94 nejúspornějších aut dneška: 45 dieselů a 49 benzinů ve 4 třídách

Dnes není výrobce, který se nesnaží stavět co nejúspornější auta. Tohle je 94 těch aktuálně nejúspěšnějších.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

94 nejúspornějších aut dneška: 45 dieselů a 49 benzinů ve 4 třídách

18.5.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

94 nejúspornějších aut dneška: 45 dieselů a 49 benzinů ve 4 třídách

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Dnes není výrobce, který se nesnaží stavět co nejúspornější auta. Tohle je 94 těch aktuálně nejúspěšnějších.

Spotřeba paliva je pro mnoho lidí jedním ze zásadních údajů při nákupu nového automobilu. Není to sice tak vysoký náklad související s provozem auta jako pokles jeho hodnoty, mezi zbylými náklady ale patří mezi ty největší. Normovaná spotřeba zejména v posledních letech neodpovídá té skutečné, což jsme si již řekli mnohokrát. Tento stav ale není příliš překvapivý a nemusíme ani příliš zkoumat aktuální metodiku cyklu NEDC.

Ten počítá s celkovou dobou měření 1 180 sekund, během kterých vůz ujede ve zkušebně 11 023 metrů. Z toho prvních 780 sekund připadá na městský provoz a zbytek na mimoměstský. Průměr se pak vypočítá z kompletního cyklu. Již tento stav by asi postačil k zisku nereálných výsledků, nicméně metodika v tomto ohledu zachází ještě dále. Během městského cyklu je dodržována maximální rychlost 50 km/h, přičemž akcelerace na tuto metu je tak pomalá, že rychleji danou laťku pokoříte na kole. Mimo zástavbu se výkonnější vozy vyškrabou „až“ na 120 km/h, ty méně potentní pak na pouhých 90 km/h. Mimo normy se tak vlastně dostává i dálniční stotřicítka, korunu celé metodice pak nasazuje fakt, že během oněch necelých 20 minut zkoušený vůz po dlouhých 27 procent stojí nebo se jen veze na neutrál.

Takto nastavená pravidla vedou k implementaci řady bizarních řešení, mnohdy nesmyslnému downsizingu a totálnímu vytlačování nezřídka efektivnějších atmosférických motorů. Automobilky nezřídka vědí, že to jsou špatná řešení, ale přijímají je za svá a ještě je hájí. Důvodem jsou až brutální pokuty za nadlimitní emise CO2, které jsou spotřebě paliva přímo úměrné. Automobilky tedy dělají vše proto, aby papírovou spotřebu snížily bez ohledu na potřeby zákazníků, z popudu EU. Ta, ač je za rostoucí vzdálenost mezi oběma světy přímo odpovědná, ale valí vinu na automobilky samotné a chystá změnu. Ta však nic podstatného nezmění a papírová spotřeba bude nadále jen... papírovou spotřebou.

Zmíněná fakta jsme nemohli ponechat stranou kvůli novému žebříčku, který si bere na paškál nejúspornější modely aut na dnešním trhu a vychází právě z normovaných spotřeb. Může se to zdát jako nicneříkající srovnání, ale není to pravda - normám se snaží vycházet vstříc všechny automobilky prakticky stejně, a tak, i když zřejmě jen řidiči ověnčeni cenou Mirka Dušína budou s uváděnými spotřebami jezdit, bude tyto žebříčky i pro ostatní dobrým vodítkem k tomu, které auto je úspornější než jiné. A proto vám je nabízíme.

Žebříčky jsou navíc opravdu čerstvé a mezi srovnávanými auty nechybí ani ryzí novinky typu Škody Superb nebo Jaguaru XF, většina „účastníků zájezdu“ však patří mezi staré známé. Asi vás přitom nezarazí, že většina z nich, zejména pak vítězové, počítá s pohonem předních kol a maloobjemovým agregátem, případně pak s hybridní technikou. Podívejme se tedy na to, která auta na dnešním trhu si řeknou o vůbec nejméně paliva - jako bernou minci je opravdu neberte, jako jedno z vodítek k nákupu toho správného modelu ale posloužit mohou.

