Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Krásný Aston Martin za miliony chátrající v Hongkongu rmoutí, pro politiky EU je to varování
13.2.2022 | Petr Prokopec
Tohle je auto, které byste čekali na filmovém plátně v rukou Jamese Bonda, ne chátrat odstavené na ulici. V Hongkongu je ale evidentně možné všechno a lze si z toho vzít ponaučení.
Hongkong je fascinující místo. Až do roku 1997 šlo o britskou kolonii, tedy o jakýsi záchytný ostrůvek uprostřed Asie, od prvního července tohoto roku spadá pod čínskou správu. Zkraje si ponechal značnou část své autonomie, dnes už z ní tolik nezbývá, přesto jde stále o jednu z dvaceti ekonomicky nejsilnějších lokalit světa pohledem hrubého domácího produktu na hlavu. Na ploše jen 1 104 kilometrů čtverečných žije asi 7,5 milionu lidí.
Zmíněná fakta znamenají také vysokou koncentraci bohatých lidí, což implikuje i zajímavý automobilový park. Nicméně tak jako ve všem má i v tomto ohledu Hongkong svá specifika, nad jejichž dopady občas zůstává rozum stát. Místní totiž sice drahé vozy kupují jako na běžícím pásu (například Ferrari, Bentley nebo Maserati v je v Hongkongu registrováno podobně jako Fordů či Hyundai), v provozu ale řada z nich moc dlouho nevydrží, neboť starší auta jsou vnímána jako symbol nižší sociální úrovně, ať už mají jinde ve světě hodnotu jakoukoli.
Bohatí lidé tak svá stará auta brzy mění za jiná, ta původní ale nenechávají v provozu, protože to je velmi nákladné - kvůli omezenému prostoru je provoz zatížen vysokými odvody. Prodat auto jako ojeté je při místním pohledu na starší vozy komplikované a prodej do zahraničí je tak administrativně náročný, až je skoro nemožný. A tak lidé auta jednoduše odstaví a dále se o ně nestarají - bývá to nejlevnější cesta, jak s nimi naložit, ať už to zní jakkoli zvláštně.
I velmi drahá auta pak končí na ulici v odlehlých částech Hongkongu či kupříkladu skončí na střeše kontejneru. V minulosti jsme vám již přinesli řadu snímků opuštěných výjimečných vozů a dnes musíme v této smutné podívané pokračovat. Před pár dny byl opět Mikem Traceym v takové situaci nafocen chátrající Aston Martin DB9 Coupe, tedy krásný britský sportovní cesťák vyráběný mezi léty 2004 a 2016. Kus na fotkách je obtížné přesněji identifikovat vzhledem k provedeným úpravám, odhadujeme jej ale na verzi vyrobenou okolo roku 2010 - takový stroj v Evropě nekoupíte za méně než 2 miliony bez ohledu na nájezd.
Ani to ale nestačí, aby si v Hongkongu vysloužilo pozornost a péči jeho majitele poté, co už nebylo k užitku, nebo se na něm třeba něco porouchalo. Nejen milovníky britských aut musí při pohledu na černý stroj na fotkách z Instagramu bolet u srdce, v Hongkongu to ale málokoho zaskočí. Jak jsme zmínili, je to auto z přelomu předminulé a minulé dekády a jako takové prostě není v těch správných kruzích terčem obdivu. A tak i DB9 skončil jako jiné automobily s pořizovací cenou v řádu milionů korun - opuštěný, dobrý už leda jako zdroj náhradních dílů.
Důvodů je více, na počátku všeho ale stojí hlavně zmíněný přístup státních autorit ke zpoplatnění vlastnictví aut, který je tím méně únosný, o čím starší auto jde. A s ohledem na místní specifika dříve detailně popisovaná autorem i těchto fotek vede ke scenériím, jaké vidíte na snímcích níže.
Pro politiky zejména v zemích Evropské unie by to mělo být varováním, neboť jde v principu o totéž, co se v některých zemích na západ od nás rozjíždí a co se svého času přetřásalo i tady - drastické zpoplatnění vlastnictví starších aut. Pokud na něj dojde ve snaze vynutit inovování autoparků směrem k elektromobilům, povede to nevyhnutelně k témuž, tedy že lidé často jinak použitelná auta prostě raději odstaví - protože provozovat je by bylo nesmyslně drahé, prodat rozumně nemožné a sešrotovat je bude škoda. Tak je nechají někde stát, třeba na ulici jako v Hongkongu.



Aston Martin DB9 Coupe není auto, které byste čekali, že někde bude stát na ulici opuštěné. V Hongkongu je to ale jedno z mnoha takových, které tam v podobné situaci jako na fotkách níže najdete. Ilustrační foto: Aston Martin
Zdroj: carsofhongkong@Instagram
Bleskovky
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
včera
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
5.11.2025
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- Kdo bude posledním šampionem MotoE? včera 22:08
- Záchranné laso pro Filipa Salače včera 11:36
- GP Portugalska: Všechno je připraveno pro Pedra Acostu 5.11.2025
- V Moto2 je rozdíl mezi lídrem a druhým pouhých 9 bodů 5.11.2025
- Grand Prix se vrací do Evropy 4.11.2025
Nejčtenější články
Jaguar Land Rover ani po pěti týdnech od zavření všech továren naplno nerozjel výrobu, známky života ale už vykazuje
9.10.2025
Britové si mohou gratulovat, svými nesmyslnými tlaky mohutně vhání kupce aut i peníze do rukou Číňanů
9.10.2025
Renault poprvé ukázal nové Twingo. Může být šik, smutnému osudu Fiatu 500e ale uteče jen stěží
9.10.2025
Šéf Audi říká, že nová A4 nakonec bude. A co od ní máme čekat. Firma zmastí snad vše, co zmastit půjde
9.10.2025
Nové levné Tesly se budou vyrábět a prodávat i v Evropě, zákazníci už tu jistě nemohou dospat
9.10.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
