Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
VW Golf 1,0 TSI: tříválcové turbo míří i do Golfu a zřejmě také do Octavie
15.9.2013 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Že VW pracuje na turboverzi svého tříválce, víme dávno. Že mu zametá cestičku i do Golfu, je ale novinkou.
Když jsme na sklonku pracovního týdne psali o možném konci motoru 1,2 HTP, bylo jasné, že „doba tříválcová” tím u koncernu Volkswagen tak jako tak neskončí. Zatím jen v trojlísku up!, Citigo a Mii nabízí firma i jiný tříválcový motor, litrový 1,0 MPI, a už z dřívějška víme o tom, že chystá také jeho přeplňovanou verzi 1,0 TSI. Tento motor se měl původně ještě letos objevit v ostřejším up! GT - teď se zdá, že to spíše nestihne, tato verze ale tak jako tak přijde.
Nemůžete nás chtít, abychom nad jakýmkoli tříválcem jásali, neboť z absolutního hlediska jde o řešení principielně špatné, na věc se přesto lze dívat i pozitivně. Pro auto, jako je up! a spol., kde můžete volit z jakéhokoli motoru, jen když půjde o litrový tříválec, je pořád lepší jeho přeplňovaná verze. Navíc jsme doufali, že VW jako jediný pochopil, že přes tříválce cesta k „lepším zítřkům” nevede a podobné motory nechá vyhrazené jen nejmenším modelům. Však nabízí velmi slušný 1,2 TSI, čtyřválec se vskutku nízkou spotřebou, a to nejen na papíře. Vedle tragických motorových omylů jako 0,9 TCe od Renaultu jde o lepší řešení ve všech směrech, každý rozumný člověk to musí rozpoznat během několika minut za volantem.
Jenže VW to zjevně nepochopil. Také německý koncern se chce přidat do skupiny výrobců, který přespříliš malými motory vycházejí vstříc akorát měření papírové spotřeby, ostatní faktory pomíjeje. Tyto agregáty přitom v praxi nejenže nepřinášejí kýžený efekt nejen z hlediska samotné spotřeby, ale navíc přidávají i neduhy ve zvukovém projevu, kultivovanosti a především uživatelské přívětivosti. Jezdit se zmiňovanými Fiaty 500 TwinAir nebo Renaultem Clio 0,9 TCe je zkrátka méně příjemné, než činit totéž třeba s Polem 1,2 TSI a nižší spotřeba paliva vám toto soužení ve skutečném světě nevynahradí.
Navíc pochopitelně platí, že čím o větší auto se jedná, tím větší problém má objemově malý motor s přeplňováním a nedostatečným počtem válců potíže dodat mu přirozený švih. Proto bychom chystaný 1,0 TSI pochopili v upu!, možná i Polu, Fabii nebo Ibize, také tam by zřejmě nabídl více než HTP. Ale vrhat se s touto nabídkou do kompaktní třídy, tedy do Golfu, Leonu nebo Octavie, kde se sice 1,2 TSI projevuje jako řešení snesitelné, ovšem už blízko hranice únosnosti? To se nám zdá být nápadem mimořádně špatným.
Přesně tuto budoucnost ale nastínil Dr. Hans-Jakob Neusser, šéf výzkumu a vývoje Volkswagenu. Kolegům z Car and a Driver na frankfurtském autosalonu potvrdil, že VW na tomto motoru dále pracuje a že jej uvidíme v Golfu. Doktor Neusser navíc uvedl, že motor bude nabízet až 110 koní výkonu a pravděpodobně bude použit také v Polu a „dalších modelech”. Pod pojmem „další modely” si zřejmě můžeme domyslet i novou Octavii, kde by si 1,0 TSI se 110 koňmi mohl říkat poloRS, neboť nabídne přesně poloviční objem motoru a přesně poloviční výkon.
Cifra 110 koní navíc varuje před tím, že novinka by nemusela být dalším motorem do party, ale náhradou 1,2 TSI, který dnes pro koncernové kompakty nabízí 85 a 105 koní výkonu. To je celkem smutná vize plná modré barvy a zlatých hvězd, ze které nám úplně dobře po těle není. Ačkoli by se ze samotných čísel mohlo zdát, že nepůjde o žádný problém, praxe několikrát jasně ukázala, že jak výkonový projev, tak spotřeba paliva, má v reálu u tříválcových turb od papírových očekávání daleko.
Zatímco při pohřbu 1,2 HTP bychom si mohli nechat zahrát „We are the champions” od Queenů, nahrazení 1,2 TSI tříválcovým 1,0 TSI by jednoznačně volalo po „Lásko, mé ubývá sil” od Pavla Bobka. Doufejme, že realita bude nakonec o něco příznivější...
Tip: Projděte si všechny novinky frankfurtského autosalonu 2013, máme pro vás i galerii živých fotografiích přímo z Frankfurtu












Pro VW Golf je motor 1,0 TSI už jistotou
Jestli se objeví také v o něco větší Octavii, zůstává otázkou, s výkonem až 110 koní ale takovému scénáři mnoho nebrání
Zdroj: Car and Driver
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Hromadná havárie zabarikádovala Nürburgring. Řidič posledního vozu, který do všeho vlétl, natočil děsivý příjezd až po náraz
30.7.2025Ferrari jako referenční auto při vývoji používá čínský elektromobil, o evropském automobilismu to říká mnohé
30.7.2025Jedno z nejrychlejších aut planety se postavilo 370koňové motorce, převálcovala ho při jízdě po zadním
28.7.2025
Nové na MotoForum.cz
- Qualifying 8h Suzuka: Honda před BMW 11:29
- Iannone končí po sezóně v týmu Go Eleven 10:03
- Suzuka 8h - první kvalifikace 08:38
- Kalendář MS-Superbike 2026 včera 10:28
- O víkendu se koná Suzuka Eight Hours včera 08:36
Nejčtenější články
Chystaný ostrý Mercedes působí předem jako taková marnost, že se i mdlý předchůdce v rozlučkové verzi rázem jeví jako výhra
3.7.2025Ferrari poprvé v historii nejenže uznalo vlastní chybu a napravilo ji, dokonce dovoluje kupcům starších aut nešťastné řešení zpětně vyměnit
3.7.2025Stačilo autu léta po jeho nesmyslném zaříznutí vrátit motor V8 v nezměněné podobě, aby si ho koupilo 10 tisíc lidí během 24 hodin
3.7.2025Překvapivě výrazně faceliftovaná Lada Niva odhalila své ceny, i s novým vzhledem a motorem stojí pořád pakatel
3.7.2025Muž si v dubnu koupil vysněnou Alfu, platí za ní splátky i pojištění. Jeho auto ale dodnes stojí u dealera a nemůže si ho ani odvézt
4.7.2025
Živá témata na fóru
- Video a Nordschleife, the best of 07.31. 19:16 - Vrooom
- Rychlodotazy 07.31. 13:47 - Zajda
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.31. 06:45 - řidičBOB
- Detektory policejních radarů 07.30. 17:16 - pavproch
- Sen se stal skutečností - wtf?!? 07.30. 17:14 - pavproch
- Politický koutek 07.30. 16:59 - Stepan
- IT poradna 07.30. 14:31 - hyundaiclub
- Další zajímavá autovidea 07.30. 13:48 - Vrooom