Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Auta řízená lidmi budou zakázaná. „Jsou to dvoutunové mašiny smrti,” říká Musk
18.3.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Budoucnost velmi nepříznivou jak pro petrolheady, tak pro zastánce osobní svobody předpovídá šéf Tesly. Nechat člověka řídit auto je prý nebezpečné.
Dožijeme se doby, kdy bude řízení auta člověkem postaveno mimo zákon, míní zakladatel automobilky Tesla Elon Musk. Nebudou podle něj moci dokonce ani jezdit auta, která řídit fyzicky můžete. Jediné, co se bude moci prohánět po silnicích, tedy mají být stroje typu autonomního vozítka Googlu, resp. jeho prvního prototypu, který neměl volant ani pedály.
Musk věří, že počítače se dostanou na takovou úroveň, že lidský faktor, člověk za volantem, bude vnímán jako riziko, a proto bude zákonný tlak na jeho eliminaci. „Nemyslím si, že se musíme autonomních vozů obávat, protože to je něco jako omezená forma umělé inteligence,” uvedl Musk v rozhovoru s prezidentem firmy NVidia Jenem-Hsunem Huangem. „Bude to jako výtah. Dřív měly výtahy obsluhu a později vznikly jednoduché počítače, které ovládají výtahy automaticky. Auta budou stejná,” pokračoval.
Jenže výtah není auto, výtah je stroj, který jezdí po „kolejích” tam a zpátky a na jedněch „kolejích” je vždycky jen jeden výtah. Nemůže se s ničím srazit, nemusí reagovat na cyklisty či chodce nerespektující základní pravidla silničního provozu, jako třeba červenou na semaforu. I srovnání výtahu s vlakem by bylo extrémně nepřesné, natož s automobilem.
Podle Muska je postavení aut řízených lidmi mimo zákon samozřejmým krokem. „Je to příliš nebezpečné. Nemůžete nechat člověka řídit dvoutunovou mašinu smrti,” uvedl Musk - použil tato konkrétní slova, „death machine”. To je nebetyčná hloupost velmi blízká tomu, když někdo označí auto za zbraň.
I přes takovéto očima nejen petrolheada, ale každého zastánce svobody jednotlivce kacířské myšlenky však Musk připouští, že přeměna světa do stavu, kdy bude na silnicích většina aut s autopiloty, bude velmi pomalá. Hovoří zde o nějakých 20 letech, pravděpodobně bez „pomoci” onoho zákonného zákazu aut řízených lidmi. Sama Tesla bude nyní uvádět nová auta, která budou moci být osazena autopilotem, podobně jako Model S, který se ukázal vloni na podzim a jehož jízdu si můžete prohlédnout na videu níže.
V současnosti je podle Muska pro autopilota nejsložitější jízda rychlostí mezi 25 a 80 km/h, protože v těchto rychlostech se - nečekaně - většinou auta pohybují ve městech, kde je potenciálních zdrojů nečekaných překážek či problémů spousta. Zahrnují uzavírky částí silnic kvůli opravám, cyklisty, nepozorné chodce či i řidiče na vedlejších ulicích, prostě všechno, na co člověk je schopen reagovat, ale počítač s tím má problém.
Tesla se prý také zabývá kybernetickou bezpečností svých aut, která je zejména u autopilotů skutečně klíčová - ale nejen u nich, jak ukázalo nedávné video, na kterém se agentura DARPA probourala do obyčejného Chevy Impala, vybaveného systémem OnStar. „Vyvíjíme tímto směrem značné úsilí a také necháváme hackery prověřovat, zda se jde do našich aut dostat,” uvedl Musk. Dodejme, že to jde, jak ukazuje nejeden pokus.
„Hacknutelná” jsou nicméně všechna auta, která nějak umí komunikovat s internetem; Tesle musíme připsat k duhu, že se snaží o zlepšení. Aktualizace mají do aut přicházet po internetu, jako doposud a také jako plánované skoncování s obavami z dojezdu, představené začátkem týdne. Jak tyto snahy dopadnou, se zatím musíme nechat překvapit.


Elon Musk, spoluzakladatel a šéf automobilky Tesla
Takto vypadá jízda s autopilotem v Modelu S
Zdroj: The Verge
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Marnost: Porsche se chlubí „rekordem” elektromobilu z okruhu, na kterém dostal 5sekundový „kouř” od o 2,5 milionu levnějšího spalovacího auta
včera (4)Čínský elektromobil prodávaný i v Evropě se při nehodě rozpůlil, jeho baterie začala hořet opodál
16.6.2025 (3)„Není mezera, do které bych se nevešel.” Řidič natočil, jak se dá proplétat dopravní zácpou, klaustrofobiky z toho trefí
15.6.2025 (4)
Nejnovější články
O elektrické Ferrari je „nulový zájem”. Bohatí lidé nic takového nechtějí, plány na další model míří k ledu
před 3 hodinamiOjeté Mercedesy W204 a W205 provází dle detailních dat TÜV minimum problémů, motor si u nich pořád můžete vybrat
včeraStudie ukazuje, jak moc vzrostly ceny aut v Evropě za posledních pět let, extrémní zdražení není jen dojem
včeraMarnost: Porsche se chlubí „rekordem” elektromobilu z okruhu, na kterém dostal 5sekundový „kouř” od o 2,5 milionu levnějšího spalovacího auta
včera (4)Ukázalo se, že klimatické kampaně vlád jsou jen vyhozené peníze, na chování lidí nemají žádný vliv
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva