Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Zvýšení nejvyšší povolené rychlosti na dálnici v Rakousku má fascinující výsledky
25.11.2019 | Petr Miler
Už déle než rok lze na části rakouských dálnic jezdit místo obligátních 130 km/h až 140 km/h. Podle samozvaných dopravních expertů to mělo přinést více rizika, stal se ale pravý opak.
Řekněme si to rovnou v první větě: Rychlost nezabíjí. Fráze tvrdící opak je jen ničím nepodloženým strašením předpokládajícím, že když při řízení auta zachováte všechny ostatní faktory konstantní a přidáte k nim vyšší rychlost, riziko nehody naroste. To je sice fakt, je to ale také šedá teorie, zelený strom života roste úplně jiným směrem.
Jiným faktem totiž je, že s měnící se rychlostí ostatní faktory ovlivňující bezpečnost jízdy konstantní nezůstávají, mění se. A zda bezpečně dojedete do cíle obvykle ovlivňují více než to, jestli jedete zrovna 110 nebo 130 km/h. Typicky je to pozornost věnovaná jízdě - když vás někdo nutí se pohybovat po silnici nepřirozeně nízkou rychlostí vzhledem k okolnostem, vašim schopnostem a možnostem vámi řízeného vozu, pozornost ztrácíte. Lidé si tak za jízdy hrají s mobilem, ladí rádio, nechávají si odblokovat palubní televizní tunery, povídají si posádkou, svačí... Nic z toho nebudou dělat v momentě, kdy budou mít pocit, že je to jízda, která vyžaduje jejich pozornost. A pojedou bezpečněji.
Ale dost bylo slov, však je skoro zbytečné se o tom bavit. Ještě v Evropě stále máme německé dálnice, které jsou asi z 2/3 rychlostně neomezené. A jsou to statisticky nejbezpečnější dálnice kontinentu. O čem je třeba se za této situace bavit? Kdyby rychlost zabíjela, Německo dávno vymřelo. A mimochodem, i u nás jsme měli rychlost neomezenou - po zavedení omezení nehodovost stoupla. A mimochodem, rychlostní omezení zrušili také v Austrálii - tam pro změnu nehodovost klesla.
Bohužel, permanentní manipulující zmínky o opaku vytváří v lidech pocit, že rychlost je na silnici to největší zlo. Není, existuje tisíc a jeden důležitější faktor ovlivňující bezpečnost jízdy a další důkaz přichází z nám opět velmi blízkého prostředí, z Rakouska. Tam loni v srpnu zvýšili rychlost na jedné z dálnic na 140 km/h a tamní autoklub ÖAMTC nyní vyhodnotil výsledky.
Jsou vpravdě fascinující - nehodovost na sledovaném úseku za uplynulých 12 měsíců jako mávnutím kouzelného klesla o polovinu. Nezměnilo se přitom nic jiného, jen byla zvýšena nejvyšší povolená rychlost o 10 km/h. Za posledních pět měsíců pak na tomto úseku dálnice dokonce nedošlo ani k jedné vážné nehodě a je to rázem nejbezpečnější úsek jakékoli silnice v celé zemi. Křičet navíc nemohou ani ekologové, zvýšení rychlosti nezpůsobilo podstatné zvýšení jakýchkoli emisí, např. koncentrace sledovaných pevných částic se nezvýšily vůbec.
V podstatě nás to vzhledem k dřívějším zkušenostem s podobnými experimenty nepřekvapuje, povolení otěží řidičům zkrátka nemá ten efekt, před kterým „pachatelé dobra” rádi varují. Co překvapivé je, je politická reakce. V Rakousku v mezičase proběhly volby a vypadá to, že do vládní koalice se dostanou Zelení. A ti pochopitelně jakoukoli vyšší rychlost razantně odmítají.
Lídr Zelených Werner Kogler se dokonce nechal slyšet, že si „nedovede představit”, že by experiment se 140 km/h pokračoval dále. Aha. Je to nakonec „logické” - když dálnici vyšší limit téměř zbavil nehod a nezatížil životní prostředí, je třeba zavést nižší limit, aby se lidem žilo zase o něco lépe. A my jsme si mysleli, že s popsanými výsledky bude rychlost zvýšená všude...



Rakousko navýšilo povolenou rychlost na dálnici kousek od České republiky na 140 km/h a výsledky jsou ryze pozitivní. Přesto to vypadá, že vyšší limit nejenže nebude rozšířen, ale i na tomto úseku dálnice bude zrušen. Jak typické
Zdroje: ÖAMTC, Kurier
Bleskovky
Poslední svolávací akce konečně provalila počet skutečně prodaných Tesel Cybertruck
před 5 hodinami
Tohle video ze Severní smyčky Nürburgringu říká o novém BMW M5 vše. A hezká podívaná to není
24.10.2025
Auto vám mohou „ukrást” přímo před očima a za úsměvu na vaší tváři. Policie rozbila gang, který se takto zmocnil i Ferrari za miliony
23.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Aldeguer potrestán - z P3 na P7! včera 12:30
- Vítězem SprintRace Pecco Bagnaia včera 10:23
- PP pro Holgada, 15. Salač včera 09:50
- David Almansa si vyjel PP v Sepangu včera 09:00
- Třetí PP v řadě získal Bagnaia včera 07:00
Nejnovější články
Za cenu základní Octavie můžete mít víc a víc ceněný německý superkombík. Místo 115 koní jich dostanete 457
před 47 minutami
Prezident GM lituje brzkého konce spalovací vlajkové lodi firmy, nemá pro ni rozumnou náhradu
před 2 hodinami
Muž se zbavuje brutálního „Bugatti pro chudé” po najetí pouhých 64 km. Říká, že ho prostě nezvládá
před 3 hodinami
Poslední svolávací akce konečně provalila počet skutečně prodaných Tesel Cybertruck
před 5 hodinami
Smáli se mu jako jednomu z nejošklivějších aut posledních let, teď se po šestinásobném zvýšení výroby znovu vrací do prodeje
včera
Živá témata na fóru
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 10.26. 10:23 - Truck Daškam
- Servisní manuál a další literatura na Corvette C5 10.25. 20:46 - Jenyk
- IT poradna 10.25. 17:25 - pavproch
- Politický koutek 10.25. 16:09 - řidičBOB
- Porsche - vse o sportovnich modelech 10.25. 09:25 - Snowman000
- Policejní kontroly a měření 10.24. 09:17 - řidičBOB
- pavprochovo brečítko 10.23. 18:55 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 10.23. 10:42 - řidičBOB
