Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Studie odhalila, kdo ve skutečnosti kupuje dotované elektromobily
7.6.2019 | Petr Prokopec
Elektrická auta jsou často velmi štědře dotována s cílem snížit jejich vysoké ceny a dostat je tak i mezi zákazníky, kteří by si je jinak nepořídili. Realita? Čerpají je hlavně bohatí lidé, kteří by si je pořídili tak jako tak.
Není tajemstvím, že elektromobily jsou drahé. Dokud se prodával elektrický Volkswagen e-up!, vycházel nejméně na 605 900 Kč, což je daleko větší suma, než za kterou si můžete pořídit třeba Škodu Karoq. U českého vozu byste přitom nemuseli zůstávat na základní úrovni výbavy či se držet litrového agregátu, daná částka by bez problémů vystačila na jedna-pětku, výbavový stupeň Ambition a ještě by vám zůstalo na benzin. Navíc s padesátilitrovou nádrží zvládnete dojet mnohem dále než 160 km, jichž je schopen e-up!, nemluvě o tom, o kolik rychleji lze nádrž doplnit.
Výrobci jsou si toho nepochybně vědomi, ještě více však tato skutečnost zvoní v hlavě politikům. Žel jim ale nezapadá do plánů, ve kterých je s elektrifikací počítáno jako s hlavní zbraní v boji za lepší svět. Rozhodli se proto přijít s dotacemi. Konkrétní částky se různí stát od státu, nízké ale nejsou. Třeba v Německu si automaticky můžete pořizovací sumu ponížit o 4 000 Eur (cca 103 410 Kč), tím ale pobídky rozhodně nekončí. Třeba Renault vám zlevní své Zoe o dalších 5 000 Eur (129 260 Kč), pokud necháte u prodejce svůj starší diesel. To je skoro čtvrt milionu korun, přitom zrovna v Německu jsou dotace relativně malé.
Ani taková sleva ovšem není pro naprostou většinu zákazníků přesvědčivá a elektromobily nadále oslovují pouze velmi okrajové spektrum zákazníků. Podle výzkumníků z univerzit z Pekingu a Cornellu a neziskové organizace Resources for the Future to ale není překvapivé. Ti totiž prozkoumali data společnosti MaritzCX Research zabývající se nákupem nových aut za poslední čtyři roky. Dozvěděli se tak nejen to, jaký vůz si lidé koupili, ale zároveň i to, jaké měli alternativy či jaký je jejich příjem. Tyto informace pak spárovali s dalšími makrodaty a zjistili skutečnosti, ze kterých mohou mít radost snad jen ti, kteří si elektromobil sami pořídili.
Elektromobily kupují až na malé výjimky pouze firmy, státní instituce či relativně bohatí lidé, kteří si je pořizují ze stejného důvodu jako ony firmy - za účelem zlepšení vlastního image. Pro běžného zákazníka jsou příliš drahé a ani velmi štědré dotace na tom obvykle nic nemění.
Ve výsledku to znamená, že politici vezmou peníze všech daňových poplatníků, tedy ve většině případů těch lidí, kteří si často nemohou dovolit ani koupi běžného nového vozu se spalovacím motorem, natož pak elektromobilu. Tyto prostředky pak ve formě dotací dají zákazníkům, kteří hluboko do kapsy nemají a elektromobily by kupovali i bez nich.
Aby toho navíc nebylo málo, experti zjistili, že ani s tím zlepšováním životního prostředí za pomoci elektromobilů to nebude až tak žhavé. Nová elektrická auta si totiž nepořizují lidé, kteří běžně jezdí staršími a tedy ne až tak neekologickými, ale dříve měli moderní a k přírodě beztak ohleduplné auto. Není přitom podstatné, zda je pohání úsporné benzinové a dieselové motory, nebo hybridní technika - důležité je, že tito zákazníci již byli na půli cesty a na její konec by došli i bez postrkování.
Politici tak jen dokázali, kterak jsou špatnými hospodáři. Zrovna kvůli tomu je ale škoda investovat do jakýchkoli studií - to bohužel vidíme den co den i bez nich...

Z nové studie vyplývá, že elektrická auta si kupují hlavně bohatí lidé, kteří již úsporná auta vlastní a kteří by si nic jiného ani nekoupili
Dotace tak míří z kapes všech daňových poplatníků do kapes těch nejmovitějších. Průměrný zákazník si ale nekoupí ani Renault Zoe, a to i přes čtvrtmilionovou slevu
Zdroj: NBER
Bleskovky
Rusové dokončili obojživelné monstrum jako z časů SSSR. Nezastaví ho prý nic, jeho motor může běžet nonstop měsíce v mrazu
včeraNový Renault 5 je další obézní vepřík, který vypadá dobře jen na fotkách, působí jako karikatura originálu
20.5.2025Novátorská Corvette E-Ray v evropské verzi si střihla přízemní let po Autobahnu, na 250 km/h je jako nic
20.5.2025
Nejčtenější články
Číňané odhalili nový vlastní motor V8 turbo pro osobní auta, tedy přesně to, s čím teď Evropané hrdě končí
24.4.2025Renault poslal do výroby ostré mini s ohromujícími parametry, chce za něj ale víc než Porsche za 911 GTS
24.4.2025Čínská expanze nezná hranic, nově se zaměří i na levná auta. S tímhle chtějí jít v Evropě po krku Dacii Duster
24.4.2025BMW strhlo kamufláž z chystané nové řady 3, tady jede vaše příští auto splnitelných snů. Anebo ne?
24.4.2025Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025
Živá témata na fóru
- S větrem ve vlasech.... 05.23. 11:18 - pavproch
- Auto bebechy (kola a nosiče) 05.23. 08:50 - pavproch
- OT - zavírám krám, uklízím 05.22. 21:50 - mafel
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.22. 16:53 - řidičBOB
- Dříve M135i, nyní ///M2 05.22. 10:34 - Vrooom
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 05.21. 07:53 - abgx1
- Výběr navigace do auta 05.21. 05:57 - GabrielMarks
- Fiat a vše kolem nich 05.20. 12:21 - Stepan