Ceny ojetých aut jsou rekordně vysoko. Data ukazují, která zdražila nejvíc, některá i zlevnila

Neodhalíme vám největší tajemství vesmíru, když řekneme, že ojetiny zdražují, detailní statistiky z německého trhu, který je s tím naším velmi úzce provázán, ale ukazují i jiné zajímavé trendy.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Ceny ojetých aut jsou rekordně vysoko. Data ukazují, která zdražila nejvíc, některá i zlevnila

20.12.2022 | Petr Prokopec

Ceny ojetých aut jsou rekordně vysoko. Data ukazují, která zdražila nejvíc, některá i zlevnila

/

Foto: Škoda Auto

Neodhalíme vám největší tajemství vesmíru, když řekneme, že ojetiny zdražují, detailní statistiky z německého trhu, který je s tím naším velmi úzce provázán, ale ukazují i jiné zajímavé trendy.

Za poslední dva roky se svět opravdu razantně změnil. Nejdříve jsme museli čelit koronaviru, který vedl mimo jiné k uzavření hranic, továren a obchodů, což způsobilo značné trhliny v dodavatelských řetězcích. Zejména výrobce aut kvůli tomu zasáhl nedostatek komponentů. Současně s tím se začaly projevovat nevyhnutelně neblahé dopady „zelené” politiky EU, která mj. způsobila nedostatek energií, jenž vedl k jejich zdražení. A když se k tomu přidají dopady rozhazování peněz v covidových dobách a následky rusko-ukrajinského konfliktu, ceny aut vystřelily nahoru.

Zatímco tedy kupříkladu třetí generace Škody Octavia po svém příchodu na trh startovala na sumě 339 900 tisíc korun, jejího nástupce dnes už pod 519 900 Kč nepořídíte. A i když navíc tuto částku z kapsy vylovíte, nikdo vám nezaručí, že vysněný vůz v jakkoli brzké době dostanete. Či dokonce vůbec. Kvůli politickému tlaku na elektrifikaci se totiž výrobci do jisté míry i tváří tak, že spalovací část jejich nabídky neexistuje. Taková Škoda by o tom mohla vyprávět.

Kvůli zdražování a nedostatku nových aut se řada lidí začala přesouvat k trhu s ojetinami, kam navíc ze stejných důvodů začalo mířit méně použitých vozů. A tak se i na tomto poli projevilo nevyhnutelné - kde poptávka převyšuje nabídku, tam dochází ke zdražování. Společnost Autoscout24 nyní zveřejnila svůj každoroční index AGPI, který se sice týká primárně německého trhu, ovšem jelikož ten český je s ním prakticky přímo spojený, můžeme stejné informace vztáhnout i k nám. Tedy krom průměrných cen nakupovaných ojetých vozů, které jsou v Německu vzhledem k obecně vyšší životní úrovni též vyšší.

Průměrná cena všech prodávaných aut se letos vyšplhala na rekordních 27 497 Eur (cca 665 tisíc Kč), což ve srovnání s loňským rokem představuje 19procentní vzestup. Za tím stojí nejen výše zmíněné faktory, ale i měnící se skladba nabídky, neboť stejně jako v showroomech s novými vozy se také v autobazarech stále častěji objevují dražší SUV. U nich samotných ale došlo „jen” na 13procentní zvýšení cen, průměrná zaplacená suma se tak vyhoupla na 34 704 Eur (839 tisíc Kč). Počet dostupných exemplářů se pak snížil o takřka 15 %.

Dalším prstem si můžeme ukázat na elektromobilitu. Ryze bateriová auta mění své majitele v průměru za 43 968 Eur (1 063 000 Kč), což představuje zdražení o mnohem znatelnějších 30 procent - to odpovídá masivnímu zdražování nových elektrických aut a také poklesu nabídky ojetých vozů o 39 %. V případě hybridů pak jde o 41 844 Eur (1 012 000 Kč) a 17 procent, téměř průměrnou hodnotu, nabídka se zmenšila o 23 %.

Pozoruhodné nicméně je, že ani elektrická auta nejsou nejrychleji zdražujícími vozy, na tomto poli vládnou auta na LPG (+38 %), což reflektuje hlavně zdražující se paliva i elektřinu - auta na LPG rázem vychází provozně daleko nejlevněji. Obecně vzato ale zdražuje skoro všechno, dokonce i dieselová auta, ke kterým část Němců chová averzi. Ta jsou tedy o 17 procent dražší stejně jako hybridy, přičemž průměrně jsou k mání za 29 496 Eur (713 tisíc Kč), což je dokonce vyšší suma než u benzinových aut. Nahoru nicméně míří i ceny dodávek, malých autobusů či MPV, a to zejména proto, že nabídka poklesla o 32 %. Podobné je to u malých aut, kterých je dokonce o 35 % méně.

Nejzajímavější jsou ale nakonec změny v nabídce v závislosti na stáří aut. Nejvíce rostou 10- až 20leté vozy, což je potvrzuje rostoucí popularitu aut z jakýchsi zlatých časů automobilismu, kdy jste si mohli u výrobců poručit skoro cokoli. Následované jsou 5- až 10letými vozy, novější auta rostou na ceně podstatně mírněji (zánovní o 19 %). Veterány (30 a více let stará auta) pak dokonce na ceně o 1 % poklesly. Podívejte se ale sami na přiložené tabulky níže, jednotlivé údaje snadno pochopíte i pokud neovládáte němčinu.


Ceny ojetých aut jsou rekordně vysoko. Data ukazují, která zdražila nejvíc, některá i zlevnila - 1 - Autoscout24 AGPI 2022 01Ceny ojetých aut jsou rekordně vysoko. Data ukazují, která zdražila nejvíc, některá i zlevnila - 2 - Autoscout24 AGPI 2022 02Ceny ojetých aut jsou rekordně vysoko. Data ukazují, která zdražila nejvíc, některá i zlevnila - 3 - Autoscout24 AGPI 2022 03Ceny ojetých aut jsou rekordně vysoko. Data ukazují, která zdražila nejvíc, některá i zlevnila - 4 - Autoscout24 AGPI 2022 04Ceny ojetých aut jsou rekordně vysoko. Data ukazují, která zdražila nejvíc, některá i zlevnila - 5 - Autoscout24 AGPI 2022 05
Ceny ojetých aut aktuálně v Německu již vzrostly na úroveň, za jakou ještě donedávna nebylo problém pořídit velmi slušně vybavené nové auto. Nejzajímavější jsou ale data reflektující pohyb cen v rámci jednotlivých automobilových tříd, stáří aut nebo typů pohonů. Grafika: Autoscout24, tiskové materiály

Zdroj: Autoscout24

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.