Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Takhle se stala první nehoda zaviněná autopilotem Googlu, vstoupí do historie
10.3.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Není to první nehoda stroje Googlu, ty dosavadní ale měly být zaviněny ostatními. Tato nikoli, vůz špatně odhadl reakci jiných.
Když Chris Urmson, ředitel projektu autonomního vozu u Googlu, prototyp auta před téměř dvěma lety představoval, hovořil o tom, že tato auta nebudou bourat. Bylo to trochu naivní tvrzení, autopilot firmy se během svých testů připletl k řadě nehod, jeho účast na podobném incidentu byla dokonce pravděpodobnější než u lidí. To platí i obecně, dosud ale platilo jedno - všechny nastalé nehody byly formálně zaviněny druhou stranou. Teď už neplatí ani to.
Máme před sebou první nehodu, za kterou opravdu může vůz Googlu, i podle jeho tvůrců. Stala se 14. února na bulváru El Camino Real, široké ulici, která má v obou směrech tři pruhy a bývá na ní velký provoz. Odbočky doprava jsou pochopitelně velmi časté a také je často pravý pruh dost široký na to, aby se do něj vešly dva vozy vedle sebe.
Systém autopilota většinou naviguje středem jízdního pruhu, ale v posledních měsících byly právě pro takovéto případy upraveny některé algoritmy v řídícím počítači. Vůz se při odbočování doprava má držet u pravého okraje jízdního pruhu, vznikne-li takto v pruhu dost místa pro další auta vlevo od autopilotního vozu.
To upravené SUV Lexus dělalo, drželo se vpravo a chtělo odbočovat. Rozpoznalo však překážku v jízdní dráze, pytlíky s pískem u kanálové vpusti v obrubníku. Nebyly velké, ovšem na videu se můžete podívat, že vypadají, jako že tam patří. Vůz Googlu to vyhodnotil jako překážku, zastavil a chystal se ji objet.
Projelo několik aut, pak byla mezera - ovšem nepříliš velká - a pak jel autobus. Řidič z masa a kostí za volantem auta Googlu ho viděl, ale očekával, že jeho Lexusu umožní se zařadit. Stejně možná postupoval autopilot a rozjel se. O tři vteřiny později údajně došlo ke kontaktu. Co nevíme, je, zda vůz Googlu použil blinkr, aby řidič autobusu vůbec mohl vědět, že se Lexus bude pohybovat doleva. Na videu nic takového není vidět, ale to je pořízeno bezpečnostními kamerami autobusu a kvalita záznamu je dost mizerná.
V každém případě Autobus nezpomalil a s Lexusem se srazil - Lexus svým levým předním rohem kolidoval s pravou stranou autobusu. Jen lehce, přesto vidíme poškození jak na Lexusu, tak i na autobusu. Nikdo nebyl zraněn, ani v autobuse, ani ve voze Googlu, i to je ostatně zjevné.
„Je to klasický příklad rozhodování, které je normální součástí řízení - všichni se snažíme předpovědět, co ti ostatní budou dělat. V tomto případě jistě neseme odpovědnost, protože kdyby naše auto nevybočilo doleva, nedošlo by k nehodě. Zároveň však je nutno dodat, že náš testovací řidič měl za to, že autobus zpomalí, aby se jeho vůz mohl zařadit,” komentoval incident Google ve své měsíční zprávě za letošní únor.
Z těchto slov lze usuzovat, že jak „kontrolor auta”, tak jeho elektronický mozek špatně posoudili situaci. Ve chvíli kontaktu byl rozdíl v rychlostech mezi autobusem a Lexusem dost velký rozdíl v rychlosti, autobus jel údajně 24 km/h, vůz Googlu 5 km/h. Po pravdě řečeno - do takhle malé mezery mezi zeleným GMC Yukonem a autobusem bychom se rozhodně zařadit nezkoušeli, zejména s tak velkým rozdílem rychlostí.
Tento incident je samozřejmě vodou na mlýn kritiků. John Simpson, projektový ředitel u organizace Consumer Watchdog, komentoval incident pro LA Times: „Tato nehoda je dalším důkazem, že robotická auta nejsou připravena na autopilotní jízdu a že řidič-člověk musí mít možnost převzít kontrolu, když se něco pokazí.” S druhou půlkou jeho věty musíme souhlasit, sebrat řidiči ovládací prvky úplně je potenciálně nebezpečný nápad.
Jenže v tomto případě to vypadá, že testovací řidič Googlu za volantem dotčeného Lexusu proti akcím autopilota nic neměl a také si myslel, že ho autobus pustí. Ovšem - pokud tohle není tzv. oficiální verze, trochu odlišná od pravdy a vytvořená proto, aby autopilot Googlu nevypadal, že neumí ani komunikovat s technologií podobnou hlídači mrtvého úhlu.
Google v reakci na tuto událost upravil algoritmy svého autopilotního systému tak, aby si byla automatika vědoma, že velká auta typu autobusu nebo kamionu zpomalí a pustí ho do pruhu s menší pravděpodobností. I přesto je ale s podivem, že se v případě s takhle velkým rozdílem rychlostí autopilot neřídil „právem silnějšího”, kde byl oproti mnohatunovému autobusu v jasné nevýhodě. A že si myslel, že ta sotva patnáctimetrová mezera bude v dané situaci stačit na zařazení. I když ona by možná stačila, jen by na to autopilot musel „pořádně šlápnout”.








Na videu není vidět vše, s výše zmíněným popisem ale snadno pochopíte, jak se celá událost odehrála
Následky nehody nejsou nikterak drastické, přesto zřejmě vstoupí do dějin
Zdroj: The Verge
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Požár kamionu převážejícího supersporty pohřbil auta za víc jak 30 milionů, z většiny nezbylo vůbec nic
včeraŘidič s ukradeným autem skočil přes zvedací most, aby unikl policii. Nikdo z policistů si to netroufl napodobit
20.9.2025Rusové nezaváhali a poprask okolo setkání Trumpa s Putinem a jeho daru využili ke stvoření limitované edice motorek
20.9.2025
Nejnovější články
Před 10 léty se krásný den premiér VW změnil v naftovou noční můru, která neskončila dodnes. Zneužívá jí kdekdo
před 11 hodinamiNa těchto SUV majitelé přichází až o 2 miliony korun za jediný rok, aspirují na nové krále ztráty hodnoty
včeraÚplně poslední skutečné Lambo může být vaše. Vypadá všelijak, i tak na něj potřebujete obrovské peníze
včeraRolls-Royce ukázal nový motor V12 s výkonem 2 222 koní, který je šetrný k přírodě. A pak že to nejde
včera„Nikdy neodstoupím, nikdy!” Jeden z nejvyšších šéfů BMW říká, že se spalovacími motory nikdy neskončí
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva