Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Toyota GT 86: sedan a shooting brake jsou skutečně ve hře, vzniknou ale?
14.3.2013 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
O budoucnosti rodiny kompaktních zadokolek Toyoty se možná rozhodne při jednáních s BMW. Nad bavorskými klobáskami by to mohlo jít skoro samo.
Někdejší nepotvrzené zákulisní zvěsti o dalších nových modelech japonského koncernu Toyota, postavených na platformě kupé GT 86, byly skutečně pravdivé. Existenci ne jednoho, ale hned několika různých karosářských variant potvrdil samotný šéf vývoje automobilky Tetsuya Tada v rozhovoru na letošním ženevském autosalonu.
Tada při příležitosti světové výstavní premiéry otevřeného konceptu FT-86 Open přiznal, že už v počátcích projektu „86“ myslel jeho tým také na kabriolet. Plnou hlavu jej měl už designér, který svou zálibu v otevřených vozech dával najevo více, než bylo zdrávo. „Kdykoli jsem se k němu připlížil, pořád kreslil kabriolety,“ řekl Tada. Nešlo ale jen o styl, ale především o klíčové body základní struktury - třeba zadní zavěšení bylo navrženo tak, aby nad ním zůstalo dost místa na mechanismus sklápěcí střechy.
Na programu však nebyly pouze dvě, ale rovnou čtyři typy aut. „Souběžně jsme počítali s možností, že bychom postavili sedan a shooting brake,“ prozradil Tetsuya Tada. „Doufám, že se to podaří. Mám pět psů a rád bych je dostal do vozu. Shooting brake by byl ideální,“ naznačil své touhy. „Vlastně jsme se je pokusili dělat tajně, vedení nás však prokouklo. Řekli nám, abychom se soustředili na kupé. Díky jeho úspěchu jsme pak mohli postavit prototyp kabrioletu. Nikdy by neexistoval, nebýt podpory médií a zákazníků.“
Ze slov šéfinženýra by se mohlo zdát, že je dalšímu rozvoji platformy GT 86 konec, dost možná tomu ale tak není. „Mám jeden soukromý sen. Chtěl bych, aby se GT 86 mohla rozrůst na celou rodinu aut, podobným způsobem, jako dokázalo BMW vytvořit skupiny modelů na základech jednoho Mini,“ přemýšlel nahlas Tada.
Zkoumání možností produkovat celou plejádu kompaktních zadokolek by mohlo posunout dál také jednání s novým německým partnerem, mnichovskou automobilkou BMW. Tada si nicméně uvědomuje (především po zkušenostech z jednání s koncernem Fuji Heavy Industries), že najít společnou cestu a vyřešit kompromisy při hledání možností spolupráce bude téměř nadlidský úkon. „Zkoumáme několik aspektů naší dohody, předpokládám ale, že to bude mnohem těžší než se Subaru. Jednou z věcí, která to dělá těžším, je, že vzájemně nedržíme své akcie,“ odhalil pozadí chystaných setkání Tada.
„Jeden z mých kamarádů v Mazdě je hlavním inženýrem projektu nové MX-5, která vzniká ve spolupráci s Alfou Romeo. Vím, že proto prochází těžkým obdobím, jelikož se snaží posunout svůj úkol vpřed. Někdy, když už to trvá hodně dlouho, si nejsme opravdu jisti a ptáme se sami sebe, jestli by nebylo rychlejší, kdybychom na tom raději dělali sami. Naštěstí i na příkladu GT 86 víme, že se lze dostat do bodu obratu a začnete pracovat jako jeden tým,“ neztrácí naději jeden z hlavních autorů zábavného kupé. „Doufám, že se to samé stane v určité fázi spolupráce s BMW.“
Formálními metodami to však, zdá se, není vždy možné. „Vlastně letím po autosalonu rovnou do Mnichova, abychom se s BMW dohodli o budoucí spolupráci. Chtěl bych, aby z toho vzniklo něco jako sportovní auto, produkt, který překročí všechna očekávání. I proto je nutné vytvořit nadstandardní spojení, nad rámec čisté obchodní logiky. Třeba společně vyrazíme na tradiční klobásky a pivo,“ poněkud překvapivě odkrývá pozadí japonsko-německé součinnosti Tada. „Vlastě jsme to už jednou udělali, když jsme všichni společně vyrazili na Oktoberfest. Tam jsem poznal, jak nečekaně příjemní lidé to můžou být,“ uzavřel povídání šéf vývoje japonské automobilky Toyota.
K tomu můžeme už jen dodat, že držíme palce. Je ale stále třeba říci, že i když lidé z Toyoty o těchto variantách uvažují a diskutují s potenciálními partnery a vzniknout tedy skutečně mohou, stát se to pořád nutně nemusí. Co ze zmíněného vzejde či nevzejde tak nakonec ukáže jen čas.











Pokud rodina vozů na platformě GT 86 vznikne, byl by to návrat k modelové řadě Corolla KE70 s pohonem zadních kol, která byla kromě jiného k mání jako sedan, liftback nebo třídveřové kombi
Zdroj: Toyota Blog
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Max Verstappen osedlal nejbrutálnější Ford dneška, ani zkušený moderátor Top Gearu jeho jízdu chvílemi „nedával”
včeraHromadná havárie zabarikádovala Nürburgring. Řidič posledního vozu, který do všeho vlétl, natočil děsivý příjezd až po náraz
30.7.2025Ferrari jako referenční auto při vývoji používá čínský elektromobil, o evropském automobilismu to říká mnohé
30.7.2025
Nejnovější články
Šéf Fordu pořád nepochopil nic. Z elektrické pasti couvá jen na oko, nový elektromobil prý bude něco jako druhý Model T
před 3 hodinamiPadlá rodinná hvězda od VW v bazarech stále láká praktičností, odrazuje ale drahou poruchovostí
před 4 hodinamiSvého času největší lidová atrakce Nürburgringu míří do zapomnění, po fiasku a tragické nehodě ji demolují
před 6 hodinamiNový Ford Mondeo se potichu vrátil na pozici bestselleru, s cenou od 440 tisíc Kč to ale nakonec není překvapení
před 7 hodinamiNové spalovací motory od Číňanů, Arabů a Francouzů bude nakupovat další značka, v tomto případě může jít o zlomový moment
před 9 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 08.03. 16:55 - Truck Daškam
- Bellet J 12 RS 08.03. 15:36 - Pavelgalgoš
- Nový C3: vzhled na jedničku 08.03. 11:17 - pavproch
- Video a Nordschleife, the best of 08.01. 20:00 - qrs13
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 08.01. 17:18 - pavproch
- Rychlodotazy 07.31. 13:47 - Zajda
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.31. 06:45 - řidičBOB
- Detektory policejních radarů 07.30. 17:16 - pavproch