská automobilka se vývoji spalovacích jednotek bude věnovat ještě několik dekád.

„Příchod regulací týkajících se spalovacích motorů je stále rychlejší, navíc limity po celém světě jsou různé. Musíme proto naše agregáty každoročně inovovat, zvláště v Číně. To stojí nemalé peníze, proto je třeba nabídku pohonných jednotek zúžit. V rámci dieselů tedy skončí 1,5litrový tříválec a bez náhrady odejde i šestiválec se čtyřmi turby a výkonem 400 koní. Nicméně čtyřválcové a šestiválcové diesely tu zůstanou přinejmenším 20 let a benzinové jednotky po dalších alespoň 30 let,“ uvedl Fröhlich.

To jsou docela překvapivá slova, jakkoliv je třeba počítat s tím, že nabídka pohonných jednotek BMW nebude v roce 2050 identická s tou současnou. Jak již vývojový šéf značky uvedl, minulostí se zakrátko stanou oba konce dieselového portfolia a zákazníci tak budou moci volit pouze z dosavadního středu. V rámci benzinových agregátů se pak bude oklešťovat hlavně vrchol, což znamená nejen rozlučku s dvanáctiválcem, ale dokonce také s 4,4litrovým osmiválcem.

„Motor V12 nemá budoucnost, neboť se ročně vyrábí jen v několika tisících kusech a aby vyhovoval nejnovějším emisním normám, zvedly se náklady na jeho montáž o několik desítek tisíc korun. Stejně tak je těžké ospravedlnit existenci motoru V8, neboť 600 koní a točivý moment schopný zničit několik převodovek může vyprodukovat i naše šestiválcové plug-in hybridní ústrojí,“ upřesnil dále situaci Fröhlich. Z jeho prohlášení tak vyplývá, že šestiválec bude mnichovský vrchol, ostatně pro značku je nejtypičtější.

Kdy se tak stane, šéf vývoje BMW neupřesnil. Nicméně se dá předpokládat, že dvanáctiválec nejspíše skončí do roku 2023. Čtyřikrát přeplňovaný diesel se pak konce dočká již letos, tedy zejména v rámci pětkové řady, kterou čeká modernizace. Automobilka mimo to v roce 2021 vyrukuje s novou verzí architektury CLAR, jež dostane nový středový tunel. To umožní zástavbu větších baterií, s nimiž se elektrický dojezd natáhne na 80, 100 i 120 kilometrů.

Elektrifikaci se ostatně BMW hodlá věnovat větší měrou než dosud, zejména proto, že značka počítá s mnohem větší poptávkou. Dle Fröhlicha by podíl bateriových aut měl do roku 2030 narůst na 20 či 30 procent z celého koláče, situace se však bude diametrálně lišit dle trhů. Kupříkladu v Číně lze na východě pobřeží počítat téměř s absolutní elektrifikací, západ však bude ještě léta spoléhat pouze na spalovací ústrojí. To bude z více než 50 procent spojené také s Evropou.

Pokud ovšem čekáte, že navýšení podílu elektrických aut povede k rozmělnění nákladů a tedy k výraznému poklesu cen, jste vedle jak ta jedle. Fröhlich přiznává, že stěžejní jsou vzácné kovy, po kterých začíná narůstat poptávka. A to nakonec může vést dokonce ke zdražení elektromobilů, což dost možná onen 30procentní podíl dělá ještě velmi optimistickým odhadem, za kterým navíc budou stát jen vládní limity, nikoliv skutečný zájem zákazníků.


Šéf vývoje BMW jasně řekl, co čeká benziny a diesely, kam zamíří ceny elektromobilů - 1 - BMW V8 a V12 konec 01
Šéf vývoje BMW Klaus Fröhlich potvrdil...

Šéf vývoje BMW jasně řekl, co čeká benziny a diesely, kam zamíří ceny elektromobilů - 2 - BMW V8 a V12 konec 02Šéf vývoje BMW jasně řekl, co čeká benziny a diesely, kam zamíří ceny elektromobilů - 3 - BMW V8 a V12 konec 03Šéf vývoje BMW jasně řekl, co čeká benziny a diesely, kam zamíří ceny elektromobilů - 4 - BMW V8 a V12 konec 04Šéf vývoje BMW jasně řekl, co čeká benziny a diesely, kam zamíří ceny elektromobilů - 5 - BMW V8 a V12 konec 05Šéf vývoje BMW jasně řekl, co čeká benziny a diesely, kam zamíří ceny elektromobilů - 6 - BMW V8 a V12 konec 06Šéf vývoje BMW jasně řekl, co čeká benziny a diesely, kam zamíří ceny elektromobilů - 7 - BMW V8 a V12 konec 07
...že dvanáctiválec a osmiválce mají své dny spočítané. Spolu s ním se odporoučí tříválcový diesel 1,5 a čtyřikrát přeplňovaný diesel 3,0

Zdroj: Auto News

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.