Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Co nejvíce snižuje pozornost při řízení auta? Používání mobilu to není, říká studie
3.5.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
V posledních letech se hodně mluví o vlivu rozmachu dotykových mobilů na pozornost řidičů. Existuje ale i horší činnost než hrátky s nimi.
Na první pohled se může zdát, že řídit automobil je dnes daleko snadnější než kdykoliv předtím. Ve výbavě máme různé asistenční prvky, které by nám měly usnadnit život. Jedním z nich jsou satelitní navigace, které zobrazí kupříkladu dopravní zácpu či opravu vozovky v reálném čase. Snadno vás přitom dovedou do cíle, nemusíte u toho sledovat mapu a můžete se soustředit jen na samotnou cestu.
Nová studie, pod kterou jsou podepsáni britský magazín Auto Express a tamní organizace IAM RoadSmart, ale ukázala, že navigace není jen dobrým sluhou. I když za jízdy dovolí věnovat více pozornosti provozu, její programování je tou nejnebezpečnější činností, jakou můžete za volantem udělat. Zadávání cíle do palubního systému tak předstihlo i posílání textové zprávy a všechny další činnosti, které si za volantem občas děláme.
Autoři studie usadilo za volant profesionálního závodního simulátoru motoristického novináře Joe Finnertyho a slibnou závodnici ve Formuli 3 Jamie Chadwick. Oba se měli vypořádat se jmenovanými činnostmi za volantem, zatímco se budou snažit o dosažení co nejrychlejšího kola či brzdění v určitém místě. Na jejich činnost pak dohlížel technický šéf společnosti IAM RoadSmart Tim Shallcross.
Zjištěné výsledky všechny přítomné překvapily. „Zatímco Joe dokázal během používání navigace výrazně zredukovat svou rychlost, Jamie naprosto minula bod, na kterém měla zastavit. Co z toho plyne? Že varovné signály, které odrazují od zadávání údajů do navigace během jízdy, zde jsou z určitého důvodu - a neměly by být ignorovány,“ uvádí Shallcross.
Ohledně esemeskování Shallcross řekl: „Joe byl pohromou pro ostatní účastníky dopravního provozu; jeho vůz byl víceméně bez kontroly. Jamie na tom byla lépe, i v kritických oblastech dokázala udržet pozornost, nicméně pokud by došlo k náhlému incidentu, taktéž by nebyla schopna se nehodě vyhnout.“ A připomíná fakt, že nebezpečnost používání mobilů za volantem znásobil rozmach smartphonů s dotykovými displeji, kdy zejména psaní čehokoli musíte věnovat vizuální pozornost. Na starých telefonech šlo psát poslepu a i když ani to nebyla doporučeníhodná činnost, pozornost řidiče až tak nesnižovala.
Používání telefonu k psaní na každý pád skončilo na druhém místě, jedení na třetím, pití na čtvrtém a telefonování na pátém. Z výsledků studie pak vyplývá i to, že nejméně nebezpečnou zkoumanou činností během řízení je rozhovor se spolucestujícím. Nicméně ani v tomto ohledu se vše neobešlo zcela bez problémů - ani jeden řidič nezvládl zabrzdit na vytyčené linii. V případě pohotovosti by proto i tato nepozornost byla kritickou, i když nikoliv na takové úrovni, jako třeba rozhovor po telefonu.
Tuto studii berme hlavně jako připomenutí, co bychom za volantem neměli dělat, popř. jako rozšíření povědomí o tom, co je také nebezpečné. Leckomu může přijít práce s navigací podobně nevinná jako třeba změna teploty ventilace, jak ale vidíme, je ještě více nebezpečná než esemeskování a podobné nešvary. Obecně pochopitelně platí, že čím více pozornosti jízdě věnujeme, tím lépe. A pokud si nejsme jisti tím, jestli to či ono jsme schopni za jízdy provést bezpečně, měli bychom zastavit a udělat to na místě. Všechny nepříjemnosti spojené s případnou nehodou za tu chvíli ušetřeného času prostě nestojí...




Ovládání navigace během jízdy je během nové studie nebezpečnější než psaní textových zpráv či telefonování
Zdroj: IAM RoadSmart
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Měření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025Mercedes po sérii požárů svolává do servisů skoro všechny vyrobené silniční Formule 1, je to další obrovské fiasko
27.6.2025Nástupce po léta nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona byl načapán při testech v provozu, teď už jistě dorazí
26.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- Marc Marquez vyhrál Dutch TT včera 15:01
- První brazilské vítězství v Moto2; Salač out včera 14:00
- Vítězem Moto3 byl prohlášen lídr šampionátu Rueda včera 13:00
- Sprint Race: Marc Marquez před bratrem Alexem 28.6.2025
- PP pro Moreiru, 14. Salač - crash 28.6.2025
Nejčtenější články
Tak kde jsou ty nové Volhy, které měly v Rusku nahradit Škody? Rok po odhalení plejády nových modelů se neděje nic
30.5.2025Někdejší japonské Ferrari pro chudé už není pro chudé, nejlepší verze s minimálními nájezdy dnes stojí desítky milionů
30.5.2025BMW prodělává kvůli americkým clům 250 milionů Kč denně, jednání s Trumpem tak vzalo do vlastních rukou
30.5.2025Všimli jste si barevných pruhů a také teček na nových pneumatikách? Mají svůj význam, tečky i docela významný
31.5.2025Použití jména Favorit pro tuto novou Škodu je absurdní kastrací slavného jména. A nepovedený vzhled je ten nejmenší problém
31.5.2025
Živá témata na fóru
- Autopojištění - kalkulace 06.30. 04:38 - DorothyShaw
- How to Play and Experience Geometry Dash 06.30. 04:34 - DorothyShaw
- Cyklistické vlákno 06.28. 23:30 - denis
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 06.28. 20:39 - řidičBOB
- Cupra obecně 06.28. 15:49 - Carrert93
- BMW Divize 06.28. 14:14 - pavproch
- kola e89+Tiguan+Scout 06.28. 11:35 - pavproch
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 06.28. 11:04 - pavproch