Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Tuzexový sen Čechoslováků jde koupit jako dodnes nejeté auto u oficiálního dealera, lepší stroj času abyste pohledali
včera | Petr Miler
Tušíme, že dnes už o něm sní jen málokdo, pokud si ale na Vánoce chcete splnit přání, které jste kdysi měli a jeho splnění bylo utopií, na lepší šanci hned tak nenarazíte. Úplně levná není, podobný skvost ale na ceně ztrácet nebude.
Vyplatí se to připomínat, neboť lidé mají tendenci zapomínat to zlé a pamatovat si jen to dobré. Před rokem 1989 byla Česká republika, tehdy ještě součást socialistického Československa, hotovým skanzenem, kde „nové” se říkalo dekády zastaralému. Platilo to i o autech, kdy normou byly do příchodu Favoritu (který se ale před revolucí sotva začal prodávat ve větších počtech) vozy koncepčně pocházející z hloubi předchozích dekád, ať už šlo o škodovky nebo cokoli jiného.
Pár vozů západních značek se ale do ČSSR přece jen dostalo a nejčastěji šlo Fiaty. Nebyla to náhoda, strůjce úspěchu Fiatu Gianni Agnelli byl kovaný komunista, a tak ani Sovětům nevadilo zaplatit právě jemu za licenci na výrobu toho, čemu se u nás říkalo žigulík. Do československých Mototechen a ještě častěji do Tuzexů se pak pravidelně dostávaly i větší várky skutečných Fiatů. Chtělo pořád konexe nebo devizy, abyste se k nim dostali, ale šlo to.
Nejvíc žádoucím italským autem se tak v druhé polovině 80. let stalo malé Uno. Prodejně vůbec nejúspěšnější Fiat je s 9 miliony vyrobenými kusy osmým historicky nejprodávanějším autem světa a jako magnet fungoval i na Čechy a Slováky. A to si pište, že naprostá většina se k němu stejně nedostala, protože neměli ani jak, ani za co. Ale pokud vás ale sen o novém Unu dodnes neopustil, můžete si jej pořád splnit.
Ne, nebojte se, Fiat v těžkých časech zoufalství nevrátil tuto klasiku do výroby v původní podobě, to jen v Německu jeden z dealerů značky dodnes udržel ve stavu prakticky nového vozu jeden z vyrobených exemplářů. A jde o předrevoluční kousek, model vyrobený v květnu 1989 v nejtypičtější konfiguraci s litrovým motorem. Auto dlouho sloužilo přímo dealerovi pro propagační účely, jinak ale najelo jen 10 300 km a je dodnes kompletně originální.
V tomto stavu vydrželo do dnešních dnů, kdy s ním byly podnikány pouze krátké cesty. Na tachometru tak má zmíněnou porci km a je prostě jako nové, po všech stránkách. Motor verze 45 s výkonem (hádejte!) 45 koní a 74 Nm točivého momentu dlažebním kostkám fazónu nepocuchá - stačí to jen na maximálku 145 km/h a zrychlení na stovku za 18 sekund, ale... Co byste také chtěli od auta za 9 900 Eur, tedy asi 240 tisíc Kč. Právě tolik tento relikt stojí, dnes je to asi pět průměrných českých platů. Skoro zadarmo ve srovnání s tím, co vše jste museli před 36 a více léty udělat, abyste se k novému Fiatu Uno dostali.



















Vskutku pozoruhodný lístek na vlak do minulosti se objevil v prodeji v Německu. Dodnes skoro nový Fiatu Uno může být váš za asi 240 tisíc korun. Foto: Zdroj: ARO Autohaus, publikováno se souhlasem
Zdroj: ARO Autohaus GmbH@Mobile.de
Bleskovky
Zakázaná reklama Toyoty ukazuje, v jak absurdním světě žijeme. Co takhle nás všechny přestat vodit za ručičku?
před 6 hodinami
Automobilka začala jako vánoční ozdobu prodávat model auta, které zařízla před začátkem výroby
včera
Automobilka vzala rekord slavného okruhu značce, která jí ho vzala předtím, ta ho vzala předtím té první a předtím si to daly ještě jednou
16.12.2025
Nové na MotoForum.cz
- Královské pocty pro MM a AM: přijetí u krále Filipa VI. 10:00
- Vespa GTS 80th a Primavera 80th Anniversary: výroční modely 08:00
- Darryn Binder opouští Evropu včera 15:58
- Roulstone se v roce 2026 přesouvá s týmem Ciatti do mistrovství Evropy Moto2 17.12.2025
- Rovněž Honda testuje MotoGP o objemu 850 ccm 17.12.2025
Nejčtenější články
Ceny klasických aut v poslední době prudce klesly, jen tyto modely dál rostou na hodnotě
18.11.2025
Podívejte se, diesely nejsou mrtvé, poslední novinka VW pro Evropu má pod kapotou motor V6 TDI
18.11.2025
„Bugatti pro chudé“ je vážně laciný zabiják, až násobně dražší soupeře v bezprecedentním testu rozcupovalo rozdílem třídy
18.11.2025
Rusové si nové Maybachy koupit nemohou, a tak si začali dělat vlastní z Lady. Připomíná to „ruský luxus” 80. let
18.11.2025
Jaguar Land Rover vykázal za poslední kvartál hrozivou ztrátu, už se z ní také nemusí vzpamatovat
18.11.2025
Živá témata na fóru
- BMW Divize 12.19. 14:32 - pavproch
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 12.19. 12:55 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 12.19. 11:02 - GeneHawkins
- Škoda Auto obecně 12.18. 20:26 - tommas
- IT poradna 12.18. 15:55 - pavproch
- Za kolik jezdíte s benzínem? 12.18. 15:11 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.18. 14:47 - řidičBOB
- Rychlodotazy 12.18. 11:31 - pavproch
