Zřejmě nastává čas, kdy reálná spotřeba aut bude menší než ta udávaná výrobci

Papírová spotřeba automobilu je dnes údaj, kterému se je v praxi běžně těžké byť jen vyrovnat. Případ amerického měření oficiálně „užraného” Porsche ale ukazuje něco trochu jiného.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Zřejmě nastává čas, kdy reálná spotřeba aut bude menší než ta udávaná výrobci

28.1.2020 | Petr Prokopec

Zřejmě nastává čas, kdy reálná spotřeba aut bude menší než ta udávaná výrobci

/

Papírová spotřeba automobilu je dnes údaj, kterému se je v praxi běžně těžké byť jen vyrovnat. Případ amerického měření oficiálně „užraného” Porsche ale ukazuje něco trochu jiného.

Porsche Taycan je asi prvním elektromobilem, který byl vlídně přijat nejen fanoušky alternativního pohonu, ale rovněž táborem modlícím se ke „spalovacímu bohu”. Dáno je to tím, že Němci kladli důraz zejména na to, aby se jejich prvotina chovala stejně jako veškerá dosavadní produkce. Taycan tedy měl vyčnívat zejména svými sportovními kvalitami, než aby zaujal kupříkladu svou praktičností. Přesně to se i stalo, úplné nadšení však kvůli tomu v Zuffenhausenu nezavládlo.

Důvodem je špatné hodnocení americké organizace EPA, která německému elektromobilu přiřkla opravdu vysokou spotřebu energie a tedy i velmi malý dojezd. Varianta Turbo by tak na jedno nabití měla zvládnout nanejvýš 324 kilometrů, verze Turbo S pak dokonce jen 309 km. Porsche tak ztrácí na konkurenci s podobnými akumulátory a je vůbec „nejužranějším” elektromobilem v prodeji. A jakkoli se nedá předpokládat, že by se Taycan ocitl především v hledáčku šetřílků, omezený dojezd je pořád problém a jakákoliv negativní publicita je nevítaná.

Je ale realita vážně tak špatná? Magazín Inside EV's si před pár dny střihl výlet z Atlanty v Georgii do 702 kilometrů vzdáleného Daytona Beach na Floridě. Při té příležitosti se přitom rozhodl prozkoumat právě dojezd, se kterým mohou majitelé reálně počítat. Rozhodnuto bylo, že řidiči sice nebudou zašlapávat plynový pedál až pod kobereček, zkrátka se ovšem také nedrželi. Několikrát si totiž střihli sprint z klidu nejen na stovku, ale rovnou na stošedesátku, zároveň pak dosáhli i nejvyšší rychlosti 269 km/h.

Dá se tedy předpokládat, že do jisté míry se drželi denního scénáře opravdových vlastníků, byť v tomto případě bude vždy záviset na individuálním přístupu. Nicméně pokud uzdu svému temperamentu budete popouštět jen ojediněle, můžete počítat s přibližně 399 kilometry. To je mnohem lepší výsledek, jakkoliv je třeba dodat, že magazín Inside EV's jej nikdy celkově nedosáhl - vypočten byl na základě kalkulací při dobíjení ne zcela vybitých akumulátorů.

Celý výlet by organizován severoamerickou divizí německé automobilky, jejíž zástupci logicky nechtěli, aby některý z členů výpravy někde uvázl bez elektřiny. Proto byly dopředu jasně dané zastávky. Magazín si nicméně dělal poznámky, jenž mapovaly nejen dobu dobíjení či načerpanou energii, ale také ujetou vzdálenost, odhadovaný zbývající dojezd či i takové nezbytnosti jako počasí nebo dokonce převýšení.

Zjištěno přitom bylo, že bateriím nedělá dobře nejen chlad či déšť, dojezd ovlivňuje rovněž nadmořská výška. Dáno je to zřejmě hustotou vzduchu, která prospívá či naopak neprospívá chlazení. Na základě těchto různorodých podmínek se pak odhadovaný dojezd pohyboval mezi 362 a 388 kilometry, při zakomponování průměrné spotřeby kilowatthodin a zbytku kapacity baterií pak činil až 418 km.

Tento rozptyl je samozřejmě značný, nicméně pokaždé jsme výrazně nad čísly EPA. Na druhou stranu je ovšem třeba dodat, že pokud Taycan skutečně budete řídit jako pravověrné Porsche, nebudete moci počítat ani se vzdáleností odhadovanou americkou organizací - Taycan má v bateriích 83,7 kWh reálně použitelné elektrické energie, při 90% účinnosti tedy máte k dispozici asi 75 kW. V každém litru benzinu je 8,6 kWh energie a při 35% účinnosti dostanete z každého litru asi 3 kWh. Jinými slovy, Taycan má v bateriích ekvivalent asi 25litrové nádrže benzinu a na takové množství paliva s více jak 600koňovým autem snadno neujedete ani 100 km.

Zajímavé mimochodem je, že dle zjištění magazínu Inside EV's EPA v případě německého vozu nevycházela z dat dodaných automobilkou, jak je tomu běžné. Agentura se prozatím dostala k vlastnímu testování jen zhruba 10 až 15 procent elektromobilů, které jsou aktuálně na americkém trhu k mání. Zbytek dat dodávají výrobci, kteří samozřejmě musí počítat s možností přetestování a případnou ostudou, pokud jsou až moc optimističtí. Na Taycan si však organizace čas udělala, nejspíše i kvůli veškerému mediálnímu humbuku, který příchod konkurenta Tesly provázel.

Pravidla testu jsou ale beztak jedna a tatáž a možná jen elektrickým autům vyhovují hůře než těm ostatním. Takovém případě by nastal čas, kdy oficiálně udávané hodnoty spotřeby či dojezdu na jedno doplnění energie budou nikoli nedosažitelné, ale naopak horší než ty v praxi dosahované.


Zřejmě nastává čas, kdy reálná spotřeba aut bude menší než ta udávaná výrobci - 1 - Porsche Taycan 2020 overeni dojezdu 01Zřejmě nastává čas, kdy reálná spotřeba aut bude menší než ta udávaná výrobci - 2 - Porsche Taycan 2020 overeni dojezdu 02Zřejmě nastává čas, kdy reálná spotřeba aut bude menší než ta udávaná výrobci - 3 - Porsche Taycan 2020 overeni dojezdu 03Zřejmě nastává čas, kdy reálná spotřeba aut bude menší než ta udávaná výrobci - 4 - Porsche Taycan 2020 overeni dojezdu 04Zřejmě nastává čas, kdy reálná spotřeba aut bude menší než ta udávaná výrobci - 5 - Porsche Taycan 2020 overeni dojezdu 05Zřejmě nastává čas, kdy reálná spotřeba aut bude menší než ta udávaná výrobci - 6 - Porsche Taycan 2020 overeni dojezdu 06
Dle zjištění magazínu Inside EV's zvládne Porsche Taycan Turbo na jedno nabití mnohem více kilometrů, než udává organizace EPA, možná je to znak nových pořádků

Zdroj: Inside EV's

Petr Prokopec

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše