Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Ústup BMW ze slávy se stále zřetelněji projevuje i na trhu ojetých aut
8.5.2021 | Petr Miler
Zaměření BMW se za poslední dvě dekády změnilo u jako žádné jiná srovnatelně velké automobilky a k lepšímu to podle nás nebylo. Mnichovské vozy ztrácejí část své atraktivity a znát je to i mezi ojetinami.
„Kdyby naši předci vstali z ledu, podivili by se, jak jsme vpředu,” zpívá jeden český bard ve své slavné písni. Podivili by se i dnes, v případě aut by ale jen o ohromení pokrokem nešlo. Spousta věcí se nepochybně posunula vpřed, s každým krokem tímto směrem ale přišel i přinejmenším jeden mířící do přesně opačných míst a na nabídce některých automobilek je to hodně znát.
Snad nejkřiklavějším případem je BMW, které se od přelomu milénia do dnešních dnů proměnilo z prémiového výrobce sportovně laděných sedanů, kupé a kombi ve výrobce sportovně se tvářících SUV. Dobře, to je trochu zjednodušující tvrzení, ústup z jakési faktické výjimečnosti a zaměření na náročného zákazníka je ale zcela nezpochybnitelný. Nikoho v BMW by v roce 2000 nenapadlo nabízet předokolku s turbem přeplňovaným tříválcem, ono by tehdy nikoho nenapadlo nabízet ani ono turbo. Dnes je takových aut v nabídce mnichovské značky hned několik.
Nejde tu ale jen o nové modely, které automobilce dovolují zvyšovat prodeje navzdory ztrátě přízně části tradiční klientely, jde tu i o změnu charakteru klasických řad. Třeba taková řada 3 platila do časů generací E46 a částečně ještě E90 za velmi kvalitní, trvanlivé, řidičsky velmi zajímavé a výjimečnou technikou (zejména pak atmosférickými řadovými šestiválci) obdařené auto. To z ní sice neudělalo nejprodávanější nový vůz, na to byla moc drahá, ale rychle ji to posunulo na pozici nejžádanější ojetiny. To trojce vydrželo až do roku 2018, od té doby už to neplatí.
Poprvé si trojka musela pakovat ze stupňů vítězů v roce 2020, a to po dlouhých 11 letech na výsluní. Že to byl efekt ohromné popularity generace E46, kterou si částečně udržela i generace E90, je nepochybné - právě tehdy se tyto vozy začaly stávat dostatečně starými na to, aby oslovovaly široké publikum (2008). Suverénní dominance platila ale jen do chvíli, než žádané generace začaly být příliš staré. Trůn tak loni dobyl zpět rival sice obecně ne až tak atraktivní, ale stabilní úroveň si držící - bavorský premiant byl z vedení sesazen Volkswagenem Golf.
Informuje o tom německý prodejní portál Autoscout24, jeden z největších v Evropě, který ve svých výročních zprávách zmiňuje těžko zpochybnitelná fakta - o BMW řady 3 mělo v roce 2018 zájem 4,1 % Evropanů, v roce 2019 trojka klesla na druhé místo s 3,5% zastoupením a loni se se zájmem propadla až na 3,14 %. Vedoucí VW Golf se může pochlubit 3,78% zájmem, naopak třetí pozici obsadil Mercedes-Benz třídy C s 2,55 %. Pětici nejlepších v Evropě doplňují iksková BMW (2,47 %) a Mercedes-Benz E (2,19 %).
Fascinující je, že BMW řady 3 loni neuhájilo první pozici v jediné zemi, ve které Autoscout24 působí, přitom ještě za rok 2019 existovalo alespoň několik ostrůvků popularity. Tohle je prostě odchod daný prostě a jednoduše tím, že řada 3 nepředstavuje tak výjimečný vůz jako dříve. Ne snad, že by v rámci generace F30 neexistovaly zajímavé typy, jde už ale jen o ty nejvýjimečnější modely v nabídce. Nemasné, neslané čtyřválcové modely 328i a 330i jsou vtip vedle toho, co bývali jejich šestiválcoví předchůdci.




BMW řady 3 dále ztrácí oblibu u kupců ojetin, s novějšími generacemi přestalo být tak zajímavé. Foto: BMW
Evropsky nejžádanější ojetinou je tak Volkswagen Golf. Foto: Volkswagen
Zdroj: AutoScout24
Bleskovky
Číňané po zkopírování Bugatti a Rolls-Royce měli obšlehnout také Bentley, nedivili bychom se už ničemu
včeraVtipálci ukázali riziko aut řízených nikým, desítky robotických taxíků zcela zablokovaly provoz a netušily, která bije
18.10.2025Nový Mercedes třídy S by s designem posledního konceptu vypadal docela „cool”, designér ho nakreslil
16.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Toprak mistrem světa ačkoliv Bulega vyhrál i potřetí 19.10.2025
- Aprilia se dočkala: Vyhrál Raul Fernandez 19.10.2025
- Vítězem Masia, 18. Vostatek 19.10.2025
- Herrera slaví titul 19.10.2025
- Titul pro čínský motocykl Kove, Fernandez mistrem světa 19.10.2025
Nejnovější články
Motor 1,8 bez turba, látkové gauče místo sedaček, „švihadla”. K mání je spása odpůrců moderny jako dodnes nejeté auto
před 2 hodinamiVolbu německého auta roku asi ovládli zahraniční novináři. Z pěti nejlepších vozů není německý ani jeden
před 4 hodinamiSpalovací motory zdaleka neřekly poslední slovo, říká vývojový šéf Ferrari, dostane z nich prý ještě daleko víc
před 5 hodinamiOpuštěný luxusní hotel skrývá i 9 let po svém zavření flotilu zanedbaných luxusních aut, tady se zastavil čas
před 7 hodinamiDnes už zapomenutá francouzská silniční stíhačka se dá koupit ve stavu nového auta, majitel z ní udělal muzejní kus
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva