Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Tesla se tváří jako zachránce planety, přitom podporuje výrobu „užraných” aut
8.4.2019 | Petr Prokopec
O peníze jde vždy až v první řadě, říká se. Platí to zjevně i o Tesle, která se sice tváří, že z její ztrátové existence bude profitovat celá planeta, potichu ale podporuje výrobu aut, co odmítá.
Pokud si projdete tiskové materiály Tesly, snadno v nich narazíte na zmínky o misi vedoucí k záchraně planety. Zemi podle firmy ohrožují automobilky vyrábějící vozy se spalovacími motory, které i samotným Elonem Muskem označovány za čisté zlo. I proto se Tesla rozhodla jít cestou naprosté elektrifikace, kterou považuje za zcela neškodný zdroj pohonu. Že tomu tak není, bylo řečeno již mnohokrát.
Svou misí firma ráda ospravedlňuje i svou ztrátovou existenci. Na rozdíl od konkurence nenabízí auta se spalovací motory, kterými by mohla na budoucí pokrok vydělat. S vidinou zelenějších zítřků tak lije peníze daňových poplatníků a investorů do prodělečné výroby elektromobilů, které prý přináší jiná než ekonomická pozitiva.
Zní to snad i smysluplně a spousta lidí tomu věří, jenže není to pravda. Kdyby automobilce skutečně šlo o výše zmíněné, nikdy by nemohla přijmout jediný dolar z prodeje tzv. ekologických kreditů, které za své elektromobily dodané americkým zákazníkům získává. Tyto kredity totiž nakupují automobilky, které odmítají dostatečně inovovat, vyrábí a prodávají vozy se spalovacími motory s vysokou spotřebou a bez nákupu takových kreditů by jim nebylo dovoleno v USA dále fungovat.
Už to je pochybný stav, neboť Tesla takto nepřímo dovoluje přetrvávající existenci výrobců, které sama označuje za dinosaury. Americkou praxi ale lze ještě tolerovat - podobný prodej emisních kreditů je tam definovaný zákonem a kdyby si je výrobci konvenčních aut nekoupili od Tesly, koupili by si je jinde. V Evropě ale nic takového nefunguje, přesto i zde bude Tesla výrobu aut, proti kterým na oko bojuje, podporovat. Nestane se tak náhodou či dílem zákonných okolností, ale přímo z vůle Tesly.
Ta totiž 25. února potichu vytvořila tzv. volné partnerství s koncernem Fiat Chrysler Automobiles a nulovými emisemi svých aut bude za úplatu kompenzovat vysokou spotřebu paliva resp. vysoké emise CO2 modelů FCA. Divte se nebo ne, ale pravidla Evropské unie něco takového umožňují a dvě jinak nesouvisející firmy se mohou spojit a takto si pomoci - jedna od pokut EU, druhá k o něco nižší částce, než jakou by musela ta první jinak poslat Bruselu.
Že lze započítávat celkové emise za koncern, jako to dělá koncern VW, který třeba Škodou kompenzuje Bugatti, až tak nepřekvapí. Ale volné partnerství? To je snad až trochu drzost a není divu, že této možnosti dosud nikdo nevyužil - Tesla s koncernem FCA jsou úplně první. Americká automobilka se tak zařadí po bok značek jako Maserati či Jeep a bude se dál tvářit, že ji jde v prvé řadě o menší emise skleníkových plynů.
Motivací jsou pochopitelně peníze, jako vždy. Platí to jednak pro FCA, který - pokud by hranici průměrných 95 g CO2 na km za každé prodané platnou od roku 2012 překročil o 6,7 gramu - musel platit EU více jak 2 miliardy Eur (51,28 mld. Kč) za rok. Tesla by naopak neměla z tlaku EU na snižování emisí nic. Takto se na oko s FCA spojí a podle zákulisních informací takto získá stovky milionů Eur, tedy mnoho miliard Kč jen během následujících několika let.
Že to je pokrytectví na entou, nemusíme zdůrazňovat. Dodejme jen, že pro americkou automobilku půjde o vítanou vzpruhu, která se přidá k těm dosavadním. Tesla jen v USA za poslední tři roky vyinkasovala od ostatních výrobců zhruba jednu miliardu dolarů (cca 22,8 mld. Kč) za zmíněné eko-kredity, bez těchto peněz by také nemusela přežít. Další stovky milionů Eur z Evropy (a další stovky milionů dolarů z USA) přijaté během následujících let za podporu jí pohrdaných vozů bilanci firmy jistě vylepší.










Tesla sice soustavně zdůrazňuje svou misi na záchranu planety elektrifikací...






















































































...přesto však nově bude napomáhat existenci takových vozů, jako je Dodge Challenger SRT Demon
Zdroj: Financial Times
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 6 hodinami
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- Grand Prix se vrací do Evropy včera 09:57
- Joe Roberts mimo hru v Portimãu a Valencii, Xabi Zurutuza jako náhrada včera 08:00
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 3.11.2025
- Hakim Danish místo Yamanaky 3.11.2025
- Marquez je o 2 kroky vpřed před ostatními 2.11.2025
Nejnovější články
BMW M končí s verzemi Competition. Zdánlivě logický krok je dalším nepochopením emotivní stránky věci
před 32 minutami
Stellantis nezná meze, do nabídky vrací i motor 7,0 V8 s až 1 014 koňmi, navíc levně
před 2 hodinami
K mání je dodnes úplně nová Mazda z ledna 1990. Je to stroj času přímo do chvil hned po sametové revoluci
před 3 hodinami
Prodeje korejských elektromobilů v USA se po konci dotací zhroutily, i když zlevnily pod úroveň dotovaných cen
před 5 hodinami
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.05. 13:02 - Stepan
- BMW Divize 11.05. 10:19 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.04. 14:02 - Snowman000
- 1.0tsi 85kw 11.04. 10:51 - Carnby
- Jednostopé okénko 11.04. 06:58 - řidičBOB
- IT poradna 11.03. 10:41 - pavproch
- Rychlodotazy 11.03. 08:35 - HondaMan
