Skončila jedna éra. Poslední vysoce výkonné praktické auto s manuálem je po smrti

Ještě na začátku letošního roku jste měli na výběr alespoň dvě, teď už v Evropě nekoupíte jediné. Ruční řazení s vysokým výkonem už zůstává vyhrazeno hrstce dvoudvéřových aut.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Skončila jedna éra. Poslední vysoce výkonné praktické auto s manuálem je po smrti

17.8.2018 | Petr Prokopec

Skončila jedna éra. Poslední vysoce výkonné praktické auto s manuálem je po smrti

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Ještě na začátku letošního roku jste měli na výběr alespoň dvě, teď už v Evropě nekoupíte jediné. Ruční řazení s vysokým výkonem už zůstává vyhrazeno hrstce dvoudvéřových aut.

Pokud při jízdě autem z jakéhokoli důvodu preferujete manuální volbu rychlostních stupňů, nemáte v posledních letech zrovna na růžích ustláno. Existuje i řada relativně obyčejných vozů, ke kterým můžete mít jen automat (například Škody Octavia 1,8 TSI 4x4, RS TDI 4x4 a zakrátko i RS TDI jako takové) a čím výše v nabídce stoupáte, tím se možnost volby paradoxně omezuje. Například k BMW řady 5 můžete mít manuál jen čtyřválcovému dieselu a chystaná nová řada 3 na tom bude velmi podobně. U opravdu výkonných aut je dnes možnost volby ručního řazení výjimečná a naprostou raritou byla aut, která šlo označit za vysoce výkonná a alespoň trochu praktická.

Pokud je vaším vytouženým vozem model použitelný i pro rodinné ježdění, tedy sedan, kombík nebo liftback, který má zároveň pod kapotou přes 400 koní a „fofrklacek”, mohli jste ještě v první polovině letošního roku volit ze dvou aut - BMW M3 a Alfy Romeo Giulia. M3 s až 450 koňmi nadobro skončila letos v květnu, a tak poslední oázou byla Alfa, která s 510 koňmi a manuálem byla k mání až do léta. Byla, už není.

S příchodem tohoto modelu Italové doufali v návrat na výsluní, jejich záměry ale od začátku neprobíhají podle jejích představ. Pohled na evropské registrace je spíše tristní než radostný, během prvního pololetí ani v jednom měsíci nebyly překonány loňské prodeje a celkový odbyt pouhých 10 308 vozů za první půlrok je opravdu malý. Ve Státech pak sice Giulia je na vzestupu, ovšem březnových 1 284 prodaných aut je prozatímním vrcholem. Alfa Romeo se proto rozhodla pro očesání nákladů.

Na tento možný vývoj jsme upozorňovali již dříve, teprve nyní se ale stal realitou. Vrcholné provedení Quadrifoglio Verde skutečně přišlo o manuální převodovku. Podle automobilky tato varianta, byť byla puristickým ideálem, v showroomech přilákala jen pět procent zákazníků, letos tedy pravděpodobně jen pár desítek lidí (naprostá většina z výše zmíněných 10 tisíc Giulií jistě nebudou vrcholné verze). A to je příliš málo na to, aby šestistupňová převodovka byla zachována, zvláště když v zámoří (kde by se byla prodávala lépe, tak už to v USA chodí) se paradoxně nenabízela od začátku.

Italové tak zřejmě neplánovaně udělali tečku za jednou velkou érou. Od této chvíle není možné v Evropě koupit jediné opravdu výkonné auto, které by mělo čtveřici dveří, opravdu vysoký výkon a manuální řazení. A pokud se tímto směrem vydá i BMW u příští generace M3 (jakože jsme o tom přes opačné náznaky přesvědčeni, když už manuál nedostane ani čtyřválcová 330i), bude tato čistka definitivně definitivní.

Je to smutná chvíle pro všechny nadšené řidiče, kteří si potrpí na maximum kontroly nad vozem. Na druhou stranu je třeba říci, že zrovna v případě italského sedanu se manuál, který jsme kdysi i dostali do rukou, moc nepomohl. Ruční řazení nebylo povedené ani uživatelsky, ani technicky. Ani to jeho popularitě jistě neprospělo, a tak zkrátka skončilo. Na toto rozhodnutí již zareagovalo i české zastoupení Alfy, v jehož oficiálním ceníku už najdete pouze automatickou verzi, která startuje na sumě 2 159 500 Kč.


Skončila jedna éra. Poslední vysoce výkonné praktické auto s manuálem je po smrti - 1 - Alfa Romeo Giulia QV nova sada 12Skončila jedna éra. Poslední vysoce výkonné praktické auto s manuálem je po smrti - 2 - Alfa Romeo Giulia QV nova sada 13Skončila jedna éra. Poslední vysoce výkonné praktické auto s manuálem je po smrti - 3 - Alfa Romeo Giulia QV nova sada 08Skončila jedna éra. Poslední vysoce výkonné praktické auto s manuálem je po smrti - 4 - Alfa Romeo Giulia QV nova sada 46Skončila jedna éra. Poslední vysoce výkonné praktické auto s manuálem je po smrti - 5 - Alfa Romeo Giulia QV nova sada 53Skončila jedna éra. Poslední vysoce výkonné praktické auto s manuálem je po smrti - 6 - Alfa Romeo Giulia QV nova sada 49Skončila jedna éra. Poslední vysoce výkonné praktické auto s manuálem je po smrti - 7 - Alfa Romeo Giulia QV interier dalsi 01Skončila jedna éra. Poslední vysoce výkonné praktické auto s manuálem je po smrti - 8 - Alfa Romeo Giulia QV nova sada 58Skončila jedna éra. Poslední vysoce výkonné praktické auto s manuálem je po smrti - 9 - Alfa Romeo Giulia QV nova sada 59
Alfu Romeo Giulia QV již s manuálem nepořídíte, zájem o něj byl malý, navíc sama převodovka se moc nepovedla

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.