Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Tatra se chce vrátit k výrobě osobních aut, úplně nový vůz ale znovu nečekejte
6.12.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Jedna z nejstarších automobilek světa se možná vrátí k produkci osobních aut. Nic vysloveně nového to ale ani tentokrát být nemá.
Kopřivnická Tatra je jednou z pěti nejstarších evropských automobilek světa, které jsou i nadále činné. Založena byla v roce 1897, výroba osobních vozů však skončila o sto dva let později, když se firma ne zrovna zlatým písmem zapisovala do historie českého automobilismu rozpačitou T700. Zdálo se, že její konec znamená za výrobou osobních vozů této značky úplnou tečku, dle nových informací týdeníku Ekonom se však uvažuje o jejím obnovení.
Stalo by se tak ale specifickým způsobem - Tatra by v podstatě produkovala repliky svých někdejších modelů, ovšem s moderním motorem a podvozkem. Samotná výroba by navíc byla zakázková. S touto myšlenkou přišel již v roce 2008 někdejší ředitel značky Ronald Adams, jeho plány však nakonec realizovány nebyly. Nový nápad oproti tomu vzešel od prodejců luxusních aut, kteří vychází z aktuálních statistik potvrzujících stále větší oblibu modelů Tatry. A to i přes to, že se již delší dobu žádné nové nevyrábí - jen za prvních devět měsíců letošního roku bylo ze zahraničí dovezeno 82 ojetin.
Movití Češi evidentně touží po vlastnictví výjimečného českého vozu, tak by podobná aktivita mohla dávat smysl. Potvrzeno to nebylo, ale Tatra individuálně na zakázku montuje i nákladní vozy, ve spolupráci s dodavateli by tak dozajista zvládla rovněž ty osobní. Zvláště když by se počítalo s roční produkcí maximálně v řádu desítek kusů.
Jako první by se měl „vrátit“ Tatraplán neboli Tatra T-600. Ta byla vyráběna v letech 1948 až 1951 v Kopřivnici, v roce 1952 pak v Mladé Boleslavi. O její pohon se staral vzadu uložený a vzduchem chlazený čtyřválcový boxer o dvoulitrovém objemu, ze kterého doloval 55 koní. Se čtyřrychlostní převodovkou pak nejvyšší rychlost činila 136 km/h.
Zmiňovaná koncepce „všechno vzadu“ byla pro Tatru typickou a svého času oslnila i Adolfa Hitlera, který následně pověřil Ferdinanda Porsche, aby přišel s obdobně stylizovaným vozem. Nešlo však až tak o úplné plagiátorství díla Hanse Ledwinky, neboť jak Porsche posléze uvedl, „občas jsem se mu přes rameno díval já, občas on mně“.
Zpět ale ke znovuzrozenému Tatraplánu, který by si primárně měl zachovat svou původní aerodynamickou karoserii. Pod kapotu by se ale nastěhoval moderní motor, s ohledem na výše zmiňované nejspíše z produkce Porsche či Subaru. Současným standardům by odpovídal taktéž podvozek, interiér by se ovšem již opět nesl v historickém duchu.
Pokud tentokráte dojde k naplnění plánů, měli bychom se replik Tatry T-600 dočkat zhruba ve tříletém až pětiletém horizontu. Cena každého exempláře by pak startovala okolo 100 tisíc Eur (cca 2,7 milionu korun), přičemž vůz by bylo možné standardně přihlásit do provozu a problém by nebyl ani s bezpečnostními standardy.



Návrat Tatry mezi výrobce osobních aut by tentokrát neprovázel žádný nový či spíše „nový” model jako T700...
...který lze dnes čas od času koupit jako ojetinu
Pozornost by se soustředila na legendární modely jako Tatraplán, který by se mohl dočkat obnovení výroby s moderní technikou v útrobách
Zdroj: Ekonom
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
včeraAž budete páchat něco ilegálního, možná bude dobré držet se základní poučky týkající se volby auta
1.7.2025Měření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025
Nejnovější články
Prodeje VW v USA se dramaticky propadají, největší průšvih nepřekvapí ani v nejmenším
před 2 hodinamiDalší detaily k chystané elektrické Octavii ukazují, jak moc Škoda ztratila cestu a dál ignoruje realitu
před 3 hodinamiDalší firma slibuje převratné baterie s bleskovým dobíjením. Pokolikáté už to je? Reálně stále používáme baterky do notebooků z roku 1985
včeraCo ještě je na novém Mercedesu „fejk”? Manažer sportovní divize přiznal další absurdní faleš, tohle auto je virtuální realita
včeraAudi zažívá tvrdý vnitřní rozkol. Sázka na elektromobily byla „nešťastná”, teď jsme „ztratili flexibilitu”, říká místopředseda dozorčí rady
včera
Živá témata na fóru
- Cyklistické vlákno 07.03. 00:41 - Kavis
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.02. 22:44 - řidičBOB
- Onboard videa 07.02. 22:43 - řidičBOB
- BMW Divize 07.02. 14:13 - pavproch
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 07.02. 14:12 - pavproch
- Kabelový svazek motoru Octavia I 1,8T 07.02. 09:03 - abernas
- Alu kola Tiguan+ Oct Scout 06.30. 14:13 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 06.28. 20:39 - řidičBOB