Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Zkáza služby BMW na sdílení aut ukazuje, jak hloupě si EU maluje budoucnost Evropy
16.5.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Evropská unie čerstvě předestřela své plány týkající se automobilismu v Evropě. Opírají se mimo jiné o sdílení aut, které má ale více úskalí, než si jeho příznivci jsou ochotni připustit.
Tento týden jsme se konečně dozvěděli, co chce EU v Evropě skutečně provést s auty. Neposlouchalo se to snadno, cestou vedoucí k nulovému počtu mrtvých a nulovým emisím je mimo jiné eliminace poloviny řidičů a poloviny aut. Řidičů má ubýt díky autopilotům a aut díky tzv. carsharingu, tedy sdílení vozů mezi více uživateli.
To není nová myšlenka, takové služby už dnes existují i u nás. Velkého rozmachu se zatím nedočkaly nikde ve světě, v jejich budoucnost se ale věří a mocně do nich investují i některé automobilky. Jednou z nich je BMW, která provozuje službu nazvanou ReachNow. Ta mimo jiné nabízela sdílení aut v newyorském Brooklynu a ten minulý čas není nemístný - právě tam služba k 5. červnu letošního roku končí. Sdílení bude nabízeno pouze v rámci rezidenčního komplexu Solaire, což znamená, že z 250 vozů zůstane v provozu pouze šest aut. BMW tak s ReachNow prakticky opustí jedno z největších měst Spojených států, což nezní zrovna jako úspěch.
Proč se tak rozhodlo? Firma se pravé důvody ani nepokouší zastřít a uvádí je přímo v oficiálním prohlášení na toto téma. Problémem je hlavně vysoká míra opotřebení a poškození sdílených aut a z toho vyplývající vysoké provozní náklady, které poplatky uživatelů jednoduše nepokryjí.
Poukazuje to na zásadní potíž carsharingu jako takového - používaná auta nikomu z jejich uživatelů nepatří. Nechceme házet všechny do jednoho pytle, faktem ale je, že většina lidí má zkrátka k zapůjčeným či ke sdíleným věcem daleko horší přístup než k těm vlastním. Ostatně sami jsme často v rámci testovacích jízd dostali k dispozici vozy, jejichž karoserie byla poškrábaná, brzdy zničené a z pneumatik už nezbylo o mnoho více než kord. A přitom mohlo jít o vůz s pár tisíci najetých kilometrů.
Samozřejmě se dá předpokládat, že pokud si vůz pořídíte s několika kamarády, budete se o něj starat lépe. Když se ale ke stovkám vozů vlastněných de facto obří automobilkou dostane anonymní masa lidí, která se pouze se potřebuje přepravit z bodu A do bodu B, těžko si k nim někdo z nich vytvoří nějaký vztah. Zvláště když bude ze stavu vozu patrné, že ostatní s ním nezacházejí v rukavičkách. Není pak divu, že používané auto už po pár měsících vypadá, jako kdyby prošlo několikaletou náročnou službou.
Varování přišlo už dříve, když Francouzi u služby na sdílení kol rozkradli 90 procent bicyklů. O problémech slýcháme také z Vídně, která již musela zpřísnit pravidla, neboť v různých částech metropole docházelo k hromadění poškozených bicyklů. A potíže ReachNow v New Yorku potvrzují, že „nevlastnictví” způsobuje podobné problémy i u aut.
Je to tak další připomenutí toho, jak nereálné cíle EU jsou, pokud stojí na elektromobilech, autopilotech a carsharingu. Jistě existuje řada lidí, kterým bude ukradené, že nastoupí do pojízdného vepřína bez jednoho z nárazníků a s dírou v sedadle. A vrátí ho bez obou nárazníků a s odřeným volantem. Patrně ale bude více takových, kterým to ukradené nebude a kteří se zkrátka budou držet v současnosti obvyklého vlastnictví či používání jednoho auta jedinou osobou či nanejvýš rodinou.
Zrovna v případě Čechů máme se zkušenostmi z dob komunismu velké pochybnosti o tom, že jsou schopni uctivě zacházet s něčím, co jim neříká pane. Však z cizího přece krev neteče...

BMW aktuálně omezilo službu sdílení automobilů v Brooklynu...
...nicméně i přesto automobilky vidí v carsharingu slibnou budoucnost. Je ale vůbec možné změnit povahu lidstva, které se odjakživa k půjčenému chová hůře než k vlastnímu?
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
I levnější „americkej kýbl” to natřel třikrát dražšímu Maserati. Ukazuje zbytečnost plošného přeplňování, i bez něj je lepší ve všem
15.2.2025Levná čínská obdoba Porsche překonala časem z okruhu skutečné Porsche, na jeho jízdu se ale nedá dívat
15.2.2025Majitel vytáhl vzácné Pagani s 800koňovým motorem V12 bez turba na jeden z nejlepších okruhů Formule 1, své řádění natočil z kabiny
14.2.2025
Nové na MotoForum.cz
- Úvod MS-Superbike 2025 na Phillip Islandu: 24 motocyklů včera 17:00
- Účastníci testu Supersport - Phillip Island 15.2.2025
- Od pondělí testy na Phillip Islandu 15.2.2025
- Neuvěřitelné: V MS-Supersport 11 Rookies 14.2.2025
- Motocykl roku 2025: hlasujte a vyhrajte 2 VIP vstupenky na Superbiky v Mostě 14.2.2025
Nejnovější články
Šéf BMW M přiznal, že s novou M5 udělala automobilka velkou chybu, vzala si z ní ale úplně špatné poučení
včeraTaké Renault změnil plány. Nové Clio dostane znovu spalovací motory, jako elektromobil by nedávalo smysl
včeraNová levná Lada předčasně odhalila kompletní rozsah cen, pro Čechy jsou jako z říše pohádek
včeraSoučasný stav v Nizozemsku předem ukazuje EU, co způsobí nesmyslným vnucováním elektrických aut všem
včeraPokud „nedáváte” interiéry moderních aut, i v roce 2025 si můžete koupit tohle. A nebudete sami, ráj tlačítek a táhel pořád letí
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.16. 11:10 - PepaSFI
- Onboard videa 02.16. 10:08 - brnenska.odchytova
- Policejní kontroly a měření 02.16. 10:02 - Truck Daškam
- Lampárna (stěžovatelna) 02.16. 06:56 - Stepan
- BMW Divize 02.15. 18:45 - Brus
- IT poradna 02.15. 11:50 - pavproch
- Rychlodotazy 02.15. 09:36 - PepaSFI
- Ojete sportaky - zajimave nabidky 02.12. 09:12 - Předseda