Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Toto je posledních 10 sporťáků pro puristy, nabídka je stále menší
19.2.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Chcete-li dnes sportovní vůz, musíte opravdu hledat, abyste se vyhnuli přeplňování a automatickému řazení. Ještě ale je z čeho vybírat.
Není to vůbec tak dávno, kdy bychom o atmosférickém motoru a manuální převodovce v nabídce sportovních aut hovořili jako o něčem naprosto normálním. Tohle jakožto ideální řešení pro nadšené řidiče nabízel téměř každý výrobce a většina z nich se tvářila, že tomu ani nebude jinak.
Lidé z BMW kdysi tvrdili, že nikdy nepostaví eMkový model s přeplňovaným motorem - dnes nenabízí ani jeden s atmosférou, nejen v rámci divize M. Ferrari kdysi říkalo, že turba jsou špatné řešení a manuál nabízelo úplně ke všemu. Dnes se to turby v jeho nabídce jen hemží a říká, že s manuály definitivně skončilo. Porsche kdysi lepilo na některé modely GT nálepky místo plakety s logem, aby ušetřilo gramy, takže desítky kilogramů navíc v modelech GT3 kvůli automatu nepřicházelo v úvahu ani jako volba. Dnes neexistuje GT3 s manuálem.
Byl to proces bolestivý, ale velmi rychlý. Bylo par „roků dlouhých nožů” a ze standardu se stala popelka. Většina automobilek zanevřela na atmosférické plnění, velká část i na ruční řazení a z kombinace obojího se rázem stal ohrožený druh. V případě motorů kvůli tomu, že ty atmosférické nedokážou v testech spotřeby dosahovat tak nízkých čísel jako turbomotory, takže znamenají riziko pokut za nadlimitní emise CO2. V případě převodovek je situace složitější, někdy o manuály není dostatečný zájem, někdy jsou eliminovány jemu navzdory (např. u onoho Porsche či BMW). Zde vstupují do hry faktory jako náklady na pokrytí záruk, neboť automat je odolnější kvůli lidským omylům.
Ať už je ale důvodem cokoli, touha po ručním řazení a motoru bez turba je dnes obtížně ukojitelná. I u onoho Porsche zbývá jen pár výjimečných verzí s omezenou dostupností, jinak zkrátka není z čeho brát. Přesto ještě není všem dnům konec a existují automobilky, které se atmosférického plnění a manuálního řazení drží.
Pro výrobce to nebývá snadný boj, protože přeplňování je i cestou k výkonu a tedy i rychlosti. A přijít s novinkou říkajíc: „Budete sice pomalejší než všichni ostatní, ale více si to užijete,” není pro většinu potenciálních zákazníků dost dobré lákadlo. Jenže tu ještě jsou kupci, kteří s touhle větou nadšeně souhlasí a sporťáky s manuálními převodovkami kupují. Je jich dost na to, aby Jaguar přehodnotil své rozhodnutí nabídnout do F-Typu jen automat, aby Aston Martin držel 13 - třináct! - let ve výrobě V8 Vantage S s manuálním šestikvaltem a aby stejná automobilka pro V12 Vantage S vyvinula manuální sedmikvalt se závodní kulisou.
Přesto na světě vážně není moc sporťáků, které by se daly označit za dobrou koupi pro puristy - teď navíc o jednu ikonu méně, když už si Dodge Viper nový nekoupíte. Našli jsme jich devět či budeme-li brát Toyobaru jako dvě auta, protože to fakticky jsou dvě auta jen se stejnými základy, tak deset. Tyto vozy si navzájem nekonkurují přímo, protože kdybyste zájemci o Aston Martin nabídli Caterham, klepal by si na čelo, ale zajímavé kousky to rozhodně jsou. Však posuďte sami...
1. Aston Martin V8/V12 Vantage S
Tenhle Aston je sice už opravdu starý, ale pořád nádherný. A hlavně - pořád k mání s božsky znějící atmosférickou V8 a manuální převodovkou. Nebo chcete k manuálu atmosférickou V12? Stačí říct, má dokonce sedm kvaltů a jedničku na půvabném místě.



2. Caterham Seven 420
Jak je možné s atmosférickým dvoulitrem zrychlit na stovku pod 4 vteřiny? Jednoduše - když auto váží 560 kg. Přesně to je případ Caterhamu Seven 420, nejsilnější atmosférické verze Seven v nabídce. Nemá ale 420 koní, je jich tu „jen” 210 z dvoulitru Ford Duratec. A není to pochopitelně jediné provedení „sedmičky”, které splňuje náš kvalifikační předpoklad. Splňovaly by je jistě i další vozy podobného ražení, jako třeba některé Ariely, za všechny ale uvádíme tento jeden - přece jen to nejsou úplně klasická auta pro každý den.
