Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Tak skončí živelná podpora elektromobilů pokaždé. Norsko k úlevám přidá nové daně
15.10.2017 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Norsko bývá dáváno za příklad toho, jak lze rozmach elektromobilů zajistit už dnes. Nyní se ale stává spíše ukázkou cesty, kterou se vydat jednoduše nelze.
Někteří lidé mají pocit, že exekutivním rozhodnutím lze vyřešit vše. V mnoha případech to jistě platí, existují ale ještě mechanismy, jejichž fungování se neodvíjí jen od toho, co někdo nařídí či co si někdo přeje. Výnosem ředitele nevychováte dítě, rozhodnutím představenstva nezměníte počasí, novými zákony neobrátíte běh dějin. Zrovna o to poslední se ale rozličné politické garnitury pokouší pravidelně a aktuálně jsme v centru jednoho takového pokusu v automobilovém světě - snah nahradit auta se spalovacími motory těmi elektrickými, ať už se přirozený vývoj ubírá jakýmkoli směrem.
Svědky těchto tlaků jsme prakticky na všech místech světa, kde už lidé přestali mít starosti s důležitějšími věcmi. A čím méně je mají, tím intenzivněji se snaží. Není tedy překvapením, že Evropě patří k lídrům Norsko, kde pro elektrická auta zavedli zvýhodnění tak obrovská, že už dnes mají skoro třetinový podíl na trhu. Výhra? Ani ne, nedávno jsme psali o tom, jak hořce tato pohádka končí a kolik problémů nepřirozené, byť ve srovnání s konvenčními auty stále minoritní zastoupení elektromobilů v prodejích (celkově ani nemluvě) zemi dělá.
Dalo se čekat, že Norové to takto nenechají, protože jinak bychom byli svědky jejich dalších a dalších potíží. A také to tak nenechali. Opět mezi prvními ukazují, co bude živelnou podporu elektromobility následovat - podobně živelná omezení. Protože přirozený stav věcí je jen jeden a jakékoli jeho narušení začne způsobovat nerovnováhu tu či onde, která se autorům snah změnit svět od zeleného stolu začne vracet.
Norové tak poté, co elektromobily na všech frontách daňově i jinak zvýhodnili, zatíží tatáž auta novou daní. Pochopitelně ne všechna, protože se do věci snaží otisknout i jistý sociální rozměr - zvýhodnění nejprve omezí pro ty bohatší. Člověk by čekal, že pokud jde o podporu elektrických aut, jde o podporu elektrických aut, takže je jedno, kdo si je kupuje a místo čeho přesně, tak to ale není. Norská vláda tedy přišla s návrhem zatížit vozy těžší více než dvě tuny vyšší registrační daní a zrušit výjimky ve zpoplatnění provozu firemních aut. Což tamní média okamžitě překřtila na „daň z Tesly”.
Návrh by upravil dosavadní stav tak, že elektromobily vážící více jak dvě tuny (což jsou Tesly všechny a z elektrických aut ostatních značek skoro nic) by podražily řádově o statisíce. Bude to vždy záležet na ceně konkrétního vozu, u základního Model X ale norská média předpokládají zvýšení ceny asi o 70 000 NOK, tedy něco přes 193 tisíc korun, u dražších modelů to bude více. Nemusí to znít jako mnoho a lecjaké výhody i těmto elektromobilům zůstanou, tady jde ale hlavně o princip.
Není to nakonec poprvé, co ze světa slýcháme, že zvýhodnění elektromobilů následuje jisté znevýhodnění proto, že je někdo začal kupovat. A to se pořád bavíme o stavu, který by málokdo označil za opravdový rozmach - v momentě, kdy by třeba u nás došlo k širšímu využití elektromobilů pro osobní dopravu, ať už způsobenému čímkoli, daně by se měnily též. Protože už jen po současném, vskutku drastickém zdanění benzinu a nafty, by ve státní kase zbyla jen těžko zalátatelná díra.
Že Norsko s podporou elektromobilů obecně brzdí, naznačuje i prohlášení vlády k tomuto návrhu. Podpora prý původně měla pomoci „malým domácím výrobcům elektrických aut a nikoli dovozu luxusních elektromobilů pro bohaté”. To zní vážně jako výsměch - znáte snad nějakého „malého norského výrobce elektrických aut”? Známe jen jednoho „malého amerického výrobce”, který nyní norskému trhu vládne s 4 717 prodanými vozy za prvních 9 měsíců letošního roku. Tolik aut prodala v roce 2017 Tesla v Norsku (o 90 procent více než loni, mimochodem) a není divu, že návrh míří hlavně proti ní. Právě zde je totiž největší šance, jak nezdravé elektrické bujení omezit.
V kontextu marnosti norského boje je vskutku pozoruhodné, že se lidé do podobných věcí dokola pouští, nepoučeni předchozími chybami. Jeden příklad za všechny - SSSR a Aralské jezero. Sověty v 50. letech napadlo, že v jejich případě v pouštích vyprahlých zeměpisných šířkách existuje něco jako Kalifornie, kde se daří určitému typu zemědělství. Aby poblíž Aralské jezera vytvořili něco podobného, začali vodu z něj zbavovat soli a používat jej k intenzivním zavlažování. Vody ale pro takové využití nepřitékalo do jezera dost, začalo vysychat a sůl ulpělou na někdejším dně začal odnášet vítr na vytvořené plantáže. Zkraťme to: výsledkem je, že není ani jezero (zbyla ho asi třetina), ani zemědělství (protože bavlník sůl nerad). Snad norské hrátky s osudem dopadnou alespoň o trochu lépe...









Norsko ukazuje světu, jak elektromobilům rozhodně nepomáhat. Jejich už omezené rozšíření způsobuje takové problémy, že daňová zvýhodnění následují nová zdanění - zatím zaměřená na nejrozšířenější (a nejvíce elektřiny konzumující) Tesly
Zdroj: Reuters, Foto: elbilforeningen@Flickr
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
  Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
  Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
31.10.2025
  Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
28.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? včera 09:13
 - Hakim Danish místo Yamanaky včera 08:40
 - Marquez je o 2 kroky vpřed před ostatními 2.11.2025
 - Kdo je Mattia Rato? 2.11.2025
 - Honda Team Asia 2026 se dvěma nováčky 2.11.2025
 
Nejnovější články
 Prodeje elektrických Fordů s koncem dotací v USA zkolabovaly až šokujícím způsobem, ani šéf firmy nečekal takový pád
před 2 hodinami
 Muž za drobné pořídil odepsaný Range Rover na přestavbu, až pak zjistil, co koupil. Teď ho prodá za miliony
včera
 „Továrny tu zůstanou, ale vám už patřit nebudou.” Manažer nastínil budoucnost autoprůmyslu v EU, během pár let pojdou všichni
včera
 Nová levná auta značky financované Jeffem Bezosem nebudou mít ani jeden oficiální servis, je to menší revoluce
včera
 Čína má od nového roku skončit s podporou elektromobilů a nechat je na pospas trhu. To by se začaly dít věci
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva 
    
    
    
  
      
      
      
    