AUTOMOBILY S BENZINOVÝMI MOTORY

Mini a malé vozy

První tabulka se zabývá nejmenšími automobily, tudíž nepřekvapí nadměrná přítomnost litrových agregátů se třemi válci. U Fiatu v rámci downsizingu zašli ještě dále, ani moderní pětistovka, ani Panda však na vrchol nevyšplhali. Místo toho prim hraje Yaris s papírově nejvyšším výkonem. To ale není překvapení, neboť benzinovému motoru asistuje elektromotor a proto tu máme vítěznou normovanou kombinovanou spotřebu 3,3 l/100 km.


94 nejúspornějších aut dneška: 45 dieselů a 49 benzinů ve 4 třídách - 1 - ADAC spotreba 2015 tabulky 01

94 nejúspornějších aut dneška: 45 dieselů a 49 benzinů ve 4 třídách - 2 - Toyota Yaris Hybrid 2014 prvni test oficialni foto 1594 nejúspornějších aut dneška: 45 dieselů a 49 benzinů ve 4 třídách - 3 - Toyota Yaris Hybrid 2014 prvni test oficialni foto 1694 nejúspornějších aut dneška: 45 dieselů a 49 benzinů ve 4 třídách - 4 - Toyota Yaris Hybrid 2014 prvni test oficialni foto 17
Nová Toyota Yaris Hybrid nás zaujala již během testu, i když ne až tak spotřebou. Reálná je totiž zcela jiná než ta papírová

Nižší střední třída

Ani druhá kategorie nevyznívá pro japonskou automobilku špatně, vítězství se totiž dočkal Lexus CT 200h následovaný Toyotou Auris. V obou případech jde o shodné hybridní ústrojí, i navzdory několika odlišnostem v designu, aerodynamice či hmotnosti tu tak máme shodných 3,6 l/100 km. O trochu jinou ligu pak již hraje třeba koncern VW Group, kdy modely osazené přeplňovanou jedna-čtyřkou s deaktivací poloviny počtu válců dosáhli na 4,7litrový průměr, Rapid Spaceback poháněný motorem 1,2 TSI je pak o dvě deci paliva žíznivější.

94 nejúspornějších aut dneška: 45 dieselů a 49 benzinů ve 4 třídách - 5 - ADAC spotreba 2015 tabulky 02

94 nejúspornějších aut dneška: 45 dieselů a 49 benzinů ve 4 třídách - 6 - Test Lexus CT 200h F Sport 2014 00894 nejúspornějších aut dneška: 45 dieselů a 49 benzinů ve 4 třídách - 7 - Test Lexus CT 200h F Sport 2014 01194 nejúspornějších aut dneška: 45 dieselů a 49 benzinů ve 4 třídách - 8 - Test Lexus CT 200h F Sport 2014 012
Hybridní ústrojí japonského gigantu hraje prim bez ohledu na objem, a to i napříč třídami. V nižší střední třídě přitom Lexusu kryje záda druhá Toyota

Střední třída

Máme tu první japonskou porážku, i když hybridní Lexus IS prohrál s hybridním Fordem Mondeo jen o chloupek. Pokud přitom naši pozornost přesměrujeme mimo alternativní pohonná ústrojí, pak můžeme kvitovat třetí příčku tuzemské Škody Octavia osazené výkonnější verzí přeplňované jedna-dvojky. Stejně žíznivý je Passat s poněkud objemnějším agregátem, na chvostu si pak můžeme povšimnout i Mazdy. Ta přitom na rozdíl od ostatních vozidel nespoléhá na hybridní techniku či přeplňování, ale sází na klasickou atmosféru.