3. Chevrolet Corvette C7 Stingray/Grand Sport
Spojené státy jsou zemí automatických převodovek, ale do sporťáků tam „gearheads”, jak se tam říká fanouškům rychlých kol, vyžadují manuály. Současná Corvette manuální převodovku nabízí a není důvod, proč by to u příští generace mělo být jinak. Verzi Grand Sport přidáváme, protože je to řidičsky nejlepší Corvette ze všech - má atmosférický motor ze Stingray, ale podvozek a aerodynamiku ze Z06. A je i s manuálem pekelně rychlá.
4. Ford Mustang GT
Podobně jako Corvette, i poněkud nešťastně faceliftovaný Mustang si můžete pořídit s atmosférickým osmiválcem a manuálním šestikvaltem. Cestou do práce vám spojkový pedál vadit jistě nebude a o víkendu by vás jeho absence štvala. A v téhle šedé vypadá inovovaná verze docela dobře.
5. Lotus Elise Sport
Kdo by řekl, že základní Elise o 136 koních bude jediný Lotus v současné nabídce, který nebude mít turbodmychadla ani kompresor. Jenže je to tak, ostatní modely a verze už bez přeplňování nekoupíte. Nejlevnější Elise je tak paradoxně nejvíc puristický stroj Lotusu. A nízkého výkonu se nebojte, nic neváží, takže je na stovce za 6 vteřin.
6. Mazda MX-5
Jeden z Japonců tohoto seznamu musí být Mazda MX-5. Se 165 koňmi možná není úplně nejsilnější, ale má špičkový podvozek a bude vás bavit každý den. I když budete kvůli sněhu nebo dešti muset natáhnout střechu.
7. Morgan Aero 8
V podstatě cokoliv od Morganu můžete mít s atmosférickým motorem a manuální převodovkou, ale většina aut vypadá, jako by patřila do třicátých let a některé tam vážně patří. Model Aero 8 ale kombinuje historického ducha s moderním designem. Pod kapotou je 4,6 V8 od BMW a manuální šestikvalt.
8. Nissan 370Z/Nismo
Budoucnost tohoto auta může být ve světle stále přísnějších emisních regulací trochu nejistá, přeci jen 3,7 V6 bez přeplňování je na papíře něco jako předovka vedle moderní automatické útočné pušky. Jenže atmosférické plnění má své výhody, které snad nemusíme vyjmenovávat, a zejména verze Nismo se hodí i na okruhové dny.
9. a 10. Toyota GT 86/Subaru BRZ
Toyota GT 86 dostala pro rok 2017 facelift, ovšem jestli zachrání jeho tragické evropské prodeje, jsme dost na pochybách. V každém případě, auto pro puristy to je - je lehké, má atmosférický motor, manuální převodovku a své kouzlo. Subaru BRZ má stejné základy a je naladěné trochu jinak, ale jinak je to pochopitelně velmi podobné auto. A také ono dostalo pro letošek facelift.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
První majitel najel s novým Volvem za 21 let přes 1 milion kilometrů. Celou dobu jezdil k jednomu dealerovi, toto ho u něj čekalo za odměnu
včeraPoslední sbohem: Pět ostrých kompaktů se spalovacími motory si to rozdalo ve sprintu, dva z nich hrají svou vlastní ligu
5.8.2025BMW stvořilo nejrychlejší kombík Severní smyčky Nürburgingu, okruhem se prohnal jako černý přízrak
4.8.2025
Nejnovější články
Další automobilka procitla ze zeleného opojení. Plány na elektrickou budoucnost zrušila, spalovací bestseller nezabije
před 7 hodinamiNěkdo zavřel vzácné Lamborghini na 40 let do obýváku. Museli mu probourat cestu ven zdí, aby ho mohl prodat za 42 milionů
před 8 hodinamiPrvní test už to říká naplno: Tohle nové Audi je horší než jeho předchůdce
před 10 hodinamiBílá vrána za miliardu: Jediná takto továrně lakovaná ikona Ferrari je na prodej, ani 999 milionů na ni vážně stačit nebude
před 11 hodinamiRozklad Lotusu pokračuje. Nový šéf po čtyřech měsících skončil, ten předchozí nevydržel ani rok
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva