Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Tohle se stane s prodeji elektrických aut, když jim seberete štědré dotace
5.6.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Někteří mají pocit, že doba elektrických aut je za humny a vozům s konvenčním pohonem umí konkurovat už dnes. Dánský příklad připomíná realitu
Automobil osazený klasickým spalovacím motorem to ve svých počátcích rozhodně neměl lehké. Ačkoliv byl Karlem Friedrichem Benzem patentován již v roce 1885, v prvních letech byl pro většinu populace příliš drahý. Změnil to až o takřka třicet let později Henry Ford, který zavedl pásovou výrobu pro Model T. Ten byl sice relativně levný již na počátku své kariéry v roce 1908, teprve o pět let později však díky nové technologii byl dostupný téměř komukoliv.
Přenést se můžeme do dnešních dní, kdy namísto původního boje mezi automobilem a koněm začíná zuřit souboj mezi klasickým automobilem se spalovacím motorem a elektromobilem. I jeho cesta na vrchol je zdlouhavá, ostatně elektřinou poháněná auta znal svět už v devatenáctém století. Dodnes se ale neprosadila, a to hlavně kvůli limitům akumulátorů. Ty mají přes pozitivní trend dále nízkou energetické hustotu, takže na uchování relativně malého množství energie potřebují hodně prostoru a hmotnosti, dlouho se dobíjejí a především zůstávají velmi drahé. Přesto se prodávají, na rozdíl od minulosti ovšem dopravní prostředky s alternativním zdrojem pohonu ovšem nepodporuje dobrovolně geniální průmyslník, ale my nedobrovolně daňoví poplatníci prostřednictvím všemožných přímých i nepřímých dotací a úlev. Jen tak jsou cenově alespoň trochu konkurenceschopné.
Chcete důkaz těchto slov? Najdete jej v Dánsku. Tato země byla pro elektromobily baštou, což má spojitost s tamním zdaněním nových aut. K prvním 76 400 DKK (cca 272 200 Kč) ceny se připočítává daň ve výši 105 %, z čehokoliv navíc dokonce 180 %. Je to zjednodušený pohled na věc, v reálu do hry vstupují také emisní třídy, bezpečnostní výbava a další faktory, ale to dnes nechme stranou. Daňové zatížení je ohromné, používání aut s cizozemskou registrací samotnými Dány zakázané, a tak má skladba aut na dánských silnicích poněkud svéráznou podobu. Na jedné straně tam potkáte hlavně malé a levné vozy, na druhé pak řadu luxusních SUV, Cayenne Turbo nevyjímaje, které jsou přestavěny na dodávky. Na rozdíl od Česka, kde se tato praxe změnila docela nedávno, se v Dánsku za firemní automobily odvádí celá výše daní, výjimkou jsou právě užitkové vozy.
Celý tento systém ovšem donedávna výrazně zvýhodňoval také elektromobily a plug-in hybridy, v jejichž případě se neplatila daň vůbec. Toho využívala řada firem, které pro svůj management nakupovaly Tesly Model S. Bude málo zemí na světě, kde se Tesly koncentrují před firemními centrálami v takové míře, jako v Dánsku. To ovšem řadu Dánů zvedalo ze židle, neboť ne každý si mohl pořídit třeba Teslu Model S. Za vůz v ceně několika milionů jeho majitel neodváděl státu nic, zatímco vlastník malého českého hatchbacku se pořádně prohnul. Netřeba proto dodávat, že systém byl velmi kritizován.
Zastánce nakonec podpora elektromobilů a hybridů neměla ani ve vládních řadách, neboť dle ministerstva financí země tímto způsobem přicházela o cca 2,3 miliardy korun ročně. Proto bylo rozhodnuto, že v letech 2016 až 2020 bude docházet k narovnání daňové zátěže vozů s alternativním zdrojem pohonu, přičemž na sklonku dekády za ně jejich majitelé budou platit státu stejně jako u aut se spalovacím motorem.