94 nejúspornějších aut dneška: 45 dieselů a 49 benzinů ve 4 třídách - 9 - ADAC spotreba 2015 tabulky 03

94 nejúspornějších aut dneška: 45 dieselů a 49 benzinů ve 4 třídách - 10 - Ford Mondeo 2015 EU verze nova sada 0794 nejúspornějších aut dneška: 45 dieselů a 49 benzinů ve 4 třídách - 11 - Ford Mondeo 2015 EU verze nova sada 0894 nejúspornějších aut dneška: 45 dieselů a 49 benzinů ve 4 třídách - 12 - Ford Mondeo 2015 EU verze nova sada 09
Nové Mondeo dostalo do vínku vůbec poprvé hybridní techniku, která jej rázem vyšvihla na špičku ve své třídě. Tedy alespoň v rámci normované spotřeby

Vyšší střední třída a luxusní vozy

Jsme u nejvyšších segmentů, kde již opětovně přebírají nadvládu Japonci, konkrétně pak Lexus GS 300h. Jak přitom napovídá název, ani tentokráte u toho nechybí hybridní technika, nový Superb však se svou přeplňovanou jedna-čtyřkou dalece nezaostává. Poté je již propast razantnější, což je dáno i navyšujícím se výkonem. V tomto směru je přitom králem Infiniti Q70, ani to ovšem nedostalo do vínku pouze spalovací agregát, ale rovněž i elektromotor.

94 nejúspornějších aut dneška: 45 dieselů a 49 benzinů ve 4 třídách - 13 - ADAC spotreba 2015 tabulky 04

94 nejúspornějších aut dneška: 45 dieselů a 49 benzinů ve 4 třídách - 14 - Lexus GS 300h 2014 dalsi sada 0294 nejúspornějších aut dneška: 45 dieselů a 49 benzinů ve 4 třídách - 15 - Lexus GS 300h 2014 dalsi sada 0394 nejúspornějších aut dneška: 45 dieselů a 49 benzinů ve 4 třídách - 16 - Lexus GS 300h 2014 dalsi sada 05
Třetí vítězství ze čtyř kol pro japonskou automobilku, a opět je u toho hybridní technika. Je tedy zjevné, jakému ústrojí nejvíce nahrávají normy NEDC

AUTOMOBILY S DIESELOVÝMI MOTORY

Mini a malé vozy

Přehazujeme výhybku od benzinových motorů směrem k dieselům, kde již rozdíly mezi kubaturami agregátů nejsou tak razantní. O tom nás ostatně přesvědčí třeba srovnání Hyundai i20 s 1,1litrovým motorem a Fordu Fiesta s 1,6litrovým motorem, kdy spotřeba je 3,2litrová, respektive 3,3litrová. Na prvních dvou příčkách se ovšem umístila dvojice francouzského koncernu PSA Peugeot Citroën, která tak jen dokladuje, že tyto značky to s dieselovými výpary opravdu umí. A to nejen na papíře, ale také v reálném světě.

94 nejúspornějších aut dneška: 45 dieselů a 49 benzinů ve 4 třídách - 17 - ADAC spotreba 2015 tabulky 05

94 nejúspornějších aut dneška: 45 dieselů a 49 benzinů ve 4 třídách - 18 - Peugeot 208 prvni test 0394 nejúspornějších aut dneška: 45 dieselů a 49 benzinů ve 4 třídách - 19 - Peugeot 208 prvni test 0594 nejúspornějších aut dneška: 45 dieselů a 49 benzinů ve 4 třídách - 20 - Peugeot 208 prvni test 02
Peugeot 208 boduje nejen mezi zákazníky, ale také v anketách zaměřených na spotřebu

Nižší střední třída

Své renomé potvrzuje Peugeot také mezi modely nižší střední třídy, kde navíc zabodoval s klasickým dieselem i diesel-elektrickým ústrojím. Ze třetího místa mu pak záda kryje spřízněný Citroën, na ostatní značky tak již zbyly pouze pozice mimo pódium. Zajímavé přitom je, že zatímco u první trojky se výkon liší o více než sto koní, zbytek „startovního pole“ se vešel do pásma 105 až 120 koní. Spotřeba se pak pro změnu liší o pouhá tři deci paliva, ve výsledku bychom tak za vítěze mohli považovat všechny zúčastněné. Tedy samozřejmě hlavně v rámci norem.

