Čína se nezapře. Plánuje zákonem omezit akceleraci aut, je to další směšná regulace

„Dej blbci funkci a vymyslí lejstro,” pravil slavně Jan Werich. Lidí vymýšlejících lejstra dnes máme v Evropě hromady, v Číně ale pořád dokážou zajít ještě dál. Omezovat akceleraci aut, navíc takto, je opravdu směšné.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Čína se nezapře. Plánuje zákonem omezit akceleraci aut, je to další směšná regulace

před 2 hodinami | Petr Prokopec

Čína se nezapře. Plánuje zákonem omezit akceleraci aut, je to další směšná regulace

/

Foto: Xiaomi

„Dej blbci funkci a vymyslí lejstro,” pravil slavně Jan Werich. Lidí vymýšlejících lejstra dnes máme v Evropě hromady, v Číně ale pořád dokážou zajít ještě dál. Omezovat akceleraci aut, navíc takto, je opravdu směšné.

Pokud elektromobilům něco nelze upřít, je to bleskurychlé zrychlení. Je sice pravdou, že podmíněno je stavem nabitím baterie, ovšem i když jsou téměř prázdné, jsou rodinné vozy schopné akcelerovat podobně jako mnohé hot hatche. S maximem „šťávy“ pak zvládají konkurovat i vrcholné sportovní lize. Oproti ní jsou ale o poznání levnější, takovou Teslu Model S Plaid u nás ze skladu pořád koupíte od asi 2,8 milionu korun. To jistě není málo, na stovku se s ní přitom dostanete za 2,1 sekundy, tedy rychleji než s nesrovnatelně dražším Bugatti Chiron.

Americký elektromobil je navíc pořád docela drahým zbožím, čínská produkce je ve srovnání s ním o poznání levnější. Ovšem i přesto s Teslou zvládá držet krok, jak dokazuje třeba takové Xiaomi SU7 Ultra. Za to si výrobce mobilů ve své domovině účtuje 529 900 juanů, tedy 1,55 milionu korun, stovky však vůz s 1 547 koňmi dosahuje taktéž okolo 2 sekund. Je to pravda trochu poník pro jeden trik, neboť slavnou Nordschleife zvládá v čase 7 minut a 04,957 sekundy, což je o třídu horší výkon než u spalovacích sporťáků s třetinovým výkonem. A mimo Čínu auto tak levné nebude. I tak je jeden ze symbolů jakési demokratizace supervýkonných aut.

Současná dostupnost tak rychlých strojů s sebou ovšem nese i problémy. Dostávají se takto k lidem, kteří s řízením rychlých aut nemají zkušenosti, speciálně pak v Číně, kde má jakási automobilová kultura mělké kořeny a snadno se stane, že mladý člověk, jehož rodiče měli nanejvýš jízdní kolo, se jako k jednomu z prvních aut dostane k vozu s akcelerací supersportu. Není pak divu, že čínská média pravidelně píší o nehodách, v jejichž středu najdeme bleskově akcelerující auta řízená zelenáči.

Radili bychom maximalizovat osvětu v jakémkoli smyslu těchto slov, čínští politici ale uvažují stejně jako ti bruselští - jako první je tedy napadne nový zákon, kterým by něco omezili. V tomto případě tedy chtějí, aby v platnost vstoupilo nařízení o tom, že „osobní auto po každém zapnutí, v což nejsou počítány automatické start-stopy, musí být uvedeno do režimu, kdy zrychlení z 0 na 100 km/h zabere víc než 5 sekund“. Tedy jinými slovy, pokud si Číňané do budoucna koupí jakékoli auto, a to bez ohledu na pohon, to bude standardně nastaveno v jakémsi pomalém režimu, který vám nedovolí ihned zašlápnout plynový pedál a odpálit z křižovatky jako v Bugatti.

Neznamená to nicméně, že všichni měli najednou utrum. Jde totiž pouze o základní nastavení auta po nastartování, které bude moci řidič manuálně změnit. Stačí tedy v podstatě, aby po stisku jednoho tlačítka zmáčknul ještě jedno a rázem bude mít k dispozici veškerý výkon, se kterým bude moci dosahovat stovky klidně pod 2 sekundy. K čemu tedy takové opatření vlastně je? Připomíná nám to jiná omezení, která akorát zkomplikují používání těm, kteří se chovají odpovědně, a pro ty, kteří to nesvedou, stejně nic nezmění.


Čína se nezapře. Plánuje zákonem omezit akceleraci aut, je to další směšná regulace - 1 - Xiaomi SU7 Ultra 2025 rekord Shanghai International Circuit 01Čína se nezapře. Plánuje zákonem omezit akceleraci aut, je to další směšná regulace - 2 - Xiaomi SU7 Ultra 2025 rekord Shanghai International Circuit 02Čína se nezapře. Plánuje zákonem omezit akceleraci aut, je to další směšná regulace - 3 - Xiaomi SU7 Ultra 2025 rekord Shanghai International Circuit 03
Takové SU7 Ultra je schopné dosáhnout stovky za 2 sekundy, přitom ovšem nestojí ani 2 miliony korun. Jako takové se pak dostává i k lidem, kteří s tak rychlým vozem neumí zacházet. Čínská vláda to chce změnit, její opatření však stěží něco změní k lepšímu. Foto: Xiaomi

Zdroj: Carscoops

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.