VW musí vrátit 20 procent akcií Suzuki, Japonci ale budou platit odškodné

Německá automobilka si sice nesmí ponechat 19,9procentní podíl v Suzuki, od zpětného odprodeje však očekává zisk. Arbitráž navíc není zcela u konce.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

VW musí vrátit 20 procent akcií Suzuki, Japonci ale budou platit odškodné

31.8.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

VW musí vrátit 20 procent akcií Suzuki, Japonci ale budou platit odškodné

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Německá automobilka si sice nesmí ponechat 19,9procentní podíl v Suzuki, od zpětného odprodeje však očekává zisk. Arbitráž navíc není zcela u konce.

Na počátku tohoto měsíce jsme informovali o nevydařené spolupráci automobilek Volkswagen a Suzuki. K té se schylovalo v roce 2009, kdy obě firmy navzájem zakoupily akcie svého spojence. Spolu s tím německá značka přislíbila, že s Japonci bude sdílet hybridní technologie a dieselové pohonné jednotky, za což se na oplátku měla dočkat know-how výroby nízkonákladových vozů a přístupu na indický trh. Již o dvě léta později však spolupráce měla značné trhliny, pročež vše nakonec vyústilo odstoupením Suzuki od dohody a vyžadováním navrácení akcií.

K takovému kroku se Volkswagen neměl, pročež v listopadu 2011 skončil u arbitrážního soudu Mezinárodní obchodní komory (ICC) v Londýně. Rozhodnutí mělo padnout do roka, nakonec však bylo vydáno až v závěru minulého týdne. Závěr soudu je přímo šalamounským řešením, neboť ve výsledku vlastně nikdo nevyhrál a nikdo neprohrál. Ačkoliv především Suzuki vidí situaci trochu jinak a dané rozhodnutí bere jako své vítězství.

Abychom nemluvili jen v obecné rovině, pustíme se do detailů. Tak tedy, Volkswagen musí dle soudu skutečně navrátit japonské automobilce její 19,9procentní podíl v akciích. Suzuki je může odkoupit za stávající tržní hodnotu nebo může určit třetí stranu, která tento podíl převezme. Šéf značky Osamu Suzuki přitom dodává, že „je dobré, že konečně padlo rozhodnutí. Cítím se jako znovuzrozený, jako kdybych si vyndal z krku rybí kost“.

Volkswagen, který na počátku roku 2010 odkoupil dané akcie za 1,7 miliardy EUR (cca 45,94 mld. Kč), ovšem verdikt soudu nebere jako svou prohru. V tiskovém prohlášení totiž automobilka uvedla, že očekává „pozitivní efekt“ v rámci likvidity podílu v Suzuki. Mimo to je „uvítáno, že rozhodnutí vneslo do celé záležitosti potřebnou čistotu. Tribunál totiž odmítl tvrzení Suzuki o porušení závazku a shledal, že Volkswagen dodržel své povinnosti“.

Tím se dostáváme k záležitosti spojené s oněmi pohonnými jednotkami. Volkswagen prý podle Suzuki nedodržel svou část závazku a neumožnil japonské značce přístup k některým technologiím. Kvůli tomu Suzuki začalo odebírat dieselové agregáty od Fiatu, což naopak pozdvihlo ze židle německou automobilku. V této záležitosti soud nakonec uznal, že počínání Japonců bylo de facto porušením dohody.

Ač tedy máme jedno arbitrážní řízení za sebou, druhé nás čeká. Rozhodovat se totiž bude o výši odškodnění, jaké bude muset Suzuki přinést na oltář Volkswagenu. Německé značce měly krokem Japonců vzniknout nemalé náklady, když se připravovala na plnění své části dohody. Oč ale přesně půjde, to zatím není jisté. Stejně tak je nejasné, kdy bude další část arbitrážního řízení ukončena.


VW musí vrátit 20 procent akcií Suzuki, Japonci ale budou platit odškodné - 1 - Maruti Suzuki A-Star 2013 04VW musí vrátit 20 procent akcií Suzuki, Japonci ale budou platit odškodné - 2 - Maruti Suzuki A-Star 2013 03VW musí vrátit 20 procent akcií Suzuki, Japonci ale budou platit odškodné - 3 - Maruti Suzuki A-Star 2013 05VW musí vrátit 20 procent akcií Suzuki, Japonci ale budou platit odškodné - 4 - Suzuki Karimun Wagon R oficialni 03VW musí vrátit 20 procent akcií Suzuki, Japonci ale budou platit odškodné - 5 - Suzuki Karimun Wagon R oficialni 02VW musí vrátit 20 procent akcií Suzuki, Japonci ale budou platit odškodné - 6 - Suzuki Karimun Wagon R oficialni 04
Suzuki A-Star se mělo stát levným Volkswagenem, zatímco Wagon R měl být levnou Škodou. Ani v jednom případě se však plány nedočkaly reality

Zdroj: Auto News

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.