Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Trabanty nejsou mrtvé, u Němců jsou i teď oblíbenější než všechny Tesly dohromady
8.3.2021 | Petr Prokopec
Je to krystalický důkaz toho, že ceněná klasika se dříve nebo později stane prakticky z čehokoli. Kdysi vysmívaný Trabant se v Německu stále rozmáhá a vlastní jej i dnes více lidí než všechny modely Tesly.
Pokud patříte mezi později narozené a navíc máte mezery v dějepise, pak možná nevíte, že Německo bylo po několik dekád rozděleno na východní a západní. První zmíněná část byla nakažena virem, který si neříkal koronavisu, ale komunismus a východní Německo sžíral ještě děsivěji. Zatímco tedy v Mnichově vznikala BMW, automobilové závody společnosti VEB Sachsenring ve Zwickau produkovaly „BMV“. Tedy tzv. Bakelitové motorové vozítko neboli Trabant.
Tohoto vozu vzniklo v letech 1957 až 1990 neskutečných 3,7 milionu kusů, což je vlastně na jednu stranu překvapivé, neboť pokud jste v tomto období byli východoněmeckým dělníkem, na přidělení kusu jste čekali enormních 13 let. Tedy pokud jste chtěli Trabant jako zcela nový, na který se v takovém roce 1976 vydělávalo v průměru jeden a půl roku. Čekání jste si samozřejmě mohli zkrátit na trhu s ojetinami, v tu chvíli však bylo třeba sáhnout ještě hlouběji do kapsy a vytáhnout sumu dvakrát vyšší, než byla oficiální cena nového exempláře. Poptávka prý tehdy převyšovala nabídku v poměru 43:1.
Jakmile ovšem padla Berlínská zeď, zdál se být „bakelitovému kultu“ konec. Z Trabantu se stalo takřka bezcenné zboží, pročež řada lidí nechávala tyto vozy odstavené u hranic se západem a do nového života vstupovala bez něj. Pokud si přitom uvědomíme, že od té chvíle uplynulo již přes třicet let, asi by málokoho překvapilo, kdyby se stále pojízdné exempláře daly spočítat na prstech jedné ruky. Nicméně Trabanty se evidentně dočkaly renesance a jejich počet i podíl tohoto vozu na trhu se neustále navyšuje. A to přesto, že plány na výrobu jakéhokoli nástupce zkrachovaly.
Jak upozorňuje studie CAR, Centra pro automobilový výzkum při univerzitě Duisburg-Essen, neutuchající zájem o tento vůz vede k dovozu přežívajících kusů ze strany Němců i z okolích zemí, Českou republiku nevyjímaje. Z Trabantu se opětovně stává legenda, zejména pak z raných exemplářů, neboť za posledních 10 let bylo v mezi registrováno přes 3 tisíc dříve jinde přihlášených kusů a celkově je jich v tuto chvíli v provozu na německých silnicích 38 173.
To mimo jiné znamená, že v Německu jsou i nyní Trabanty oblíbenější než Tesly, kterých je v SRN registrováno o 4 tisíc méně, jak upozorňuje CAR. A to i tehdy, když sečteme všechny modely americké značky dohromady, zatímco Trabant je ve smyslu této statistiky jeden jediný model, třebaže v řadě verzí. Kdyby se Elonu Muskovi tato informace donesla, asi by ji stěží pochopil, nejspíše by vůbec netušil, co to Trabant je - ostatně, když tento vůz kdysi testoval jiný Američan, nechápal skutečně vůbec nic.






Trabanty mají zjevně hodně tuhý kořínek. Po Německu jich jezdí stále více a celkový počet registrovaných aut přesahuje počet všech Tesel, které jsou na tamních silnicích provozovány. Foto: VEB Sachsenring
Zdroj: Center Automotive Research, Universität Duisburg-Essen
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 8 hodinami
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- Grand Prix se vrací do Evropy včera 09:57
- Joe Roberts mimo hru v Portimãu a Valencii, Xabi Zurutuza jako náhrada včera 08:00
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 3.11.2025
- Hakim Danish místo Yamanaky 3.11.2025
- Marquez je o 2 kroky vpřed před ostatními 2.11.2025
Nejnovější články
VW chce rozhýbat prodeje elektrických modelů tím, že je lidem dovolí vrátit do 100 dnů od koupě. To nemusí dobře dopadnout
před hodinou
BMW M končí s verzemi Competition. Zdánlivě logický krok je dalším nepochopením emotivní stránky věci
před 3 hodinami
Stellantis nezná meze, do nabídky vrací i motor 7,0 V8 s až 1 014 koňmi, navíc levně
před 4 hodinami
K mání je dodnes úplně nová Mazda z ledna 1990. Je to stroj času přímo do chvil hned po sametové revoluci
před 6 hodinami
Prodeje korejských elektromobilů v USA se po konci dotací zhroutily, i když zlevnily pod úroveň dotovaných cen
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
