Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Tesla se tváří jako zachránce planety, přitom podporuje výrobu „užraných” aut
8.4.2019 | Petr Prokopec
O peníze jde vždy až v první řadě, říká se. Platí to zjevně i o Tesle, která se sice tváří, že z její ztrátové existence bude profitovat celá planeta, potichu ale podporuje výrobu aut, co odmítá.
Pokud si projdete tiskové materiály Tesly, snadno v nich narazíte na zmínky o misi vedoucí k záchraně planety. Zemi podle firmy ohrožují automobilky vyrábějící vozy se spalovacími motory, které i samotným Elonem Muskem označovány za čisté zlo. I proto se Tesla rozhodla jít cestou naprosté elektrifikace, kterou považuje za zcela neškodný zdroj pohonu. Že tomu tak není, bylo řečeno již mnohokrát.
Svou misí firma ráda ospravedlňuje i svou ztrátovou existenci. Na rozdíl od konkurence nenabízí auta se spalovací motory, kterými by mohla na budoucí pokrok vydělat. S vidinou zelenějších zítřků tak lije peníze daňových poplatníků a investorů do prodělečné výroby elektromobilů, které prý přináší jiná než ekonomická pozitiva.
Zní to snad i smysluplně a spousta lidí tomu věří, jenže není to pravda. Kdyby automobilce skutečně šlo o výše zmíněné, nikdy by nemohla přijmout jediný dolar z prodeje tzv. ekologických kreditů, které za své elektromobily dodané americkým zákazníkům získává. Tyto kredity totiž nakupují automobilky, které odmítají dostatečně inovovat, vyrábí a prodávají vozy se spalovacími motory s vysokou spotřebou a bez nákupu takových kreditů by jim nebylo dovoleno v USA dále fungovat.
Už to je pochybný stav, neboť Tesla takto nepřímo dovoluje přetrvávající existenci výrobců, které sama označuje za dinosaury. Americkou praxi ale lze ještě tolerovat - podobný prodej emisních kreditů je tam definovaný zákonem a kdyby si je výrobci konvenčních aut nekoupili od Tesly, koupili by si je jinde. V Evropě ale nic takového nefunguje, přesto i zde bude Tesla výrobu aut, proti kterým na oko bojuje, podporovat. Nestane se tak náhodou či dílem zákonných okolností, ale přímo z vůle Tesly.
Ta totiž 25. února potichu vytvořila tzv. volné partnerství s koncernem Fiat Chrysler Automobiles a nulovými emisemi svých aut bude za úplatu kompenzovat vysokou spotřebu paliva resp. vysoké emise CO2 modelů FCA. Divte se nebo ne, ale pravidla Evropské unie něco takového umožňují a dvě jinak nesouvisející firmy se mohou spojit a takto si pomoci - jedna od pokut EU, druhá k o něco nižší částce, než jakou by musela ta první jinak poslat Bruselu.
Že lze započítávat celkové emise za koncern, jako to dělá koncern VW, který třeba Škodou kompenzuje Bugatti, až tak nepřekvapí. Ale volné partnerství? To je snad až trochu drzost a není divu, že této možnosti dosud nikdo nevyužil - Tesla s koncernem FCA jsou úplně první. Americká automobilka se tak zařadí po bok značek jako Maserati či Jeep a bude se dál tvářit, že ji jde v prvé řadě o menší emise skleníkových plynů.
Motivací jsou pochopitelně peníze, jako vždy. Platí to jednak pro FCA, který - pokud by hranici průměrných 95 g CO2 na km za každé prodané platnou od roku 2012 překročil o 6,7 gramu - musel platit EU více jak 2 miliardy Eur (51,28 mld. Kč) za rok. Tesla by naopak neměla z tlaku EU na snižování emisí nic. Takto se na oko s FCA spojí a podle zákulisních informací takto získá stovky milionů Eur, tedy mnoho miliard Kč jen během následujících několika let.
Že to je pokrytectví na entou, nemusíme zdůrazňovat. Dodejme jen, že pro americkou automobilku půjde o vítanou vzpruhu, která se přidá k těm dosavadním. Tesla jen v USA za poslední tři roky vyinkasovala od ostatních výrobců zhruba jednu miliardu dolarů (cca 22,8 mld. Kč) za zmíněné eko-kredity, bez těchto peněz by také nemusela přežít. Další stovky milionů Eur z Evropy (a další stovky milionů dolarů z USA) přijaté během následujících let za podporu jí pohrdaných vozů bilanci firmy jistě vylepší.










Tesla sice soustavně zdůrazňuje svou misi na záchranu planety elektrifikací...
...přesto však nově bude napomáhat existenci takových vozů, jako je Dodge Challenger SRT Demon
Zdroj: Financial Times
Bleskovky
„Americkej kýbl” dal lekci z efektivity hybridnímu supersportu Lamborghini. Umí i víc za míň jak třetinu ceny a s pohonem dvou kol
včeraČínský hit, který vypadá i jede jako Porsche, ale stojí jako Škoda, oficiálně dorazil do Evropy, první kus přihlásili v Německu
9.7.2025I levná základní Corvette v klání osmiválcových sporťáků ukázala, jak výjimečná je, silnějšího konkurenta roznesla na kopytech
8.7.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Ivan „Hrozibus” to zabalil. Legendární antarktický stroj po 30 letech služby dokončil poslední cestu, všichni doufají, že neskončí ve šrotu
před 4 hodinamiDojezd elektrických aut ničí hlavně jakkoli vyšší rychlost, už obyčejné dálniční tempo je pro ně vražedné
před 6 hodinamiMazda konečně dostala do prodeje slibovaný sedan s pohonem zadních kol, srdce lidí si jím ale asi nezíská
před 7 hodinamiAuto z dob lidových sporťáků s řízením zadních kol v dokonale originálním stavu po 1. majiteli je dnes v prodeji naprostou raritou
před 9 hodinamiMercedes po sérii požárů svolal do servisů desítky tisíc aut dvou typů, lidem vrací podstatně horší vozy
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva