Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Špinavé tajemství jinak čistých elektrických aut dohnalo Teslu až k soudu
19.12.2019 | Petr Prokopec
Elektromobily se tváří jako spása planety, jenže realita není až tak růžová. Problémem je jejich výroba a závislost zejména akumulátorů na vzácných kovech.
Prakticky od chvíle, kdy svět propadl elektrickému šílenství, poukazujeme na negativa spojená s alternativním pohonem. Stěžejní je v tomto ohledu těžba vzácných kovů, kvůli které můžeme elektromobilitu jen stěží považovat za spásu planety. Na jedné straně totiž máme teoretické snížení emisí, to je však totálně negováno otravou půdy či spodních vod způsobenou onou těžbou. Nejsou to však jediná negativa s ní spojená, v případě kobaltu tu totiž máme také novodobé otrokářství, nucenou dětskou práci a na ně navazující fatální oběti.
Momentálně proto bylo pět velkých technologických společností obviněno, že přispělo k úmrtí několika dětí z Konga. Tato země se stará o polovinu světové těžby kobaltu, k čemuž jsou ovšem využívány děti. Šest z nich ovšem zemřelo kvůli závalům tunelů, osm dalších utrpělo vážná zranění včetně ochrnutí. Jejich rodiny proto podaly hromadnou žalobu prostřednictvím právnické firmy International Rights Advocates, která je zaměřena proti společnostem Tesla, Apple, Alphabet, Microsoft a Dell.
Stalo se tak vůbec poprvé, kdy technologičtí titáni byli zataženi do podobné soudní pře. Ta pro ně navíc nevyznívá vůbec dobře, neboť žaloba je doplněna snímky dětí se zdeformovanými nebo chybějícími končetinami. „Tyto společnosti - nejbohatší společnosti na světě, tyto společnosti vyrábějící technologické finesy - dovolily mrzačení a zabíjení dětí jen proto, aby svůj kobalt dostaly levně,“ uvedl k žalobě právní zástupce rodin Terrence Collingsworth.
Na její podání zatím zareagoval pouze Dell, jenž prý neměl nejmenší tušení o tom, že je při těžbě zneužíváno dětí. Společnost proto odstartovala své vlastní vyšetřování. Taková slova však lze jen stěží brát vážně, neboť situace v kobaltových dolech v Kongu je známa už léta. Dell se tak chová pokrytecky, ostatní raději mlčí. Nakonec v případě Tesly se v minulosti sám Elon Musk na toto téma vyjadřoval - na dodávkách kobaltu z Konga se ale od té doby nezměnilo vůbec nic.
Kromě již zmíněných společností je přitom žaloba zaměřena proti britské těžební společnosti Glencore, která byla již dříve viněna ze zneužívání dětí. Ve spisu přitom stojí, že ratolesti, často pouze šestileté, byly nuceny pracovat pouze za jeden a půl dolaru denně, tedy za pouhých 35 Kč, a to šest dní v týdnu. Mluvčí firmy taková obvinění ovšem zcela logicky popírá a dodává, že „Glencore netoleruje jakoukoliv formu dětské či nucené práce“.
S tím nicméně nesouhlasí řada mezinárodních neziskovek a příspěvkových informací, dle kterých je v moderním otroctví drženo více než 40 milionů lidí. Soudní proces tedy bude extrémně sledovaný, že evidentně existují způsoby, kterak elektromobilitu špinavých tajemství spojených s těžbou kobaltu zbavit, jen jsou dražší. Příkladem jde výzkumná laboratoř společnosti IBM, jenž přišla s baterií, která se zcela obejde bez vzácných kovů.
IBM místo toho vsadilo na materiály, jenž lze extrahovat ze slané vody. Nová kompozice přitom využívá tekutý elektrolyt a nabízí vyšší hustotu i efektivitu než lithium-iontové akumulátory. Vůči nim lze baterie, které nepotřebují kobalt či nikl, dobít mnohem rychleji, zhruba 80 procent kapacity totiž máte k dispozici již během pouhých pěti minut. A aby toho nebylo málo, enormním způsobem bylo sníženo riziko samovznícení.
Jak se tedy ukazuje, při snaze o ochranu přírody není třeba zotročovat děti. Touto cestou se přitom vydal Mercedes, který již s IBM uzavřel partnerství. Do budoucna bychom se tedy teoreticky mohli obejít bez žalob i obětí, pokud se všechny relevantní firmy budou ochotny vzdát části svých zisků. Něco takového lze ovšem očekávat jen stěží.




Již léta je internet zaplavován snímky dětí těžících kobalt v drastických podmínkách. Dell přesto tvrdí, že o něčem takovém neměl ani tušení. Dnes míří k soudu, stejně jako Tesla, Apple, Microsoft či Alphabet
Zdroj: Reuters
Bleskovky
Evropská verze levného amerického Ferrari si vyšlápla na jedno z vrcholných Porsche, výsledek je hořkosladký
včeraJízdu jinak krásného nového Renaultu 5 Turbo lidé zesměšňují. Ukazuje, co je hodně špatně na ostrých elektrických autech
12.10.202592letý muž si přišel k dealerovi pro nové auto i se svou „holkou”. Je k nevíře, co si odvezli k 70 rokům manželství
11.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Pol Espargaro za Viňalese včera 12:18
- Schrötterův odchod z WRP Ducati včera 11:27
- Michele Pirro nahradí Marca Marqueze při GP Austrálie včera 10:00
- Honda CB1000F 2026: nekapotované retro včera 08:00
- Bulega vyhrál a oddálil tak Toprakovu korunovaci 12.10.2025
Nejnovější články
Ferrari ukazuje svou marnost. Pochopilo, že nemá jak vyhrát, a tak předem bere prohru, s jeho historií je to nebezpečná kapitulace
včeraEvropská verze levného amerického Ferrari si vyšlápla na jedno z vrcholných Porsche, výsledek je hořkosladký
včeraTesla začala svůj nový levný model prodávat v Česku, v základu má i jinde ořezaný prvek výbavy
včeraRománek Austrálie s elektromobily končí totálním fiaskem. Roky neprodaná auta jsou nabízena se slevami až 480 tisíc, některé značky to balí
včeraToto jsou největší držáky mezi současnými auty, i po 400 tisících km dál slouží svým majitelům
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva