Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Brzdové destičky neexistují jen jedny. Jaké zvolit právě pro vaše auto?
26.12.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Pokud vás čeká servis brzd, nemusíte přemýšlet pouze nad tím, jakou vybrat značku. Destičky nejsou jen jedny a liší se účinkem, životností i cenou.
Brzdy jsou jednou z nejpodstatnějších součástí automobilu, podobně jako motor, kola nebo řízení. Jejich správná funkce je klíčová pro bezpečnost, ale i pro co nejrychlejší jízdu na okruhu či oblíbené silnici. A také se kontrolují při STK, takže je víc než vhodné je mít v pořádku. Přesto jsou to právě brzdy, jejichž stav je leckterým motoristou kontrolován jen v případě, že něco přestane fungovat; aktivně se o ně zajímá jen hrstka nadšenců.
Častým bodem úrazu bývá brzdová kapalina, která působí bezúdržbově. Měla by se ale měnit každé dva roky kvůli absorbování vzdušné vlhkosti, čímž se snižuje její bod varu - pokud se kapalina začne vařit, brzdy přestanou fungovat prakticky okamžitě. Podobně přehlížené ale bývají i samotné brzdy, tedy kotouče, třmeny a desky. Třmenům stačí věnovat pozornost pravidelnými kontrolami a občasným vyčištěním, kotouče vydrží při obvyklém využití auta velmi dlouho. S deskami či destičkami - jak chcete - to ale tak slavné není, je to spotřební zboží.
Jejich frikční materiál, lidově nazývaný „maso”, při sešlápnutí brzdového pedálu tlačí na kotouče a tím jejich kinetickou energii mění v teplo - a zpomaluje automobil. Pochopitelně není věčný, postupně se otírá, takže je potřeba čas od času brzdové destičky nahradit novými. Jedny kotouče přežijí obvykle několik sad destiček, pouze pokud nutně potřebujete, aby brzdy odolávaly opravdu vysoké zátěži, tedy např. jezdíte na okruhy, lze doporučit s jejich výměnou i nové kotouče, pak fungují co nejlépe. A když takový servis chcete provést, nemusíte nutně sáhnout po tom, co pro vaše auto standardně dodává výrobce.
Lze si vybrat z různých druhů kotoučů i destiček a dnes se zaměříme na to druhé. Kromě ceny se destičky liší zejména použitým materiálem a vhodností pro to či ono. Máte-li běžnější „ocelové brzdy”, na trhu jsou v podstatě tři typy.
1. Organické destičky
Před rokem 1970 v sobě brzdové destičky měly azbest. Ten se ukázal jako zdraví škodlivý, takže bylo jeho použití zakázáno. Nástupcem destiček s azbestem jsou právě organické destičky. Jejich frikční materiál obsahuje kov, ale jen z 10 - 30 procent. Zbytek je organická hmota - vlákna z rostlin, vysoké teplotě odolné pryskyřice apod. Můžou také obsahovat kevlar, uhlík, gumu nebo sklo.
Existuje i verze s názvem Low-metallic NAO, „Non-Asbestos Organic”, která obsahuje více kovu, ale pořád patří do kategorie organických destiček. Jednou z jejích výhod je lepší odvod tepla. Většina automobilek montuje organické destičky na svá auta už z výroby, ovšem ne nutně na všechny modely.
Je to nejlevnější varianta, ale také jsou organické destičky relativně měkké. Když chcete více brzdného výkonu, s organickými destičkami nelze očekávat nikterak mimořádnou odolnost vadnutí. Jejich silnou stránkou není ani životnost, naopak při jejich otěru vzniká nejméně pevných částic a jsou nejtišší než polokovové destičky. Je to zkrátka kompromis schopný posloužit každému, nadchne ale málokoho.

2. Polokovové destičky
Méně častou alternativou jsou destičky „polokovové”. Říká se jim tak, protože 30 - 65 % „masa” tvoří nějaký kov. Může to být železo, ocel, měď nebo různé kombinace. Zbytek je tvořen různými plniči, modifikátory a dalšími přísadami, které vylepšují brzdný výkon a spolehlivost. I když nejsou tak běžně používané, jde o nejuniverzálnější destičky z hlediska protichůdných extrémů použití voz - jsou vhodné jak na ostrou jízdu, tak i na běžné dojíždění do práce.
