Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Že příčné prahy zachraňují životy? Budete se divit, co opravdu způsobí v jediné zemi
1.8.2018 | Petr Miler
Příčné prahy a retardéry jakéhokoli typu jsou obvykle prezentovány jako věci, které životy chrání. Britský institut ale říká, že jejich bilance je úplně jiná.
Retardéry, ležící policajti, příčné zpomalovací prahy - ať tomu říkáte jakkoliv, je to donedávna ojedinělá, dnes bohužel neodmyslitelná realita života ve městě. Bývají instalovány kvůli snížení rychlosti projíždějících vozidel, v čemž obvykle bývají velmi účinné. Ovšem jen na pár metrech ve svém bezprostředním okolí a nikoli bez negativních důsledků. Vnesení jakékoli nepřirozené překážky do provozu jeho bezpečnosti nikdy neprospívá, nehledě na další negativní konsekvence jako hluk či zbytné exhalace.
Byli jsme vždy přesvědčeni, že celková bilance „zisků a ztrát” této věci nemůže být pozitivní a výzkumu britského Národního institutu pro zdraví a sociální péči (National Institute for Health and Care Excellence, NICE) tomu dává zapravdu. Podle něj stojí retardéry ve své současné formě jen ve Velké Británii za 25 tisíci úmrtími ročně, protože řidiči po ulici s retardéry nejedou plynule, nýbrž opakovaně zbytečně brzdí a zrychlují.
To znamená větší emise škodlivin nejen z výfuků, ale zejména pevných částic vznikajících při brzdění a otěru pneumatik o asfalt. Něco takového napadne každého, kdo se o automobily blíže zajímá, jenže to zdaleka není každý.
Pro zlepšení kvality ovzduší ve městech by měly retardéry podle NICE zmizet. Je to ale státní organizace, takže za zpomalovací prahy navrhuje náhrady ve formě hromady jiných zákazů a omezení. Jedním z nich je rozšíření zón s maximální rychlostí 20 mph (32 km/h), ovšem ty, ač jsou možná lepší z hlediska kvality ovzduší, můžou mít negativní dopad na bezpečnost.
NICE doporučuje postarat se o to, aby jízda aut byla co nejplynulejší, z pochopitelných důvodů - auto, které jede stále stejně rychle, produkuje nejméně emisí a jeho jízda je také nejbezpečnější. Navrhuje tak proměnlivé rychlostní limity na silnicích, které by se měnily podle hustoty provozu tak, aby se nevytvořila dopravní zácpa. A také navrhuje třeba „zóny zákazu volnoběhu”.
Některé z těchto návrhů nám blízké nejsou, snaze o zlepšení plynulosti dopravy ve městech lze ale jen tleskat. Retardéry se starají o pravý opak a v naší filipice na jejich adresu jsme to konstatovali už dávno. Divíme se, že na to, co způsobují, přichází vládní organizace až nyní, ale některé mlýny zkrátka melou pomaleji.
Jestli Britové od jejich používání ustoupí, ukáže čas, u nás ale nelze očekávat, že by bujení retardérů mělo polevit. Přesto si z této studie můžeme vzít ponaučení. Snažit se o výstavbu něčeho takového poblíž vašeho domu nemusí být tak moudré, jak se na první pohled zdá. Kvalitě ovzduší, míře hluku a nakonec i počtu nehod to opravdu nemusí pomoci...






Retardéry nabývají různých forem, žádná z nich ale není obecně přínosným řešením
Zdroj: NICE
Bleskovky
Nový Renault 5 je další obézní vepřík, který vypadá dobře jen na fotkách, působí jako karikatura originálu
včeraNovátorská Corvette E-Ray v evropské verzi si střihla přízemní let po Autobahnu, na 250 km/h je jako nic
včeraMax Verstappen se neobvykle zjevil na sociálních sítích a setřel rekordmana, který zpochybňoval jeho výkon zajetý pod falešným jménem
18.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Superbike: Rozchod Rabata a Motoxracingu. Přijde Rinaldi? 19.5.2025
- Triumph Speed Triple 1200 RX 2026: limitovaná edice 19.5.2025
- Toprakův vítězný hattrick se nepodařil 18.5.2025
- SSP300: Vítězí KTM před Kove a Yamahou 18.5.2025
- Další turecké vítězství v Mostě; zásluhou Cana Öncua, 15. Vostatek 18.5.2025
Nejčtenější články
Nová auta zkrachovalého Fiskeru nechali opuštěná u silnice, teď je rozprodávají v aukci za směšné sumy
20.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025Dokument poprvé ukazuje nehodu bývalého moderátora Top Gearu, která mu znetvořila obličej, i její následky. Z uvolněných záběrů mrazí
20.4.2025Mazda svou ikonu nedá, v příští generaci dostane dokonce větší spalovací motor a manuální řazení
20.4.2025Auto ve stylu slavné Škody, na kterém se podílela Lada i Porsche, nikdo nechce. I když takových existuje jen hrstka
20.4.2025
Živá témata na fóru
- Dříve M135i, nyní ///M2 05.20. 23:20 - Eda
- Fiat a vše kolem nich 05.20. 12:21 - Stepan
- Auto bebechy (kola a nosiče) 05.20. 11:24 - pavproch
- Přestavba Peugeot 308 SW 05.20. 09:26 - JeanneFadel
- S větrem ve vlasech.... 05.18. 13:27 - pavproch
- Hybridní pohon Dacia - přímovstřik spolehlivost 05.17. 16:49 - Vincente DePalito
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.16. 18:57 - Truck Daškam
- Onboard videa 05.15. 15:13 - řidičBOB