Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Toto je skutečně volič převodovky, v novém GMC. Znovu zkouší vynalézt kolo
11.1.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Klasický volič automatu nikoho neurazí, ale také nikoho nenadchne. Výrobci aut ale nadchnout chtějí, a tak vymýšlejí vymyšlené, ke své vlastní škodě.
Koncern FCA vloni čelil kritice za zbytečně komplikovaný a neintuitivní volič automatu v Jeepu Grand Cherokee a dalších modelech. Nápad, že se bude volič vždycky vracet zpátky do původní polohy, měl i jednu slavnou oběť. Tentokrát to je General Motors, které hledá komplikované řešení neexistujícího problému.
Říká mu „Electronic Precision Shift” a montuje ho do GMC Terrain, luxusnější verze crossoveru Chevrolet Equinox. Je to v podstatě volič automatické převodovky, rozdělený do tří tlačítek a dvou táhel. Nebezpečné jako v případě kritizovaného voliče FCA to asi není, ale nesmyslné a uživatelsky nepřívětivé to je v každém případě.
Jsou značky, u nichž se převodovka ovládá tlačítky, zmiňme zejména Lincoln nebo Aston Martin; tlačítka k ovládání převodovky obecně nejsou novinkou. Jenže tady tlačítky volíte jen P, N a L, tedy Park, Neutral a Low. R a D, Reverse a Drive, jsou táhla, za která musíte potáhnout k sobě, stejně jako když chcete „zatáhnout” elektronickou ruční brzdu. A tlačítko L u sebe navíc má další dvě malá tlačítka se symboly + a -, kterými řadíte kvalty manuálně - skutečně.
To stále není všechno. Tahle tlačítka jsou, jak se můžete přesvědčit na fotografiích níže, umístěna dole u odkládacího prostoru. Ne že by nějak trčela ven, zmáčknout je nechtěně asi nebude na denním pořádku, ale že by byla na očích, se opravdu říct nedá. Navíc, proč jsou tlačítka k manuální volbě rychlostních stupňů takhle malá a takhle špatně přístupná? Pádla pod volanty na fotkách nevidíme.
Pokud vám už teď v hlavě rezonuje jedno velké „Proboha, proč?”, ještě to trochu „vylepšíme”. Zmíněný Chevrolet Equinox, dvojče Terrainu, má na středovém tunelu normální volič automatu, normální páku, kterou přesouváte z jedné pozice do druhé a podle toho se auto chová.
Úzkostlivé držení se mantry „co není rozbité, nespravuj” sice znamená omezení inovací, ale zrovna volič automatu inovovat opravdu nepotřeboval. Místo „Electronic Precision Shift”, nás v tomto případě napadá „Electronic Precision Stupidity”. Nebo možná i „Shift” bez toho „f”...




Electronic Precision Shift je na první pohled hloupost
GMC Terrain 2018 je lepší Chevy Equinox, odlišení zrovna voličem automatu je zvláštní nápad
Equinox má normální volič. Maximálně tu hůř dosáhnete na kelímek s kávou...
Zdroj: Motor1.com, AutoEvolution
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nejextrémnější Ford Mustang všech dob překonal svůj vlastní rekord z nejnáročnějšího okruhu světa, dejte mu ještě šanci
2.5.2025Číňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
1.5.2025Slovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
30.4.2025
Nejčtenější články
Víme víc o návratu Clarksona, Hammonda a Maye na obrazovky, vypadá to na tradiční ždímačku peněz
3.4.2025Nová, zatím jen elektrická generace legendárního auta se letos prodává hůř než jeho 15 měsíců nevyráběný spalovací předchůdce
3.4.2025Úplně poslední VW Golf GTI s manuální převodovkou se smutně v tichosti prodal u dealera v zapadákově
3.4.2025K mání je dodnes funkční legendární mistrovská Formule 1 Michaela Schumachera, půl miliardy na ni může být málo
3.4.2025Trumpova cla si rychle vybírají svou daň. Stellantis zastavil výrobu v prvních dvou továrnách mimo USA, propustí 5 400 lidí
4.4.2025
Živá témata na fóru
- GTD + STI 05.03. 17:37 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 05.03. 16:38 - Stepan
- S větrem ve vlasech.... 05.03. 13:40 - pavproch
- VZKAZY 05.02. 14:28 - pavproch
- Prodám Volkswagen Transporter 2.0 TDI 05.02. 12:09 - M.Z.
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.02. 08:53 - řidičBOB
- Onboard videa 05.01. 09:03 - řidičBOB
- Táhneme na Brusel 04.30. 11:59 - abgx1