Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Co nejvíce snižuje pozornost při řízení auta? Používání mobilu to není, říká studie
3.5.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
V posledních letech se hodně mluví o vlivu rozmachu dotykových mobilů na pozornost řidičů. Existuje ale i horší činnost než hrátky s nimi.
Na první pohled se může zdát, že řídit automobil je dnes daleko snadnější než kdykoliv předtím. Ve výbavě máme různé asistenční prvky, které by nám měly usnadnit život. Jedním z nich jsou satelitní navigace, které zobrazí kupříkladu dopravní zácpu či opravu vozovky v reálném čase. Snadno vás přitom dovedou do cíle, nemusíte u toho sledovat mapu a můžete se soustředit jen na samotnou cestu.
Nová studie, pod kterou jsou podepsáni britský magazín Auto Express a tamní organizace IAM RoadSmart, ale ukázala, že navigace není jen dobrým sluhou. I když za jízdy dovolí věnovat více pozornosti provozu, její programování je tou nejnebezpečnější činností, jakou můžete za volantem udělat. Zadávání cíle do palubního systému tak předstihlo i posílání textové zprávy a všechny další činnosti, které si za volantem občas děláme.
Autoři studie usadilo za volant profesionálního závodního simulátoru motoristického novináře Joe Finnertyho a slibnou závodnici ve Formuli 3 Jamie Chadwick. Oba se měli vypořádat se jmenovanými činnostmi za volantem, zatímco se budou snažit o dosažení co nejrychlejšího kola či brzdění v určitém místě. Na jejich činnost pak dohlížel technický šéf společnosti IAM RoadSmart Tim Shallcross.
Zjištěné výsledky všechny přítomné překvapily. „Zatímco Joe dokázal během používání navigace výrazně zredukovat svou rychlost, Jamie naprosto minula bod, na kterém měla zastavit. Co z toho plyne? Že varovné signály, které odrazují od zadávání údajů do navigace během jízdy, zde jsou z určitého důvodu - a neměly by být ignorovány,“ uvádí Shallcross.
Ohledně esemeskování Shallcross řekl: „Joe byl pohromou pro ostatní účastníky dopravního provozu; jeho vůz byl víceméně bez kontroly. Jamie na tom byla lépe, i v kritických oblastech dokázala udržet pozornost, nicméně pokud by došlo k náhlému incidentu, taktéž by nebyla schopna se nehodě vyhnout.“ A připomíná fakt, že nebezpečnost používání mobilů za volantem znásobil rozmach smartphonů s dotykovými displeji, kdy zejména psaní čehokoli musíte věnovat vizuální pozornost. Na starých telefonech šlo psát poslepu a i když ani to nebyla doporučeníhodná činnost, pozornost řidiče až tak nesnižovala.
Používání telefonu k psaní na každý pád skončilo na druhém místě, jedení na třetím, pití na čtvrtém a telefonování na pátém. Z výsledků studie pak vyplývá i to, že nejméně nebezpečnou zkoumanou činností během řízení je rozhovor se spolucestujícím. Nicméně ani v tomto ohledu se vše neobešlo zcela bez problémů - ani jeden řidič nezvládl zabrzdit na vytyčené linii. V případě pohotovosti by proto i tato nepozornost byla kritickou, i když nikoliv na takové úrovni, jako třeba rozhovor po telefonu.
Tuto studii berme hlavně jako připomenutí, co bychom za volantem neměli dělat, popř. jako rozšíření povědomí o tom, co je také nebezpečné. Leckomu může přijít práce s navigací podobně nevinná jako třeba změna teploty ventilace, jak ale vidíme, je ještě více nebezpečná než esemeskování a podobné nešvary. Obecně pochopitelně platí, že čím více pozornosti jízdě věnujeme, tím lépe. A pokud si nejsme jisti tím, jestli to či ono jsme schopni za jízdy provést bezpečně, měli bychom zastavit a udělat to na místě. Všechny nepříjemnosti spojené s případnou nehodou za tu chvíli ušetřeného času prostě nestojí...




Ovládání navigace během jízdy je během nové studie nebezpečnější než psaní textových zpráv či telefonování
Zdroj: IAM RoadSmart
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nejextrémnější Ford Mustang všech dob překonal svůj vlastní rekord z nejnáročnějšího okruhu světa, dejte mu ještě šanci
včeraČíňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
1.5.2025Slovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
30.4.2025
Nejnovější články
BMW zastavilo výrobu elektromobilů, říká tomu „odložení produkce”. Trh je prý saturovaný
včeraLahůdka z dob lehkých lidových sporťáků je nedraze k mání dodnes skoro nejetá. Dostane každého, kdo o ní svého času snil
včeraNěmci srovnali Škody Elroq a Karoq. Elektromobilu nadržují, přesto neumí zastřít, že je skoro ve všem horší než dožívající spalovák
včeraNový Jeep Compass předčasně odhalil únik. Vypadá o hodně líp než doteď, ze všeho nejdřív je venku ve verzi pro nás
včeraŠéf Toyoty elektrickým autům dál nevěří. Odpískal plány na sportovní modely a řekl, proč nedávají smysl
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva