Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Segment supermini letos v EU předčí malá auta, můžou za to i regulace
12.6.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
Po osmi letech nadvlády segmentu, v němž působí třeba Clio a Fiesta, přebírají panovnické žezlo v EU minivozy. Aygo nebo i10 míří vzhůru.
Evropský automobilový svět zřejmě směruje k tomu, že na ulicích budeme vídat stále menší a menší auta. Po dlouhých osmi letech totiž přebírá v letošním roce od malých aut (segment B) vedení skupinka vozidel nám známá coby minivozy (segment A).
Podle analytiků Jato Dynamics letošní evropské prodeje vozidel třídy B letos poklesnou z loňských 2,72 milionu prodaných kusů na 2,64 milionu jednotek. Zároveň však nejmenších aut ze segmentu A prodají dealeři 2,76 milionu, přestože loni do nich usedlo 2,57 milionu nových zákazníků. U „větších“ prcků ale nedojde jen k poklesu prodejů, nýbrž k propadu podílu na celkovém objemu produkce. V roce 2003 činil ještě 28 procent, na konci roku 2014 má činit pouze 22,7 procenta.
Důvodů tohoto propadu může být hned několik. Někteří tvrdí, že se je to dáno především nárůstem evropské popularity nejmenších kompaktních crossoverů typu Renault Captur a Opel Mokka. Tato kategorie tedy segment supermini neposiluje, protože mu ale má řada zákazníků dávat před klasickými reprezentanty segmentu B přednost, malá auta to oslabí. S tím souvisí i důvod, že že se v „béčku“ neobjevuje tolik novinek. To všechno je pravda a svůj díly „viny” za tento stav zmíněné, my za posunem trhu do stále menších sfér vidíme především následek regulací ze strany Evropské unie i lokálních autorit.
Evropské limity emisí CO2 resp. spotřeby paliva pochopitelné favorizují stále menší a slabší auta - do aktuálně platných 130 g CO2/km se většina větších aut se silnějšími motory prostě nevejde, to je prodražuje a činí méně atraktivní jak pro zákazníky, tak i pro samotné výrobce. Automobil, který na svých cenových bedrech nese 95 Eur pokuty za každý nadlimitní gram CO2 (třeba i u takového efektivního a do potřeb euronorem naformovaného Leonu Cupra 280 je to 19 gramů nad limit - to znamená skoro 50 tisíc Kč pokuty, bezmála 10 procent ceny. Co má říkat třeba Subaru WRX STi? Navíc bude jen hůř...), prostě lehký život v Evropě nečeká a prioritou se pro výrobce stávají vozy jiné. Navíc jsou tu i různé lokální tržní deformace pokoušející se o totéž - Dánsko je extrém a prodeje tam podle toho vypadají, ani taková Francie ale nemá ani trochu čisté svědomí.
Tato omezení by tedy segment A sama o sobě nespasila (pomineme-li tedy zmíněné lokální výjimečnosti, kupříkladu v Dánsku vedou auta jako Škoda Citigo), zájem zákazníků ale tlačí do stále nižších sfér a dovolují vyniknout v nich až tak malým vozům. Máme přitom zato, že jednoúčelová příměstská auta takovou výhrou nejsou - dobrý kompakt obvykle zvládne být velmi podobně provozně efektivní, přitom zastane více než jen cesty do práce a z hlediska ztráty hodnoty se skrze svou širší využitelnost jeví být lepší investicí. Regulace si ale s racionalitou netykají a výsledek je takový, jaký je.
Uvidíme, jak tento trend zasáhne prodeje chystaných novinek segmentu B, donedávna úspěšných modelů svých kategorií, třeba nové Corsy nebo třetí generace Fabie. Odpověď na tuhle otázku ale dá jen čas, na závěr vám ještě pro zajímavost naservírujeme prodejní čísla aktuálně nejžádanějších zástupců této kategorie v EU. Mnoha z nich se stále daří, segment jako celek ale už letos prodejům vládnout nebude...
Nejprodávanější modely B-segmentu v EU, první čtvrtletí 2014
1. Ford Fiesta - 85 733 (+10 %)
2. Renault Clio - 74 354 (-1 %)
3. VW Polo - 73 891 (+7 %)
4. Opel/Vauxhall Corsa - 64 465 (+ 2 %)
5. Peugeot 208 - 62 243 (-7 %)
6. Toyota Yaris - 46 374 (+11 %)
7. Dacia Sandero - 38 333 (+67 %)
8. Citroën C3 - 35 889 (+32 %)
9. Škoda Fabia - 29 257 (-12 %)
10. Seat Ibiza - 28 826 (+4 %)


















Minivozy jako Škoda Citigo se v největším množství podílí ve snižování průměrných hodnot spotřeby a emisí na automobilku, někde jsou to navíc jen ony, které unikají přísným lokálním dodatečným zdaněním. Jejich úspěch je nezpochybnitelný, jeho přirozenost ano - na ne tak zregulovaném českém trhu vítězí z vůle zákazníků trochu jiné koncepce...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Ilustrace ukazují, jak by nová Škoda Octavia Combi mohla vypadat ještě před jejím zářijovým odhalením
včeraDosud neznámý sporťák zajel 5 rekordů 5 okruhů během 5 dnů, navíc mezi nimi přejížděl po vlastní ose
19.8.2025Rusové poslali na silnice svůj revoluční tahač. Vidíte ho celý, na fotce nic nechybí
18.8.2025
Nejnovější články
Němečtí dealeři odhalili čachry s prodeji elektromobilů, ve skutečnosti vůbec nejsou takové, jak naznačují oficiální čísla
včeraMuž si přijel k dealerovi pro nové SUV za 1,6 milionu Kč, podívejte se, co nechal na protiúčet
včeraMercedes se nedokáže zbavit svých skladových elektrických propadáků, dává na ně slevy až skoro 1,3 milionu Kč
včeraIlustrace ukazují, jak by nová Škoda Octavia Combi mohla vypadat ještě před jejím zářijovým odhalením
včeraLamborghini dokonalo obrat o 180 stupňů. Teď se kaje a slibuje, že motory V12 ponechá v prodeji i dlouho po roce 2030
včera
Živá témata na fóru
- Dříve M135i, nyní ///M2 08.20. 20:18 - Spectral
- Řidiči, co to mají v ruce... 08.20. 16:52 - Truck Daškam
- Onboard videa 08.20. 15:52 - řidičBOB
- BMW Divize 08.20. 12:06 - pavproch
- Škoda Auto obecně 08.20. 08:36 - pavproch
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 08.19. 16:20 - Předseda
- S větrem ve vlasech.... 08.19. 14:39 - pavproch
- Hlavní silnice v zahraničí 08.17. 06:37 - petr_riha