Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Toyota GT 86: sedan a shooting brake jsou skutečně ve hře, vzniknou ale?
14.3.2013 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
O budoucnosti rodiny kompaktních zadokolek Toyoty se možná rozhodne při jednáních s BMW. Nad bavorskými klobáskami by to mohlo jít skoro samo.
Někdejší nepotvrzené zákulisní zvěsti o dalších nových modelech japonského koncernu Toyota, postavených na platformě kupé GT 86, byly skutečně pravdivé. Existenci ne jednoho, ale hned několika různých karosářských variant potvrdil samotný šéf vývoje automobilky Tetsuya Tada v rozhovoru na letošním ženevském autosalonu.
Tada při příležitosti světové výstavní premiéry otevřeného konceptu FT-86 Open přiznal, že už v počátcích projektu „86“ myslel jeho tým také na kabriolet. Plnou hlavu jej měl už designér, který svou zálibu v otevřených vozech dával najevo více, než bylo zdrávo. „Kdykoli jsem se k němu připlížil, pořád kreslil kabriolety,“ řekl Tada. Nešlo ale jen o styl, ale především o klíčové body základní struktury - třeba zadní zavěšení bylo navrženo tak, aby nad ním zůstalo dost místa na mechanismus sklápěcí střechy.
Na programu však nebyly pouze dvě, ale rovnou čtyři typy aut. „Souběžně jsme počítali s možností, že bychom postavili sedan a shooting brake,“ prozradil Tetsuya Tada. „Doufám, že se to podaří. Mám pět psů a rád bych je dostal do vozu. Shooting brake by byl ideální,“ naznačil své touhy. „Vlastně jsme se je pokusili dělat tajně, vedení nás však prokouklo. Řekli nám, abychom se soustředili na kupé. Díky jeho úspěchu jsme pak mohli postavit prototyp kabrioletu. Nikdy by neexistoval, nebýt podpory médií a zákazníků.“
Ze slov šéfinženýra by se mohlo zdát, že je dalšímu rozvoji platformy GT 86 konec, dost možná tomu ale tak není. „Mám jeden soukromý sen. Chtěl bych, aby se GT 86 mohla rozrůst na celou rodinu aut, podobným způsobem, jako dokázalo BMW vytvořit skupiny modelů na základech jednoho Mini,“ přemýšlel nahlas Tada.
Zkoumání možností produkovat celou plejádu kompaktních zadokolek by mohlo posunout dál také jednání s novým německým partnerem, mnichovskou automobilkou BMW. Tada si nicméně uvědomuje (především po zkušenostech z jednání s koncernem Fuji Heavy Industries), že najít společnou cestu a vyřešit kompromisy při hledání možností spolupráce bude téměř nadlidský úkon. „Zkoumáme několik aspektů naší dohody, předpokládám ale, že to bude mnohem těžší než se Subaru. Jednou z věcí, která to dělá těžším, je, že vzájemně nedržíme své akcie,“ odhalil pozadí chystaných setkání Tada.
„Jeden z mých kamarádů v Mazdě je hlavním inženýrem projektu nové MX-5, která vzniká ve spolupráci s Alfou Romeo. Vím, že proto prochází těžkým obdobím, jelikož se snaží posunout svůj úkol vpřed. Někdy, když už to trvá hodně dlouho, si nejsme opravdu jisti a ptáme se sami sebe, jestli by nebylo rychlejší, kdybychom na tom raději dělali sami. Naštěstí i na příkladu GT 86 víme, že se lze dostat do bodu obratu a začnete pracovat jako jeden tým,“ neztrácí naději jeden z hlavních autorů zábavného kupé. „Doufám, že se to samé stane v určité fázi spolupráce s BMW.“
Formálními metodami to však, zdá se, není vždy možné. „Vlastně letím po autosalonu rovnou do Mnichova, abychom se s BMW dohodli o budoucí spolupráci. Chtěl bych, aby z toho vzniklo něco jako sportovní auto, produkt, který překročí všechna očekávání. I proto je nutné vytvořit nadstandardní spojení, nad rámec čisté obchodní logiky. Třeba společně vyrazíme na tradiční klobásky a pivo,“ poněkud překvapivě odkrývá pozadí japonsko-německé součinnosti Tada. „Vlastě jsme to už jednou udělali, když jsme všichni společně vyrazili na Oktoberfest. Tam jsem poznal, jak nečekaně příjemní lidé to můžou být,“ uzavřel povídání šéf vývoje japonské automobilky Toyota.
