Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Tesla se tváří jako zachránce planety, přitom podporuje výrobu „užraných” aut
8.4.2019 | Petr Prokopec
O peníze jde vždy až v první řadě, říká se. Platí to zjevně i o Tesle, která se sice tváří, že z její ztrátové existence bude profitovat celá planeta, potichu ale podporuje výrobu aut, co odmítá.
Pokud si projdete tiskové materiály Tesly, snadno v nich narazíte na zmínky o misi vedoucí k záchraně planety. Zemi podle firmy ohrožují automobilky vyrábějící vozy se spalovacími motory, které i samotným Elonem Muskem označovány za čisté zlo. I proto se Tesla rozhodla jít cestou naprosté elektrifikace, kterou považuje za zcela neškodný zdroj pohonu. Že tomu tak není, bylo řečeno již mnohokrát.
Svou misí firma ráda ospravedlňuje i svou ztrátovou existenci. Na rozdíl od konkurence nenabízí auta se spalovací motory, kterými by mohla na budoucí pokrok vydělat. S vidinou zelenějších zítřků tak lije peníze daňových poplatníků a investorů do prodělečné výroby elektromobilů, které prý přináší jiná než ekonomická pozitiva.
Zní to snad i smysluplně a spousta lidí tomu věří, jenže není to pravda. Kdyby automobilce skutečně šlo o výše zmíněné, nikdy by nemohla přijmout jediný dolar z prodeje tzv. ekologických kreditů, které za své elektromobily dodané americkým zákazníkům získává. Tyto kredity totiž nakupují automobilky, které odmítají dostatečně inovovat, vyrábí a prodávají vozy se spalovacími motory s vysokou spotřebou a bez nákupu takových kreditů by jim nebylo dovoleno v USA dále fungovat.
Už to je pochybný stav, neboť Tesla takto nepřímo dovoluje přetrvávající existenci výrobců, které sama označuje za dinosaury. Americkou praxi ale lze ještě tolerovat - podobný prodej emisních kreditů je tam definovaný zákonem a kdyby si je výrobci konvenčních aut nekoupili od Tesly, koupili by si je jinde. V Evropě ale nic takového nefunguje, přesto i zde bude Tesla výrobu aut, proti kterým na oko bojuje, podporovat. Nestane se tak náhodou či dílem zákonných okolností, ale přímo z vůle Tesly.
Ta totiž 25. února potichu vytvořila tzv. volné partnerství s koncernem Fiat Chrysler Automobiles a nulovými emisemi svých aut bude za úplatu kompenzovat vysokou spotřebu paliva resp. vysoké emise CO2 modelů FCA. Divte se nebo ne, ale pravidla Evropské unie něco takového umožňují a dvě jinak nesouvisející firmy se mohou spojit a takto si pomoci - jedna od pokut EU, druhá k o něco nižší částce, než jakou by musela ta první jinak poslat Bruselu.
Že lze započítávat celkové emise za koncern, jako to dělá koncern VW, který třeba Škodou kompenzuje Bugatti, až tak nepřekvapí. Ale volné partnerství? To je snad až trochu drzost a není divu, že této možnosti dosud nikdo nevyužil - Tesla s koncernem FCA jsou úplně první. Americká automobilka se tak zařadí po bok značek jako Maserati či Jeep a bude se dál tvářit, že ji jde v prvé řadě o menší emise skleníkových plynů.
Motivací jsou pochopitelně peníze, jako vždy. Platí to jednak pro FCA, který - pokud by hranici průměrných 95 g CO2 na km za každé prodané platnou od roku 2012 překročil o 6,7 gramu - musel platit EU více jak 2 miliardy Eur (51,28 mld. Kč) za rok. Tesla by naopak neměla z tlaku EU na snižování emisí nic. Takto se na oko s FCA spojí a podle zákulisních informací takto získá stovky milionů Eur, tedy mnoho miliard Kč jen během následujících několika let.
Že to je pokrytectví na entou, nemusíme zdůrazňovat. Dodejme jen, že pro americkou automobilku půjde o vítanou vzpruhu, která se přidá k těm dosavadním. Tesla jen v USA za poslední tři roky vyinkasovala od ostatních výrobců zhruba jednu miliardu dolarů (cca 22,8 mld. Kč) za zmíněné eko-kredity, bez těchto peněz by také nemusela přežít. Další stovky milionů Eur z Evropy (a další stovky milionů dolarů z USA) přijaté během následujících let za podporu jí pohrdaných vozů bilanci firmy jistě vylepší.










Tesla sice soustavně zdůrazňuje svou misi na záchranu planety elektrifikací...






















































































...přesto však nově bude napomáhat existenci takových vozů, jako je Dodge Challenger SRT Demon
Zdroj: Financial Times
Bleskovky
„Bugatti pro chudé” znovu vytřelo podlahu s drahou konkurencí, potichu stanovilo další rekord okruhu
před 6 hodinami
Žena jela autem po dálnici a najednou jí na střeše přistálo letadlo. Video zachycuje vše
11.12.2025
Muž si nechal na zimu hodit své Ferrari jeřábem na balkon jen aby zjistil, že Vídeň není Dubaj
10.12.2025
Nové na MotoForum.cz
- Velká cena Thajska 2026 je v ohrožení kvůli negativnímu cestovnímu varování včera 11:18
- Danilo Petrucci: Jeho namáhavá cesta k tomu, aby se stal továrním jezdcem BMW v WSBK včera 11:00
- Radio Paddock informuje: Zvažuje VR46 Racing od roku 2027 přechod k Aprilii? 12.12.2025
- Test Honda GB350S: retro jednoválec 12.12.2025
- Předprodej vstupenek na MotoGP startuje zítra 10.12.2025
Nejčtenější články
Šéf BMW dál tvrdě kritizuje EU. Podle něj zabíjí místní autoprůmysl, i když BMW její tlak viditelně neškodí
14.11.2025
Ikonický kombík se loučí s jednou érou brutálním provedením, je výkonnější než Bugatti Veyron
14.11.2025
Další stát zrušil povinnost používat často ohyzdné přední poznávací značky aut, stačí splnit jedinou podmínku
15.11.2025
Shořelou obří dopravní loď skutečně celou zapálil elektromobil, ukázalo vyšetřování, úřady jeho výsledky do poslední chvíle tajily
15.11.2025
Seat odhalil vůbec nejrychlejší auto, jaké kdy stvořil. Vyndali z něj omezovač, vy z něj můžete vyndat sedačky
15.11.2025
Živá témata na fóru
- whitelist & blacklist 12.14. 09:14 - Brus
- Lampárna (stěžovatelna) 12.14. 09:05 - Brus
- IT poradna 12.14. 05:13 - rutak11
- BMW Divize 12.13. 21:24 - Kavis
- Řidiči, co to mají v ruce... 12.12. 23:17 - Truck Daškam
- Onboard videa 12.12. 22:07 - řidičBOB
- VZKAZY 12.12. 20:10 - M.Z.
- Politický koutek 12.10. 18:54 - Stepan
