Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Trabanty nejsou mrtvé, u Němců jsou i teď oblíbenější než všechny Tesly dohromady
8.3.2021 | Petr Prokopec
Je to krystalický důkaz toho, že ceněná klasika se dříve nebo později stane prakticky z čehokoli. Kdysi vysmívaný Trabant se v Německu stále rozmáhá a vlastní jej i dnes více lidí než všechny modely Tesly.
Pokud patříte mezi později narozené a navíc máte mezery v dějepise, pak možná nevíte, že Německo bylo po několik dekád rozděleno na východní a západní. První zmíněná část byla nakažena virem, který si neříkal koronavisu, ale komunismus a východní Německo sžíral ještě děsivěji. Zatímco tedy v Mnichově vznikala BMW, automobilové závody společnosti VEB Sachsenring ve Zwickau produkovaly „BMV“. Tedy tzv. Bakelitové motorové vozítko neboli Trabant.
Tohoto vozu vzniklo v letech 1957 až 1990 neskutečných 3,7 milionu kusů, což je vlastně na jednu stranu překvapivé, neboť pokud jste v tomto období byli východoněmeckým dělníkem, na přidělení kusu jste čekali enormních 13 let. Tedy pokud jste chtěli Trabant jako zcela nový, na který se v takovém roce 1976 vydělávalo v průměru jeden a půl roku. Čekání jste si samozřejmě mohli zkrátit na trhu s ojetinami, v tu chvíli však bylo třeba sáhnout ještě hlouběji do kapsy a vytáhnout sumu dvakrát vyšší, než byla oficiální cena nového exempláře. Poptávka prý tehdy převyšovala nabídku v poměru 43:1.
Jakmile ovšem padla Berlínská zeď, zdál se být „bakelitovému kultu“ konec. Z Trabantu se stalo takřka bezcenné zboží, pročež řada lidí nechávala tyto vozy odstavené u hranic se západem a do nového života vstupovala bez něj. Pokud si přitom uvědomíme, že od té chvíle uplynulo již přes třicet let, asi by málokoho překvapilo, kdyby se stále pojízdné exempláře daly spočítat na prstech jedné ruky. Nicméně Trabanty se evidentně dočkaly renesance a jejich počet i podíl tohoto vozu na trhu se neustále navyšuje. A to přesto, že plány na výrobu jakéhokoli nástupce zkrachovaly.
Jak upozorňuje studie CAR, Centra pro automobilový výzkum při univerzitě Duisburg-Essen, neutuchající zájem o tento vůz vede k dovozu přežívajících kusů ze strany Němců i z okolích zemí, Českou republiku nevyjímaje. Z Trabantu se opětovně stává legenda, zejména pak z raných exemplářů, neboť za posledních 10 let bylo v mezi registrováno přes 3 tisíc dříve jinde přihlášených kusů a celkově je jich v tuto chvíli v provozu na německých silnicích 38 173.
To mimo jiné znamená, že v Německu jsou i nyní Trabanty oblíbenější než Tesly, kterých je v SRN registrováno o 4 tisíc méně, jak upozorňuje CAR. A to i tehdy, když sečteme všechny modely americké značky dohromady, zatímco Trabant je ve smyslu této statistiky jeden jediný model, třebaže v řadě verzí. Kdyby se Elonu Muskovi tato informace donesla, asi by ji stěží pochopil, nejspíše by vůbec netušil, co to Trabant je - ostatně, když tento vůz kdysi testoval jiný Američan, nechápal skutečně vůbec nic.






Trabanty mají zjevně hodně tuhý kořínek. Po Německu jich jezdí stále více a celkový počet registrovaných aut přesahuje počet všech Tesel, které jsou na tamních silnicích provozovány. Foto: VEB Sachsenring
Zdroj: Center Automotive Research, Universität Duisburg-Essen
Bleskovky
Levné americké Ferrari poráží skutečné Ferrari takovým způsobem a o tolik levněji, že musí lákat i kupce italských skvostů
před 9 hodinami
Profík ukázal, jak bude vypadat nová Škoda Octavia Combi od Dacie, upřednostní hlavně praktičnost
včera
Cristiano Ronaldo míří do filmu, i se svou sbírkou superaut se objeví v té nejzprofanovanější sérii
21.12.2025
Nové na MotoForum.cz
- Návrat po 78 dnech 10:41
- Největší talent superbiků 10:00
- Triumph Tracker 400: ze světa flat-tracku včera 11:35
- Ostrá reakce Tardozziho včera 11:09
- Zralost Ogury udělala dojem včera 10:00
Nejčtenější články
Srovnejte si nové Porsche Cayenne s tím předchozím, ušlo cestu od nepřesvědčivosti k zapomenutelnosti
23.11.2025
Řidič natočil, jak mu cestu zkřížilo stádo tisíců kusů „vysoké”. Ani nedohlédl na konec „fronty zvířat”, která chtěla přejít silnici
23.11.2025
Počet lidí pracujících v automobilovém průmyslu v Německu padl nejníž za posledních 15 let, tolik k oné cestě k prosperitě
23.11.2025
Fiasko McLarenu v Las Vegas smrdí. Co když podváděl celou sezónu? A teď musí jít takto na hranu, aby vše zastřel?
24.11.2025
Tohle je nejdražší nové auto světa, jaké se kdy prodalo v aukci, jeho autor si teď možná rve vlasy z hlavy
24.11.2025
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 12.23. 12:01 - jerry
- Dálniční známka CZ (2021 až aktuálně 2026) 12.23. 12:00 - Snowman000
- BMW Divize 12.23. 10:56 - pavproch
- Volkswagen obecne 12.22. 21:23 - mattonecz
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.22. 20:20 - řidičBOB
- OT - hlukoměr Trotec+stativ 12.22. 15:44 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 12.21. 15:22 - pavproch
- Onboard videa 12.21. 13:13 - brnenska.odchytova