94 nejúspornějších aut dneška: 45 dieselů a 49 benzinů ve 4 třídách - 21 - ADAC spotreba 2015 tabulky 06

94 nejúspornějších aut dneška: 45 dieselů a 49 benzinů ve 4 třídách - 22 - Test Peugeot 308 2014 16 e-HDi Allure prvni 0194 nejúspornějších aut dneška: 45 dieselů a 49 benzinů ve 4 třídách - 23 - Test Peugeot 308 2014 16 e-HDi Allure prvni 0394 nejúspornějších aut dneška: 45 dieselů a 49 benzinů ve 4 třídách - 24 - Test Peugeot 308 2014 16 e-HDi Allure prvni 05
Francouzi s dieselovými motory bodují stejně jako třeba Japonci s benzinovými hybridy

Střední třída

Vítězství Škody Octavia je nadmíru působivé, mladoboleslavský liftback se totiž dokázal vyšvihnout před francouzské i německé hybridy. Normovaný průměr 3,2 litru je přitom vyhrazen verzi Greenline, tedy de facto postarší technice a do značné míry tradiční technice. Pochopitelně, můžete opět namítnout, co že je to Octavia za střední třídu. Diskuze o tom vést lze, ale jakkoli nejsme autory tohoto zatřídění, zkuste si sjet v ní a pak třeba v Citroënu DS5 - rozdíl třídy mezi těmito dvěma auty těžko shledáte...

94 nejúspornějších aut dneška: 45 dieselů a 49 benzinů ve 4 třídách - 25 - ADAC spotreba 2015 tabulky 07

94 nejúspornějších aut dneška: 45 dieselů a 49 benzinů ve 4 třídách - 26 - Skoda Octavia Greenline 1 6 TDI 2014 0194 nejúspornějších aut dneška: 45 dieselů a 49 benzinů ve 4 třídách - 27 - Skoda Octavia Greenline 1 6 TDI 2014 0294 nejúspornějších aut dneška: 45 dieselů a 49 benzinů ve 4 třídách - 28 - Skoda Octavia Greenline 1 6 TDI 2014 03
Škoda Octavia dosáhla vítězství s 1,6litrovým turbodieselem, který stále ještě počítá se čtyřmi válci

Vyšší střední třída a luxusní vozy

Ani výhru Jaguaru XF asi mnohý nečekal, zvláště s ohledem na přítomnost německých či švédských soupeřů. Nás by přitom mohlo potěšit druhé místo zcela nové Škody Superb, která dokázala porazit i třeba Mercedes-Benz třídy S. To by na první pohled nemusel být tak náročný úkol, na druhou stranu však třícípá hvězda kromě dieselového agregátu spoléhá také na elektřinu, která jí v laboratořích více než pomáhá. Přesto je ve výsledku o „hrozivých“ 0,3 litru žíznivější.

94 nejúspornějších aut dneška: 45 dieselů a 49 benzinů ve 4 třídách - 29 - ADAC spotreba 2015 tabulky 08

94 nejúspornějších aut dneška: 45 dieselů a 49 benzinů ve 4 třídách - 30 - Jaguar XF 2016 druha sada 4794 nejúspornějších aut dneška: 45 dieselů a 49 benzinů ve 4 třídách - 31 - Jaguar XF 2016 druha sada 4894 nejúspornějších aut dneška: 45 dieselů a 49 benzinů ve 4 třídách - 32 - Jaguar XF 2016 druha sada 50
Nová generace Jaguaru XF za sebou ještě nemá mezinárodní představení, i přesto však již dosáhla vítězství v rámci spotřeby

Zdroj: ADAC

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.