Tím se dostáváme k úvodu tohoto článku, tedy ke zmiňovanému souboji elektromobilů a klasických aut. Jak jsme řekli, bez podpory první zmíněná vozidla nemají šanci, což jen potvrzují registrace. Ty se v prvním letošním čtvrtletí propadly o neskutečných 60,5 procenta, a to nejvíce viditelný pokles nastal loni - úleva elektromobilů od daní byla totiž zrušena na sklonku roku 2015.
Zatímco tedy loni od ledna do března bylo v Dánsku prodáno přes 200 elektrifikovaných aut, letos méně než sto. V lednu byl dokonce prodán pouze jediný elektromobil, zbytek registrací mají na kontě plug-in hybridy. To všechno za situace, kdy ani nebylo zavedeno obvyklé zdanění, jen byly částečně omezeny původní výhody.
Vláda proto již oznámila, že pravidla hry se opět změní a postupné zdanění tak bude zavedeno až ve chvíli, kdy se v období 2016-2018 prodá alespoň 5 000 elektromobilů. I kdyby ovšem na naplnění této kvóty nedošlo, bude od roku 2019 zavedeno 40% zdanění (ovšem majitelé elektrifikovaných aut dostanou stále ještě slevu na dani ve výši 10 000 DKK/35 700 Kč). Od roku 2020 pak daň vzroste na 65 %, od roku 2021 na 90 % a od roku 2022 na 100 %. Až do roku 2018 či do prodeje 5 000 aut ale bude daň opětovně nulová.
To nás ale už příliš zajímat nemusí, podstatný je dosavadní vývoj - seberte elektromobilům byť jen část jejich podpory a neprodá se skoro žádný. A nebo možná ani nemusíme hledět tak daleko - u nás jsou elektrické vozy též podporovány minimálně a také se jich minimum prodá. Čas elektromobilů zkrátka ještě nenastal a zrušení všech výhod po celé EU (to nejsou jen podpory na straně kupující, ale i rozličné dotace výrobcům) by teprve ukázalo, jak moc jsou dnes tyto vozy konkurenceschopné. „Prakticky vůbec” je jediný možný popis reality a dánský případ to vhodně připomíná...



Podpora elektrifikovaných aut v Dánsku skončila, jejich prodeje tak letí drasticky dolů
Daný pokles má samozřejmě vliv hlavně na Teslu
Zdroj: Bloomberg
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Někdo si nechal přelakovat ikonické Ferrari F40 na zelenou, pro tradicionalisty je to zločin
22.8.2025Nejmíň oblíbené Porsche 911 v té správné verzi na Autobahnu ukázalo, že i na něm je co milovat a obdivovat
21.8.2025Ilustrace ukazují, jak by nová Škoda Octavia Combi mohla vypadat ještě před jejím zářijovým odhalením
20.8.2025
Nejčtenější články
Německo se postavilo proti zákazu spalovacích aut pro firmy a půjčovny od roku 2030, pro jednou neříká nesmysly
24.7.2025Spalovací verzi dosud jen elektrického fiaska Dodge nachytali při natáčení reklamy, zní úchvatně
24.7.2025Vybíjená Nissanu pokračuje. Na odstřel jsou další dvě historické továrny, tato funguje už od roku 1966
24.7.2025Nový čínský supersport s motorem V8 jde otevřeně po krku Ferrari, Italům tentokrát tuhne úsměv na rtech
24.7.2025Mechanik objevil při prohlídce Fordu něco, co v motoru nechal dělník automobilky, který vůz vyráběl. Přežilo to tam dlouhých 11 let
24.7.2025
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 08.23. 22:59 - Předseda
- Řidiči, co to mají v ruce... 08.23. 20:12 - Stepan
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 08.23. 19:09 - Brus
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 08.23. 15:49 - pavproch
- Dříve M135i, nyní ///M2 08.22. 15:51 - Vrooom
- S větrem ve vlasech.... 08.22. 14:21 - pavproch
- Onboard videa 08.22. 13:43 - řidičBOB
- Volkswagen obecne 08.22. 05:33 - Snowman000