K tomu můžeme už jen dodat, že držíme palce. Je ale stále třeba říci, že i když lidé z Toyoty o těchto variantách uvažují a diskutují s potenciálními partnery a vzniknout tedy skutečně mohou, stát se to pořád nutně nemusí. Co ze zmíněného vzejde či nevzejde tak nakonec ukáže jen čas.
![Toyota GT 86: sedan a shooting brake jsou skutečně ve hře, vzniknou ale? - 1 - Test Toyota GT 86 CZ 02](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Toyota GT 86: sedan a shooting brake jsou skutečně ve hře, vzniknou ale? - 2 - Test Toyota GT 86 CZ 03](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Toyota GT 86: sedan a shooting brake jsou skutečně ve hře, vzniknou ale? - 3 - Test Toyota GT 86 CZ 04](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Toyota GT 86: sedan a shooting brake jsou skutečně ve hře, vzniknou ale? - 4 - Toyota Corolla historicke modely 01](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Toyota GT 86: sedan a shooting brake jsou skutečně ve hře, vzniknou ale? - 5 - Toyota Corolla historicke modely 02](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Toyota GT 86: sedan a shooting brake jsou skutečně ve hře, vzniknou ale? - 6 - Toyota Corolla historicke modely 03](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Toyota GT 86: sedan a shooting brake jsou skutečně ve hře, vzniknou ale? - 7 - Toyota Corolla historicke modely 04](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Toyota GT 86: sedan a shooting brake jsou skutečně ve hře, vzniknou ale? - 8 - Toyota Corolla historicke modely 05](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Toyota GT 86: sedan a shooting brake jsou skutečně ve hře, vzniknou ale? - 9 - Toyota Corolla historicke modely 06](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Toyota GT 86: sedan a shooting brake jsou skutečně ve hře, vzniknou ale? - 10 - Toyota Corolla historicke modely 07](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Toyota GT 86: sedan a shooting brake jsou skutečně ve hře, vzniknou ale? - 11 - Toyota Corolla historicke modely 08](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
Pokud rodina vozů na platformě GT 86 vznikne, byl by to návrat k modelové řadě Corolla KE70 s pohonem zadních kol, která byla kromě jiného k mání jako sedan, liftback nebo třídveřové kombi
Zdroj: Toyota Blog
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Vzácný Koenigsegg za 65 milionů shořel na troud během parády majitelů, nezbylo z něj vůbec nic
před 3 hodinamiNepochopitelně těžký Mercedes-AMG GT ve sprintech spráskali jako psa, nestačil ani 9 let starému Audi bez turba s pohonem 4x2
před 10 hodinamiStavbaři omylem vyhodili do vzduchu 110 let starý most, tomu se říká špatný den v práci
včera
Nové na MotoForum.cz
- Šampionát IDM míří do Mostu 11:00
- KTM s automatickou převodovkou AMT: poprvé na Erzeberg Rodeu 10:37
- Vítězný hattrick Topraka Razgatliogla včera 15:51
- Vítězem Huertas, 27. Vostatek (crash). včera 15:43
- Vítězství Mahendry včera 15:12
Nejnovější články
Favorizovaná levice jde do britských voleb s plánem hodným génia: Znovu zavést zákaz spalovacích aut od roku 2030
před hodinouVzácný Koenigsegg za 65 milionů shořel na troud během parády majitelů, nezbylo z něj vůbec nic
před 3 hodinamiCadillac v Le Mans vytáhl těžký kalibr, speciál s výkonem přes 670 koní a manuální převodovkou
před 4 hodinamiAmeričané, kteří o elektromobily nestojí, museli jen letos dát jejich kupcům přes 23 miliard, přesto prodeje stagnují
před 6 hodinamiRusové si nové Maybachy koupit nemohou, a tak si postavili vlastní. Dokonce takový, který automobilka ani neprodává
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Škoda Auto obecně 06.17. 17:03 - pavproch
- BMW F20 120D Problém s motorem. 06.17. 15:55 - Shr3k
- BMW omezuje pro ČR asistenční systém X5 06.17. 15:53 - Shr3k
- Řidiči, co to mají v ruce... 06.17. 11:52 - mlunovozík
- BMW Divize 06.17. 09:26 - pavproch
- Onboard videa 06.17. 07:15 - Truck Daškam
- Vozidlo do 200k 06.16. 21:52 - petr_riha
- Politický koutek 06.16. 13:10 - řidičBOB