Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Toto neznámé auto mělo inspirovat Kabaně při tvorbě Bugatti Veyron. Je na prodej
15.8.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Poslední vůz značky DeTomaso vzniklý ještě pod dohledem jejího zakladatele je širší veřejnosti prakticky neznámý. Jeho vliv na vývoj aut ale měl být nemalý.
Stejně jako ve Spojených státech existuje Křemíkové údolí, tak se v Evropě nachází „údolí supersportů“. Neoficiálně je takto označována oblast mezi Modenou a Bolognou, kde má svůj domov Ferrari, Maserati, Lamborghini a Pagani. Svého času tu sídlilo i Bugatti a od roku 1959 do roku 2004 také automobilka DeTomaso, jejímiž nejznámějšími počiny byly sportovní vozy Mangusta a Pantera.
Tuto firmu založil Argentinec Alejandro de Tomaso, který zpočátku vyráběl pouze prototypy či závodní vozy. Pro tým Williams F1 pak v roce 1970 dodával i monoposty. Financování společnosti měl z velké části na svědomí jeho švagr, oba však v roce 1971 odprodali 84procentní podíl firmy Fordu. Pro ten to ale nebyla příliš dobrá investice, a tak akcie o tři roky později nabídl de Tomasovi zpět k prodeji. A ten se firmy opět chopil.
Obě strany ale nadále zůstaly v blízkém kontaktu, stejně jako předchozí vozy i tehdy nová Pantera opětovně užívala motor s modrým oválem ve znaku. Zpočátku šlo o 5,8litrové osmiválce Ford 351 Cleveland, posléze je firma nahradila stejně objemnou jednotkou Ford 351 Windsor. Od roku 1990 pak kupé poháněl pětilitrový agregát, přičemž Marcello Gandini provedl i redesign vozu.
DeTomaso Pantera bylo v roce 1993 nahrazeno modelem Guará, mimo to automobilka začala na počátku nového milénia koketovat s luxusními sportovními off-roady. Dokonce bylo uzavřeno i partnerství s ruskou značkou UAZ, přičemž s příchodem roku 2006 měla odstartovat sériová výroba. Nicméně v roce 2003 Alejadro de Tomaso zemřel a firma do roka zbankrotovala.
Důvodem, proč si tuto nedávnou historii připomínáme, je koncept Nuova Pantera, který byl představen během privátní prezentace 5. září 1999. Šlo o vůbec poslední model, který vznikl pod dohledem zakladatele značky, přičemž o jeho design se opětovně postaral Gandini. Jeho práce však nedošla velkého ocenění, snad i proto, že DeTomaso prototyp ukázalo pouze pár stovkám lidí.
Na výstavní plochu některého z autosalonů již Nuova Pantera nezamířila, místo se v roce 2004 stala součástí známé sbírky Panini Collection. Ze zapomnění ji před dvěma roky vytáhl nový majitel, ten se však prototypu nyní zbavuje. A připomíná, že jeho význam byl větší, než se na první pohled zdá - design vozu měl posloužit pozdějšímu šéfdesignérovi Škody Jozefu Kabaňovi jako inspirace při tvorbě jeho asi nejslavnějšího díla, Bugatti Veyron.
Toto se alespoň říká a naznačuje to i nabídka aukční síně RM Sotheby's. Sám Kabaň něco takového nikdy nepřiznal, dvě věci ale oba vozy dozajista sdílejí - základní tvary a jednoduchost křivek. Kabaň se později nechal slyšet, že „je snazší dělat design komplikovaný” a že u Veyronu „je redukován na minimum”. U Bugatti je prý něco takového žádoucí, neboť „když jste bohatí, nemusíte ostatním říkat, že jste bohatí. Vaše aura a to, co děláte, ukazují vaši sílu,” řekl dále svého času Kabaň.
Jestli bylo motivací ke zvolenému pojetí Veyronu toto, nebo inspirace v té době velmi málo známým konceptem ještě mnohem slavnějšího kolegy, je otázkou. Sami posuďte, do jaké míry je možné to druhé, nepochybně je to ale faktor, který by cenu posledního DeTomasa šrouboval výš. Ať bude nakonec jakákoli, ze skutečného auta dostanete jen kus - jde o koncept, který vznikl pouze v jediném exempláři, takže se jedná pouze o nepojízdný model nemající mechanické ústrojí ani interiér.
Připomeňme, že společnost DeTomaso se v roce 2009 dočkala vzkříšení, přičemž její nový majitel Gian Mario Rossignolo měl v plánu výrobu limuzíny, crossoveru a dvoumístného sporťáku. Nedošlo však ani na jeden model, místo toho byl Rossignolo v roce 2012 obviněn a uvězněn za zneužití a vytunelování vládních fondů. O dva roky později se definitivně uzavřely dveře továrny v Modeně, v dubnu 2015 italský soud schválil odprodej názvu firmy i veškerých souvisejících práv čínské firmě Ideal TeamVenture. Ta by měla začít vyrábět sportovní automobily pod původním označením DeTomaso, zda se tak ovšem stane, zůstává otázkou...
















Tímto konceptem se de facto uzavřela původní kapitola značky DeTomaso, měl však nalajnovat cestu k prvnímu Bugatti 21. století
Jistá podobnost v základních křivkách tu je, ale jinak...
Zdroj: RM Sotheby's
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
před 9 hodinamiBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
včeraČínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nejčtenější články
Číňané zkusí na západě prorazit s drsně vyhlížejícím SUV plným luxusu s motorem V8, z jeho ceny se soupeřům protočí panenky
4.6.2025Proč VW nedováží do Evropy svá levná auta z Číny? Odpovědi šéfa se leda zasmějete, bez uzardění lakuje
5.6.2025Obří loď se 746 elektrickými auty na palubě vzplála uprostřed oceánu, teď jen bezvládně čeká na svou poslední hodinu
5.6.2025Nové stolní hodiny Bugatti stojí samy o sobě víc než spousta výjimečných sporťáků, je to přitom kýč jako hrom
5.6.2025VW se rychle zbavil 20 tisíc zaměstnanců, další čekají omezení. Litovat nemusí, na cestu dostávají pohádkové peníze
5.6.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva