Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Složité řešení Dieselgate v USA nemusí nic změnit, TDI můžou dál jezdit bez úprav
28.7.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Volkswagen se sice zavázal, že opraví či vykoupí zpět až 85 procent z 482 tisíc aut, jejich majitelé však nemusí přistoupit k žádnému z těchto řešení.
Kauzu Dieselgate jsme za posledních více než deset měsíců na stránkách Autoforum.cz probírali bezpočtukrát. Víme tedy, že v Evropě koncern VW Group přistoupil k obří svolávací akci, v jejímž rámci dochází k přehrání softwaru dvoulitrových motorů. Ve Státech ovšem panují odlišné emisní regule, zde automobilka musí přistoupit k mnohem náročnějším modifikacím. Buď to, nebo inkriminované vozy vykoupí zpět.
Jelikož odpojovacím zařízením bylo osazeno na 482 tisíc vozů, ani jedna z variant nebude pro Volkswagen levná. Dle dohody s americkými úřady navíc bude automobilka muset vykoupená vozidla „recyklovat“, tedy víceméně rozebrat na součástky, ty nezávadné použít... kdo ví kde a zbytek sešrotovat. Bizarní je, že zakázán je i export dotčených automobilů do zemí s odlišnými emisními pravidly, kde by jejich provoz mohl být bez potíž legální.
Osudem amerických dieselových vozů jsme se již jednou zabývali, nyní si ovšem na celou záležitost posvítíme z trochu jiného úhlu pohledu. Dohoda je totiž značně komplikovaná, přičemž Volkswagen se zavázal, že vykoupí zpět nebo opraví 85 procent z celkového množství zasažených vozů. Pro modifikace dieselů je ovšem třeba schválení organizace pro ochranu životního prostředí EPA, jež zatím neexistuje.
Mezní termín, do kdy musí obě strany dojít k jednotnému stanovisku, byl americkým federálním soudem stanoven na 30. červen 2019. Pokud do té doby Volkswagen nepřijde s řešením, které bude EPA schváleno, či pokud nevykoupí oněch alespoň 85 procent vozidel, pak bude muset zaplatit pokutu ve výši 85 milionů dolarů (cca 2,088 mld. Kč) za každé nedodržené procento.
Mimo to automobilka bude muset za každý procentuální bod zaplatit také dodatečných 13,5 milionu dolarů (331,73 mil. Kč) do fondu státu Kalifornie, jenž zavedl ty nejtvrdší emisní regule v celých Státech. Důvod pro tuto platbu bude nejspíše to, že kalifornské sdružení CARB celou záležitost odhalilo. Vedle již udělených pokut jde tak o další nemalé sankce a v zájmu značky je, aby modifikace či zpětný odkup proběhly bez sebemenšího zádrhelu.
Na pozadí toho všeho se ale rýsuje pár pozoruhodných aspektů. Součástí dohody totiž není žádná forma nařízení americkým motoristům, aby své vozy nechali opravit či je odprodali. Prostě je mohou provozovat v takovém stavu, v jakém jsou, a to po neomezeně dlouhou dobu. To samozřejmě znamená, že i nadále budou emitovat až 40krát větší množství oxidu dusíku, jenž je povoleno.
Pomalu bychom tedy mohli říci, že americkým úřadům nejde až tak o ochranu vzduchu či životního prostředí, ale v prvé řadě o finanční trest pro VW, který přijde, ať už majitelé vozů s TDI udělají či neudělají cokoli. Jinak by přišlo rozhodnutí, jež by majitele inkriminovaných vozů přinutilo vozy buď přistavit k opravě či je Volkswagenu odprodat.
Je totiž jedno, jestli si majitel „postiženého” TDI vybere opravu (pak dostane nejen tu, ale i odškodnění), prodej (pak VW nemůže s autem prakticky nic dál dělat) nebo nic (pak bude na konci dekády VW potrestán tím, že bude platit další pokutu) - Němci zaplatí vždy a zda dojde k reálné nápravě věcí, je druhotné. Důkazem v tomto směru budiž i fakt, že s 15 procenty vozů se nemusí stát vůbec nic.
Pokud by byl splněn tento limit, tedy došlo k výkupu či opravě právě 85 % turbodieselů, bude i nadále na amerických silnicích zhruba 72 tisíc aut emitujících vyšší emise NOx. Ty budou moci jezdit prakticky do doby, než se rozpadnou. A klidně jich může být i více, pokud se majitelé rozhodnou, že jim dotčená TDI vyhovují z jiných důvodů a o jakékoli z řešení se nebudou zajímat...

















Aktuálně se začíná potvrzovat, že v kauze „čistého dieselu“ nejde ani tak o ochranu životního prostředí, jako spíše o princip a peníze
Zdroj: Bloomberg
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nejdražší Bugatti historie je prodáváno s pomocí fotek, za které by se styděli i lidé inzerující na Bazoši
před 9 hodinamiNejméně jeden člověk používá zdánlivě absurdní terénní sporťák Lamborghini k tomu, k čemu byl stvořen
včeraNěmec si udělal zjevně legrační napodobeninu policejního vozu s nápisem Folizei, udělali u něj domovní prohlídku a auto mu sebrali
16.9.2025
Nejnovější články
Legendu Fordu zařízli po čtyřech generacích, o to levněji ji dnes koupíte ojetou. Za své ceny nabízí hromadu muziky
před 2 hodinamiMercedes neuhne, pořád špičkově prodávanou třídu A zařízne už příští rok bez jakéhokoli nástupce
před 4 hodinamiPotápějící se Nissan si našel novou oběť úsporných opatření, opěrky hlavy
před 5 hodinamiDacia udělala z Dusteru levné auto s obrovským prostorem pro náklad, pobere ho 1 150 litrů v základu
před 7 hodinamiMiláček Čechů od Kie je po smrti, místo něj zkusí zaskočit docela jinak pojaté auto. Aspoň pohon má „správný”
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Auto kolem 500tis.Kč 09.18. 12:39 - Zajda
- Onboard videa 09.18. 09:17 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 09.16. 15:35 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 09.16. 15:06 - řidičBOB
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 09.16. 13:16 - tommas
- Rychlodotazy 09.15. 21:09 - HondaMan
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 09.15. 18:48 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 09.15. 14:11 - pavproch