Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Smysluplný elektromobil nepůjde vyrobit nejméně ještě šest let, říká šéf Bentley
8.7.2019 | Petr Prokopec
Elektrická revoluce je podle některých na spadnutí, ze samotných automobilek se ale stále častěji ozývají hlasy, že nic takového v nejbližší době jednoduše nebude možné.
Jednou z výhod elektrických aut je bezesporu tichý provoz. Úřady sice vyžaduji, aby pro dobro pěších vydávaly umělý zvuk, nicméně slyšet musí být pouze zvenčí. Stačí tedy zapracovat na odhlučnění a rázem v kabině není po takovém zvuku ani památky. Pokud si pak navíc uvědomíme, že touha po dokonale tichém interiéru je doménou hlavně luxusních značek, bylo by logické, kdyby propagátory elektromobily byly právě ony. Jenže neděje se to, žádná skutečně luxusní značka dnes elektrické auto nenabízí a minimálně v případě Bentley ani hned tak nebude.
Automobilka by sice byla ráda, kdyby mohla kráčet na čele pelotonu, realisticky ale říká, že při současných technologiích to zkrátka není možné. „Rád bych, abychom v jedné věci měli jasno - opravdu tlačím na to, abychom postavili elektrické Bentley. Jako značka bychom měli kráčet na čele, a je zřejmé, že část klientely po takovém voze touží - včetně zcela nové skupiny zákazníků, kteří jej nechtějí jen kvůli emisím, ale jednoduše proto, že ho touží vlastnit,“ uvedl šéf automobilky Adrian Hallmark. Svými slovy přitom odkazuje na průzkum, který Bentley provedlo u stávajících či potenciálních zákazníků a zjistilo, že jeho klienti již nejsou takové „konzervy“.
Z ankety dle Hallmarka vyplynulo, že lidé touží po spojení elektřiny a loga Bentley o 30 procent více než v případě jiných super-luxusních automobilek. Pokud by navíc šlo o ryzí elektromobil a nikoliv třeba „jen“ plug-in hybrid, pak by zájem narostl ještě o dalších 30 procent. To už může být zákaznická obec, které má smysl takové auto nabídnout, navíc má jistě dostatek financí, aby nové technologie zaplatila. Hallmark nicméně uvedl, že jakkoliv lidé v průzkumech po elektrickém Bentley touží, automobilka ho nevyrobí.
„Otázkou je, zda dokážeme postavit auto, které ctí naše hodnoty - a to momentálně nejde,“ říká Hallmark s tím, že smysluplný elektromobil nebude možné vyrobit dříve než v roce 2025. „Problémem je, jak vyrobit baterie, které mají dostatečnou energetickou hustotu a jejich kontrolní moduly jsou tak efektivní, jak jen je to možné. Pokud si mohu dovolit přirovnání, pak současné baterie jsou na tom tak, že zvládnou napájet žárovku jen na polovinu jejího potenciálu. Když je tedy namontujeme pod kapotu Bentley, nenabídneme požadovaný dojezd. A pokud zvětšíme jejich velikost, abychom navýšili počet kilometrů, auto bude příliš těžké,“ dodal dále Hallmark.
Ani zmíněné datum ale prý nemáme považovat za závazné, rok 2025 je spíše první optimistickou možností. Hallmark kromě toho říká, že situaci nevyřeší ani baterie s tuhým elektrolytem, které dle mnohých měly být na trhu již v roce 2021. Realita ale není až tak žhavá - první várka sice daný termín má stihnout, ovšem cena baterií bude 20krát vyšší než v případě objemného spalovacího motoru. Ve výsledku tedy půjde o příliš velké sousto i pro zákazníky Bentley, kteří tak musí počkat 5 až 10 let, než takové baterie zlevní na přijatelnou úroveň.
Hallmark se tak přidává k šéfovi vývoje BMW, který je v případě nástupu elektromobilů ještě pesimističtější. Automobilky jako tyto dvě si nemohou dovolit nabídnout ztrátový automobil, který sice válí při akceleraci v přímce, ale nevydrží ani jedno ostré kolo na Nordschleife, po níž takovým tempem zvládne na jedno nabití ujet jen desítky kilometrů. Zavedené automobilky zkrátka chtějí nabídnout srovnatelné auta jako dnes, jen na elektřinu, a to nyní nejde. Stále více je však zjevné, že dříve optimistické řeči již dále nemají oporu v realitě a rozsáhlá elektrifikace se nutně protáhne.









Bentley se již v roce 2017 pochlubilo v Ženevě elektrickým konceptem EXP 12 Speed 6e. Sériový elektromobil ale hned tak nevyrobí, do roku 2025 prý nebude reálné vyrobit auto splňující očekávání zákazníků
Zdroj: Autocar
Bleskovky
Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
včeraAž budete páchat něco ilegálního, možná bude dobré držet se základní poučky týkající se volby auta
1.7.2025Měření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025
Nejčtenější články
Škoda si po 30 letech splnila sen. Auto české značky ve srovnávacím testu jasně porazilo její někdejší vzor, drahé Volvo
2.6.2025Mini SUV od Dacie pro ty, kterým přijde i Duster moc drahý, jako ojeté boduje. Hlavně diesely si znamenitě drží hodnotu
2.6.2025Elektrický Mercedes G je totální propadák. „Auta leží u dealerů jako kusy olova,” říká manažer, i v Číně ho koupilo jen 58 lidí
3.6.2025Další silniční Formule 1 Mercedesu lehla popelem, při jízdě začala hořet. Pro automobilku je stále větším prokletím
3.6.2025Další absurdní fiasko pro Evropu. Místní značky se kompletně vzdávají své techniky ve prospěch Asiatů, kteří tím jen dál stahují náskok
3.6.2025
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.03. 18:36 - Truck Daškam
- Policejní kontroly a měření 07.03. 16:53 - řidičBOB
- VZKAZY 07.03. 16:38 - řidičBOB
- Cyklistické vlákno 07.03. 13:15 - Vrooom
- BMW Divize 07.03. 12:13 - pavproch
- Onboard videa 07.02. 22:43 - řidičBOB
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 07.02. 14:12 - pavproch
- Kabelový svazek motoru Octavia I 1,8T 07.02. 09:03 - abernas