Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Už i 20palcová kola vypadají na moderních autech komicky. A lépe nebude
26.12.2018 | Mirek Mazal
Pamatujete časy, kdy 15palcová kola byla slušný standard, 16palcová velká a 17palcová pomalu extrém? Není to tak dávno, přesto dnes i lecjaké „dvacítky” vypadají malé.
Svět aut prochází neustálým vývojem už po déle než století, v případě velikosti kol se toho ale po dekády měnilo jen velmi málo. U nás evoluci zbrzdilo 40 let komunismu, přesto není bez zajímavosti, že škodovky od si od modelu 1000 MB po Felicii vystačily s 13" disky skoro bez jakékoli alternativy. Ještě na přelomu minulého a tohoto tisíciletí nebyla 15" kola ničím ostudným, pak ale věci vzaly rychlý spád. A nezdá se, že by měly v úmyslu se zastavit.
S údivem dnes můžeme konstatovat, že ani 20" kola dnes často neumí důstojně vyplnit podběhy některých současných automobilů. Před několika léty podobné loukotě patřily výhradně milovníkům tuningu, dnes kola z autobusu nebudí žádné emoce. A pokud ano, tak maximálně negativní při pohledu na disky utápějící se v majestátu podběhů i auta samotného.
A není to jediný problém. Větší disky a pneumatiky znamenají větší náklady na jejich výměnu a v krajních případech negativně ovlivňují komfort i jízdní vlastnosti. Je ale těžké se jim vyhnout. Například nové provedení Mercedesu-Benz GLE standardně jezdí na discích s půlmetrovým průměrem, má na nich pneumatiky s relativně vysokým profilem, přesto se kola pod blatníky ztrácí. Menší než 20" kola nejsou k dispozici a větší znamenají jen prohloubení výše zmíněných potíží.
Co se za posledních necelé dvě dekády stalo, že se kola zvětšila násobně více než za celé předchozí století? Důvodů je několik a rozmach SUV, která jsou z podstaty větší, je jen jedním a spíše okrajovým z nich. Důležité je zvětšování aut jako takových, zásadní roli ale hraje tlak na stále větší pasivní bezpečnost nových aut. Ten si vyžaduje další a další zmenšování prosklených ploch na úkor těch „plechových” a oběti vyžaduje i na straně kol.
Dokonalým příkladem budiž nové BMW řady 3, které se představilo teprve před pár týdny. Další generace s interním označením G20 nahrazuje už tak pramálo „proskleného” předchůdce označeného kódem F30, přesto je při pohledu na boční partie jasně patrné, o kolik narostla masa plechu oproti proskleným částem. Tyto velké plochy představují zásadní tlak na zvětšování velikosti kol, neboť malé disky se ve velké ploše ztrácí a pneumatiky to nezachrání. Nová trojka tak poprvé dobře vypadá na 19" discích, i když ty byly v případě předchozí generace spíše extrémem. A to se bavíme o bezprostřední změně z jedné generaci na druhou, dvou moderních autech - z delší časové perspektivy je rozdíl ještě znatelnější.
Mnoho řidičů tak dnes jezdí na kolech, která si spojujeme s králi hip-hopu z devadesátých let. Možná ani netuší, že mají stejně velké disky jako auta účinkující ve starých hudebních klipech. Rappeři se předháněli v úpravách aut, obout co největší disky byla frajeřina. Dnes je z toho nutnost napříč segmenty, která přináší nepříjemná překvapení hlavně při objednávkách nového obutí, jehož ceny citelně rostou s každým palcem vnitřního průměru.
Je to bohužel neoddělitelná součást automobilové evoluce. Nárůst všeho přichází s každou novou generací jako součást trendu, který byl v automobilovém průmyslu odstartován před nějakým 15 až 20 léty. Rádi bychom dokázali předvídat, jak daleko dojde éra nafukování, ale v tuto chvíli se to nezdá být možné, tlak na pasivní bezpečnost je nekonečný a sklo bude v tomto případě vždy na obtíž. Pokud se vše bude vyvíjet stejným způsobem, snadno se může stát, že za dalších 10 let budou 20" disky vypadat malé i na relativně obyčejných autech. Smiřme se s tím, ať už se nám to líbí nebo ne.




Mercedes-Benz GLE je kus auta, tak velký, že na něm ani 20palcová kola nevypadají adekvátně...
...o BMW X6 platí to stejně už od minulé generace
Srovnání BMW řady 3 předposlední generace F30 s novou G20 ukazuje, co na neustálé zvětšování kol tlačí především - hlavně ohromné nabobtnání bočních neprosklených ploch
Bleskovky
VW se pokusil vylepšit svůj obraz obšlehnutím slavné Gymkhany, dosáhl ale přesného opaku toho, o co dnes usiluje
včeraBMW začalo s poslední novinkou potichu používat nové logo, nevšiml si toho skoro nikdo
13.9.2025Možná bude stačit málo, aby se z designově katastrofálních nových Mercedesů stali krasavci
12.9.2025
Nejnovější články
Kolabující Audi se dál hojí na svých dealerech, marže jim seřízlo až k nule. „Prodávat auta už se nevyplatí,” říkají
před 3 hodinamiLuxusní superjachta Orient Expressu se ukázala před dokončením. Už vztyčila karbonové stěžně, samy jsou větší než většina jachet
včeraZtráty v desítkách miliard, 20 tisíc propuštěných. Nissan padá ke dnu, teď ale vytáhl radikální plán, jak vše vyřešit
včeraMajitel Mazdy si zkusil sám vyměnit olej, aby ušetřil 1 800 Kč za práci servisu, teď musí zaplatit 90 tisíc za opravu
včeraNad Volkswagenem byl poprvé v historii vyhlášen bankrot, pro Němce je to další z řady nepříjemností
včera
Živá témata na fóru
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 09.16. 07:47 - Snowman000
- Rychlodotazy 09.15. 21:09 - HondaMan
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 09.15. 18:48 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 09.15. 14:11 - pavproch
- IT poradna 09.15. 11:37 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 09.15. 10:50 - M.Z.
- Výběr navigace do auta 09.15. 09:08 - killerbring
- Komfortní jednotka passat b5.5 09.14. 17:48 - Šimon