Zatímco ale na dojíždění do práce stačí organické destičky, na ostrou jízdu jsou polokovové podstatně lepší volbou. Podobně jsou nejvhodnější, máte-li těžké auto nebo taháte-li přívěsy. K nevýhodám patří zvýšené opotřebení kotoučů, hlučnější provoz a více pevných částic vznikajících při otěru. Máte-li kola pořád černá od běžných brzd, počítejte s tím, že s polokovovými destičkami budou ještě černější.
3. Keramické destičky
Keramické destičky jsou nejmodernější, ale z obecného pohledu zřejmě nikoliv nejlepší variantou. Nepleťte si je s karbon-keramickými brzdami, bavíme se stále o destičkách k použití s klasickými ocelovými kotouči. Keramické destičky se ale používají i zde. Základem keramických destiček je tvrdá keramika, smíchaná s vlákny mědi nebo jiného kovu.
Byly vyvinuty jako náhrada organických i polokovových destiček, ale zatím je nedokázaly plně nahradit, protože nevyhovují všem motoristům. Jejich největší výhodou je dlouhá životnost a vysoká odolnost vůči zátěži. Také bodují konsistentním výkonem po celou svou životnost a tichým provozem. Jednou z nevýhod je to, že než se zahřejí, nejsou tak účinné jako polokovové destičky. A v neposlední řadě jsou z těchto třech typů nejdražší. Pokud ale chcete to nejlepší pro náročné využití, lépe nevyberete.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Toyota předvedla jízdu a zvuk svého nového sporťáku po boku jeho příbuzných, absurdního nástupce LFA raději nechala doma
včera
Řidič si zkoušel hrát na Jamese Bonda trikem se značkou, místo potlesku sklidil pokutu, trestné body a nominaci v anketě Fušer roku
8.12.2025
Číňané hodili na své nové auto vzrostlý strom a zkusili s ním dál jezdit. Podívejte se, jak dopadli
7.12.2025
Nové na MotoForum.cz
- MotoGP: GP Turecka 2027? včera 10:28
- Manzi: „Nechtěl jsem odejít bez titulu mistra světa“ 8.12.2025
- Triumph Tiger Sport 800 Tour: s cestovatelskou výbavou 8.12.2025
- Toprak Razgatlioglu: „Pokud mi bude chybět mistrovství světa superbiků, vrátím se.“ 7.12.2025
- Nováček na superbiku Mattia Rato (20) byl ohromen 6.12.2025
Nejnovější články
K mání je skoro nejetá Škoda Octavia Combi TDI za 290 tisíc. Co na tom, že to je nechtěná verze s nechtěným motorem, výbavou i barvou
včera
Data z Evropy konečně ukazují, jaká auta si tu první majitelé nechávají nejdéle. A kterých se co nejrychleji zbavují
včera
Už se provalilo, že první elektrický Rolls-Royce je propadák, ne hit. Prodeje i ceny dál padají, slevy jdou do milionů
včera
Toyota předvedla jízdu a zvuk svého nového sporťáku po boku jeho příbuzných, absurdního nástupce LFA raději nechala doma
včera
Šéf Fordu, který roky vnucoval elektromobily všem, teď varuje EU, aby nevnucovala elektromobily všem
včera
Živá témata na fóru
- IT poradna 12.10. 00:13 - petr_riha
- Lampárna (stěžovatelna) 12.09. 22:18 - řidičBOB
- BMW Divize 12.09. 19:34 - Spectral
- Policejní kontroly a měření 12.09. 18:17 - řidičBOB
- SUV / Terénní vůz se sv. výškou 200mm+ k prodeji 12.09. 09:27 - Snowman000
- Politický koutek 12.08. 12:18 - Brus
- Onboard videa 12.07. 13:57 - brnenska.odchytova
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 12.06. 20:41 - mattonecz
