Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Veřejnosti skrytá povinnost elektrifikovat autobusy ukazuje, že EU o přírodu nejde ani náhodou
4.11.2021 | Petr Prokopec
Můžeme i přijmout za své snahy minimalizovat emise CO2 produkované lidskou činností, proč ale politici a úřady nejdou cestou dnes dostupných a efektivnějších způsobů? Místo nich skrytě a nepřímo nařizují konkrétní technická řešení
O boji proti klimatickým změnám dnes slýcháme prakticky dennodenně. A stále více se mluví o katastrofických scénářích, dle kterých se naše planeta ještě za našich životů promění ve vyprahlou poušť. Zda se tak skutečně stane, neví jistě nikdo, neboť Země se cyklicky otepluje i ochlazuje a míru přispění toho či onoho faktoru k nastalému stavu můžeme pouze s určitou mírou pravděpodobnosti odhadovat. Je nepochybné, že zejména s nástupem průmyslové výroby došlo ke zvýšení emisí skleníkových plynů a jistě není nic špatného na tom snažit se tento stav změnit k lepšímu. Je ale třeba volit pestrou škálu konstruktivních opatření s minimálními negativními vedlejšími efekty.
To platí i v dopravě, ve které prostě není rozumné sázet vše jen na elektrifikaci, z řady nejen námi pravidelně skloňovaných důvodů. Existují rychlejší cesty, které na první pohled nevypadají tak účinně, ale ve výsledku na tom mohou být srovnatelně i lépe. Stačí, aby politickou podporu neměly pouze vozy na baterky, ale veškeré, způsoby, které přispějí ke snížení emisí CO2. Tomu se ovšem zákonodárci kupodivu brání. A právě z tohoto jejich jednání vyplývá, že o životní prostředí jim nejde ani v nejmenším.
Abychom ale nemluvili jen obecně, přesuňme se k podstatě věci. Tou je nová, širší veřejnosti zcela neznámá evropská směrnice, která začala platit 2. srpna letošního roku a která přikazuje veřejné správě, aby 45 procent nově nakoupených autobusů a 10 procent nákladních vozů emitovalo méně než 1 gram CO2 na kilometr. Něco takového je přitom se stávajícím benzinovým či dieselovým ústrojím nemožné, dané síto tak evidentně bylo ušito na míru elektromobilům. Nicméně s těmi začíná být stále více problémů.
O požáru, z nichž jeden zničil stuttgartské depo plné vzácných historických kousků, jsme již mluvili. Nicméně ten nebyl jediný, elektrické autobusy hořely rovněž v Hannoveru a Düsseldorfu. Z toho důvodu třeba Mnichov busy s alternativním pohonem dočasně poslal na trestnou lavici. Pokud si přitom uvědomíme, že elektrické busy stojí dvakrát tolik než ty dieselové, jenž přitom zvládnou dvojnásobnou vzdálenost - a teď nejezdí vůbec -, pak německou metropoli její snaha zezelenat přichází pěkně draho bez jakéhokoli efektu.
Nejde ale jen o odstavené autobusy. S jejich větším počtem totiž muselo dorazit více řidičů, což taktéž nevychází levně. Navíc je třeba stavba nových dep, která vyžadují obsluhu. Jen v Berlíně tak musí najmout 880 nových lidí. A to vše kvůli autobusům, u nichž při velmi nízkých teplotách dojezd nedosahuje ani požadovaných 130 km. V důsledku toho tak muselo dojít na úpravu softwaru, který omezil topení - lidé tak sice dojedou dále, ovšem musí se nabalit.
Problémem však nejsou jen nízké, ale i vysoké teploty, v jejichž důsledku musí být puštěna klimatizace. To ale taktéž vede k redukci dojezdu, načež musely být v Offenbachu během léta odtaženy hned tři autobusy, jimž došla šťáva. Na první pohled pak sice nejde o velké množství, nicméně město jich má k dispozici šestatřicet, přitom každý autobus vyšel město na nemalých 720 tisíc Eur (cca 18,4 milionu Kč).
Jak jsme přitom zmínili již na počátku, pokud by Německo a Evropská unie skutečně toužily po lepším životním prostředí, mohou toho dosáhnout prakticky okamžitě. Stačilo by pouze přepřáhnout na dostupná syntetická paliva a biopaliva, s nimiž u dieselových autobusů klesá produkce CO2 o 90 procent. Navíc třeba v onom Berlíně dochází ve specializovaných spalovnách na přeměnu bioodpadu na bioplyn. Ročně tak město jen tímto způsobem ušetří 2,5 milionů litrů nafty, kterou nahradilo biopalivo.
Německé ministerstvo životního prostředí ovšem o této variantě nechce ani slyšet a výslovně zakazuje jeho použití pro tento účel. Respektive zakazovalo, neboť letos v létě alespoň trochu povolilo stavidla. Nicméně biopalivo mohou využívat pouze dopravní prostředky ve vlastnictví státu, nikoli komerční firmy. A protože většinu komunálních služeb včetně hromadné dopravu zajišťují soukromé společnosti, je jim tato možnost snižování emisí a ochrana životního prostředí zakázána. S biopalivem by navíc nebylo spojeno ani takové zdražování, ve srovnání s konvenční motorovou naftou totiž jeden litr stojí díky nižšímu zdanění jen o čtyři koruny více, navíc pochopitelně není třeba investovat do nových autobusů.
Politický tlak nicméně vede jen jedním směrem a my pořád nechápeme, proč - cíl lze respektovat, ale proč nařizovat i konkrétní prostředky k němu vedoucí? V roce 2026 tak mají vzrůst kvóty týkající se bezemisních autobusů a nákladních vozů na 65 a 15 procent. Problémů s nimi tedy bude ještě více, zvláště poté, co zákonodárci začnou více tlačit i na elektrifikaci hasičských sborů.









S elektrickými autobusy jsou spojené mnohé problémy a riziko požáru je spíše jeden z těch menších. Přírodě by hned a více prospěl přechod existujících autobusů na syntetická paliva, nčemu takovému se ovšem politici brání, načež názorně ukazují, oč jim ve skutečnosti jde. Naše dobro to ale není ani v nejmenším. Foto: Andreas Rosar, Fotoagentur Stuttgart
Zdroj: Focus
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
včeraBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Prodeje elektrických Fordů se dál mohutně propadají, sportovní spalovací Mustang už v USA dokonce překonává rodinný Mach-E
před 41 minutamiNová specialita Porsche vypadá jako stvořená pro Česko, dvouocasý lev ho nezdobí zdaleka jen tady
před 3 hodinamiDnes neuvěřitelný VW z dob, kdy jste si u Němců mohli poručit skoro cokoli, je k mání stále nejetý. Nikdo ani nezašpinil jeho spodek
před 5 hodinamiSpolečný elektromobil Hondy a Sony je zatím pořádný provar. Firmám už prodělal přes 10 miliard, aniž by byl blízko dokončení
před 6 hodinamiVěříte Mercedesu aspoň slovo, když říká, že se jeho tragicky přijatá novinka prodává jako housky na krámě?
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva