Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
VW má v Americe skončit, jeho místo by zaujala Škoda
13.1.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Škody způsobené Dieselgate na už tak nedokonalé pověsti VW v USA jsou dle Ferdinanda Dudenhoeffera tak velké, že měl trh sám opustit.
Kauza Dieselgate je stále jednou z nejsledovanějších afér posledních měsíců, v Evropě už ale dění kolem ní pozvolna utichá. Ne tak v USA, tam si zatím VW stále nemůže být jist všemi důsledky. Ať už ale budou jakékoli, je jasné, že dopad kauzy na jeho zaoceánské aktivity bude mnohem větší než na Starém kontinentu - v USA je mezi automobilkami podstatně slabším hráčem a snášet přitom bude muset podstatně tvrdší rány.
Cestu ven z těchto patálií zatím nezná ani sám Volkswagen, ač sám jistě přemýšlí o různých východiscích. A přemýšlejí i jiní, někdy nahlas. Možná chtějí svými názory zaujmout samotný Volkswagen, který by se jejich nápadu chytil, možná se pouze chtějí zviditelnit. Do jaké z těchto skupin patří respektovaný německý profesor Ferdinand Dudenhoeffer, není jisté, jeho názory na tuto kauzu ale aktuálně zaujaly minimálně média.
Ředitel Centra pro automobilový výzkum při Univerzitě v Duisburgu-Essenu totiž uvedl, že koncern VW Group by měl ukončit veškeré aktivity značky Volkswagen na americkém kontinentu. Pokud tak neučiní, čeká jej nekonečný a zejména extrémně drahý boj o znovuzískání přízně a důvěry zákazníků, který nemusí vyhrát.
„Američané kvůli Dieselgate už nechtějí diesely a pro VW tak bude obtížné nabízet s úspěchem své vozy v USA. To je velké břemeno, americká veřejnost navíc nemá ráda, když někdo podvádí. Je otázkou, jak si VW může poradit s tím, že jeho potenciální zákazníci budou dokola konfrontováni s image podvádějící firmy,” řekl doslova Dudenhoeffer.
Tato slova určitě mají své opodstatnění. Situace Volkswagenu je nelehká, neboť kauza silně zasahuje jeho image, která není srovnatelná s tou, jakou požívá v Evropě. Němci o přízeň americké klientely vždy pouze bojovali a vesměs s omezenými úspěchy. A když už si v posledních letech udělali jméno alespoň s motory TDI, skončilo to fiaskem.
Tento stav potvrzuje Jack Nerad ze společnosti Kelley Blue Book. Podle nějž německá značka pouze každých pár let naznačí, že to s Amerikou myslí vážně, což trvá asi rok, ale poté veškerý humbuk utichne. „A to se opakuje již nějakých 30 let. Oni jsou zaměřeni na produkty, které fungují v Evropě, nemají nic konkurenceschopného, a to není recept na úspěch,” říká Nerad s tím, že by VW v Americe potřeboval úplně jiné modely - jeho evropské hvězdy či Passat vypraný na 40° Američanům tolik neříkají. V tomto by mu jistě Dudenhoeffer neodporoval, pozoruhodné ovšem je, jaké východisko z celé věci navrhuje.
Říká, že pokud VW Group chce být i nadále pevnou součástí amerického trhu, pak by kromě značek jako Audi či Porsche měl se značkou Volkswagen trh zcela opustit a nahradit ji jinou, v USA neposkrvněnou - Škodou. Ta dle Dudenhoeffera daným skandálem není nikterak zatížena, a tak může jen překvapit. Využila by tamní existující sítě dealerů a dalších nezbytností a o přízeň zákazníků by bojovala od nuly.
Je však otázkou, čím by Škoda mohla ve Státech zaujmout, neboť Volkswagenu je vyčítána kupříkladu omezená nabídka SUV. Nicméně taková Škoda oproti jich má ještě méně a když už něco má, jsou to stejně obdoby modelů VW, třebaže prostornější, což by v USA mohlo fungovat. Přesto nelze očekávat, že by Dudenhoefferovo doporučení padlo na úrodnou půdu, k čemuž se ostatně přiklání i někteří analytici. Kupříkladu Arndt Ellinghorst ze společnosti Evercore ISI naznačuje, že „VW již má ve Státech zapuštěné kořeny a pouze musí překonat dieselový skandál a začít nabízet ty správné produkty, nikoliv jen zámořské verze evropských modelů. Odstartovat s novou značkou, která by navíc ihned získala nálepku nízkonákladové východoevropské, nedává smysl.“
Dudenhoeffer ale trvá na svém, Volkswagen je prý ve Státech natolik oslaben, že by raději měl své aktivity skutečně ukončit a místo přenechat perspektivnější značky. S ohledem na zmíněné předpokládáme, že VW své americké showroomy neopustí, což je výsledek, s nímž nakonec počítá i sám Dudenhoeffer. Podle něj chce v zámoří uspět především hlavní akcionář koncernu, tedy rodina Porsche, která „tam má historické kořeny a odchod ze Států by její pýcha jen těžce nesla“. Škoda se tedy nejspíše za oceán nepodívá, i když nedávná exkurze Superbu naznačila, že zas až tak odmítaná by být nemusela. Začínat s čistým štítem někdy nemusí být... na škodu.












Škoda Superb se svého dočkala v zámoří kladných reakcí, analytici však vidí nahrazení Volkswagenu českou značkou jako nesmysl a zbožné přání profesora Dudenhoeffera
Zdroj: Forbes
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
George Russell ukázal své nové služební auto, čekal na něj dlouhých 8 let
před 5 hodinamiNové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
včeraBMW M2 vyzvalo na souboj stejně drahý Chevrolet Corvette, nad letištěm je dodnes slyšet řev litující té troufalosti
28.4.2025
Nejnovější články
Jeden z největších dodavatelů automobilek potvrdil návrat ke spalovacím motorům, své nové řešení brzy nabídne všem
před 2 hodinamiNejnovější Ferrari má 880 turbo-elektro koní jen na zadku, to bude snad až kruté svezení
před 4 hodinamiGeorge Russell ukázal své nové služební auto, čekal na něj dlouhých 8 let
před 5 hodinamiKonec her: VW už volá po odložení zákazu spalovacích aut i konci jejich postupného vybíjení, doteď oficiálně trval na opaku
před 6 hodinamiVolvo po letech divokých sázek prudce upadá. Akcie firmy ztratily desetinu za den, polovinu za rok, 79 procent za tři roky
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Táhneme na Brusel 04.30. 11:59 - abgx1
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.30. 08:43 - řidičBOB
- Cyklistické vlákno 04.29. 21:37 - jerry
- Čínská auta v ČR 04.29. 11:08 - Brus
- VZKAZY 04.28. 20:22 - GeneHawkins
- Jednostopé okénko 04.28. 09:28 - abgx1
- Onboard videa 04.27. 15:24 - brnenska.odchytova
- Fiat a vše kolem nich 04.26. 22:46 - petr_riha